چگونگی احراز ملاک «نوآوری و خلاقیت در تلاوت» از سوی داور لحن + فیلم
کد خبر: 3982263
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
تبیین شیوه‌نامه صوت و لحن مسابقات قرآن ۱۴۰۰ /9

چگونگی احراز ملاک «نوآوری و خلاقیت در تلاوت» از سوی داور لحن + فیلم

به دنبال تشریح آیتم‌های مورد توجه در آیین‌نامه لحن مسابقات در بخش قرائت تحقیق بزرگسالان به آخرین ملاک مثبت نمره‌آوری این بخش، یعنی چگونگی احراز ملاک «نوآوری و خلاقیت در تلاوت» از سوی داور بخش لحن می‌پردازیم.

محسن یاراحمدیبه گزارش ایکنا، فرایند اجرا و ثبت‌نام متقاضیان چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۱۳ اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ آغاز شد و در نهایت ۳۱ هزار و ۹۱۴ نفررشته برای حضور در این دوره اعلام آمادگی کردند. نکته مهم در این دوره تغییرات شیوه‌نامه بود، به طوری که مجدد بازنویسی و تناقض برخی از بندها برطرف و بخش‌های فنی و اجرایی تفکیک شد.

برای شفاف‌سازی بیشتر و تبیین بندهای بخش صوت و لحن برای شرکت‌کنندگان این مسابقات و حتی دیگر رقابت‌های قرآنی کشور، که از سوی نهادها و ارگان‌های مختلف براساس این شیوه‌نامه برپا می‌شود، به سراغ محسن یاراحمدی، دارای مدرک درجه یک تنغیم از شورای عالی قرآن و داور مسابقات، رفتیم. در ذیل، متن و فیلم نهمین قسمت این مجموعه آموزشی آمده است.


بیشتر بخوانید:


«آخرین آیتم امتیازدهی مثبت، بحث نوآوری و خلاقیت در تلاوت است که در سطح شهرستانی و استانی مسابقات، دو نمره و در سطح سراسری، سه نمره دارد و اینجا مهم است بدانیم داور لحن، چگونه این ملاک را احراز می‌کند.

هنگامی که عنوان نوآوری و خلاقیت می‌آید، خیلی‌ها یاد سبک جدید در تلاوت می‌افتند، اما موضوعی که در این بخش، داور لحن به آن توجه می‌کند، سبکی در ابعاد گسترده و به مفهوم وسیع نیست. گاهی نوآوری در تحریر، ردیف یا قَفله رخ می‌دهد و فرد می‌تواند با استفاده از قفله‌ یا تحریری که برای خودش است، خلاقیت و نوآوری داشته باشد.  

برخی از داوران و متسابقان نگاهشان به این آیتم به گونه‌ است که از مقام‌های غریب و فرعی ناشناخته استفاده شود، اما لزوماً اینگونه نیست. بعضاً متسابقان این طرز تفکر را دارند که اگر به دنبال مقام‌های عجیب و غریب باشیم در این آیتم نمره بالایی می‌گیریم! اگر چه اینها جزو نوآوری محسوب می‌شود، اما لزوماً اینگونه نیست که اگر فردی از مقام‌های ناشناخته استفاده نکرد، نمره‌اش پایین می‌شود. هنگامی که فرد از همان مقام‌هایی که همه قاریان استفاده می‌کنند، بهره‌مند می‌شود، اما نوع استفاده از این ردیف‌ها و نوع تحریرها و قفلات برای خودش است و با احساس خود اجرا می‌کند، نمره بالایی خواهد گرفت. نباید خیلی به دنبال اجراهای متفاوت به اسم نوآوری بود، بلکه در مواردی که ساده می‌خوانیم، می‌توانیم نوآوری داشته باشیم.

مصری‌ها چگونه تلاوت‌هایشان متمایز شد؟ با خواندن مقام‌های عجیب و غریب؟! نه، بلکه با خواندن همان مقام‌هایی که همه قاریان خواندن، اما با ارائه و احساس جدید و همین موجب شد تا به نام خودشان ثبت شود.

طی این 9 جلسه تمام ملاک‌های مثبت نمره‌آوری در بخش لحن شیوه‌نامه را بیان کردیم و در جلسات آینده درباره آیتم‌های کسر امتیاز آیین‌نامه لحن و آیین‌نامه صوت مطالبی ارائه خواهد شد.»

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha