«حیا و عفت»؛ محور اصلی برنامه‌های هفته عفاف و حجاب
کد خبر: 3983051
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵

«حیا و عفت»؛ محور اصلی برنامه‌های هفته عفاف و حجاب

جزئیات برنامه‌های هفته عفاف و حجاب با عنوان اصلی «حیا و عفت؛ گفتمان محوری» در نشست خبری ویژه ایام این هفته، تشریح شد.

«حیا و عفت؛ گفتمان محوری»؛ عنوان اصلی برنامه‌های هفته عفاف و حجاببه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری هفته عفاف و حجاب امروز، 19 تیرماه با حضور زهره الهیان، عضو کمیسیون زن و خانواده مجلس شورای اسلامی، عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور زنان سازمان تبلیغات اسلامی، مینا بیابانی، مسئول سازمان بسیج جامعه زنان و حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، مینا بیابانی، مسئول سازمان بسیج جامعه زنان طی سخنانی ضمن گرامیداشت هفته عفاف و حجاب، پیام عفت را دو مفهوم درونی خواند که خداوند در مرد و زن به ودیعه گذاشته است و گفت: عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است. در کنار حیا و عفت، مقوله حجاب است که کاملاً در ارتباط اصولی با حیا و عفت است و امروزه حجابی که دختران ما انتخاب می‌کنند حجابی انتخابی و آگاهانه است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه محجبه بودن، خود عاملی برای سوق دادن انسان به حیا و عفت است، ادامه داد: این دو مقوله جدایی‌ناپذیر بوده و انحصار به زن و مرد ندارند.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان با بیان اینکه حفظ حیا و عفت برای هر دو جنس مرد و زن وارد شده است، تصریح کرد: ضرورت این مسئله در آن است که به سمت یک جامعه سالم برسیم و مرد و زن در کنار یکدیگر به رعایت عفاف حیا و حجاب بپردازند.

وی با بیان اینکه این مقوله باید هم از سوی مردان و پسران جامعه و هم از جانب زنان و دختران رعایت شود، به موضوع کلی هفته عفاف و حجاب مبنی بر «حیا و عفت؛ گفتمان محوری» اشاره و به تشریح برنامه‌ها و روزشمار هفته عفاف حجاب امسال پرداخت.

وی عنوان روز شنبه 19 تیرماه را «حیا و عفاف؛ نیاز همگانی مطالبه عمومی» با محوریت مطالبه عمومی از دستگاه‌های متولی امر حجاب و عفاف و تجلیل از فعالان حوزه عفاف و حجاب دانست و گفت:‌ روز یکشنبه 20 تیرماه «حیا و عفت؛ هویت اسلامی، اصالت ایرانی» نام گرفته است که برگزاری مراسم شهادت امام جواد(ع)، تبیین رابطه حجاب با هویت اسلامی و فرهنگ و اصالت ایرانی و برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس ایرانی اسلامی از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

بیابانی دوشنبه 21 تیر را «حیا و عفت؛ ازدواج پایدار، جامعه تمدن‌ساز» همراه با برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای مسجد گوهرشاد و تبیین واقعه گوهرشاد برای عموم مردم، تجلیل از زوج‌های جوان که زندگی عفیفانه را برگزیدند و ترویج زندگی عفیفانه بر مبنای سبک زندگی علوی و فاطمی و معاصرسازی آن معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه روز سه‌شنبه 22 تیرماه «حیا و عفت؛ قانون‌مداری و حقوق شهروندی» نام گرفته است، گفت: بررسی موضوع قانون‌مداری و حقوق شهروندی از سوی کارشناسان در سطح رسانه ملی و ارتباط زنده از طریق شبکه‌های پیام‌رسان و برگزاری میزهای مشاوره با موضوع عفاف و حجاب از جمله برنامه‌های این روز است.

وی عنوان روز چهارشنبه 23 تیر را «حیا و عفت؛ ندای فطری، ضرورت جهانی» همراه با برپایی نشست‌های بین‌المللی با موضوع عفاف و حجاب و روز پنجشنبه، 24 تیرماه را «حیا و عفت؛ میثاق با شهیدان» همراه با حضور در مزار شهدا و میثاق با آرمان‌های ایشان، برگزاری مراسم تجلیل از شهدای امر به معروف و نهی از منکر و شهدای شاخص زن که حوزه و نمونه حیا بودند دانست.

بیابانی ادامه داد:‌ روز جمعه 25 تیرماه،‌ روز «حیا و عفت؛ شکوه بندگی، کرامت انسانی» نام‌گذاری شده است که همراه با حضور در مراسم عبادی ـ سیاسی جمعه و طرح مطالبات مردمی در مورد افتتاح و حجاب از مسئولان از سوی خطیب جمعه در تمامی شهرهای کشور است.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: در این هفته برای کودکان و نوجوانان نیز برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم که جشن تشرف دختران و پسران به سن تکلیف رسیده، پویش ملی «روز خوب من ‌و بابام» و پویش «حمایت از حجاب» از جمله این برنامه‌هاست.

انتهای پیام
captcha