استشمام عطر غدیر در شهر
کد خبر: 3987179
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹

استشمام عطر غدیر در شهر

شیوع ویروس کرونا بسیاری از آیین‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است، اما عشق علی (ع) تمام جوانان را پای کار آورده است و عطر عید سعید غدیر در همه جای این شهر پیچیده است و برنامه‌های خودجوش، مردمی‌تر و جذاب‌تر از سال‌های پیش در حال برگزاری است.

استشمام عطر غدیر در شهر

به گزارش ایکنا از قزوین، شیوع بیماری کرونا بسیاری از آیین‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است، اما عشق علی (ع) تمام جوانان را پای کار آورده است و بوی عید سعید غدیر در همه جای شهر پیچیده است و برنامه‌های خودجوش، مردمی‌تر و جذاب‌تر از سال‌های پیش در حال برگزاری است.

محسن حق‌شناس، دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان قزوین، در این خصوص می‌گوید: مبعث پیامبران، غدیر، محرم و ظهور چهار واقعه بزرگ عالم خلقت هستند، در این میان روز غدیر از اهمیت بالایی برخوردار است و آرمان همه انبیا از دریچه غدیر به منصه ظهور می‌رسد، برنامه آینده عالم خلقت نیز از برکه پر برکت غدیر اجرایی خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: ما شیعیان باید بدانیم که «غدیر» محور حکومت اسلامی است، یعنی اسلام که همه شئون انسان را مد نظر قرار داده است برای حکومت اسلامی برنامه ویژه داشته و این برنامه ویژه را در قالب عید غدیر و انتخاب حاکم اسلامی به نمایش گذاشته است.

حق‌شناس تأکید می‌کند: برای بزرگداشت واقعه غدیر برنامه‌های بسیار متنوعی در نظر گرفتیم و دفاتر بنیاد غدیر در شهرستان‌ها فعال است، با توجه به شیوع کرونا و ممنوع بودن برگزاری تجمع امسال تمرکز بیشتر ما در حوزه محتوایی و برنامه‌های مجازی است، بسیاری از برنامه‌های حضوری از جمله سخنرانی آیت‌الله حسینی قزوینی و آیت‌الله طباطبایی قمی به دلیل کرونا لغو شد.

۴۰۰ مسجد میزبان غدیر هستند

وی اظهار می‌کند: برنامه‌های معرفتی غدیر در 400 مسجد در سطح استان با اجرای برنامه‌هایی از قبیل قرائت زیارت غدیریه، مسابقات خطبه غدیر پیامبر اسلام، پاسخ به شبهات امامت و ولایت برگزار می‌شود، هم اکنون برخی از مسابقات غدیری که در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود و روزانه بیش از هزار نفر شرکت کننده دارد، همچنین با توجه به هماهنگی صورت گرفته با آموزش و پرورش در بستر شاد مسابقات خطبه غدیر برگزار می‌شود.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر استان قزوین یادآور می‌شود: تکریم سادات شهید، خوشنویسی علوی، ایجاد گذر غدیر در خیابان شهدا، چارپایه خوانی، شعر غدیر، خطبه خوانی غدیر، ازدواج زوج‌های جوان تحت غالب یک قطره زندگی، پویش یکشنبه‌های علوی، برگزاری 600 جشن خیابانی، عیدخوانی و ورزش زورخانه‌ای، خطابه غدیر ویژه روحانیون و اساتید دانشگاه، شب شعر غدیر، ساخت سرود، تیزر و نماهنگ غدیر از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای عید غدیر است.

وی بیان می‌کند: طبخ 300 هزار اطعام علوی با همکاری هیئت‌های مذهبی، نصب پرچم سر درب منازل، کمک به آزادسازی زندانیان، سعی کردیم در همه مراسم‌ها سلامت مردم و رعایت پروتکل‌ها را به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار دهیم.

طبخ ۶ هزار غذا ویژه خانواده سادات

امیر فلاح یکی از افرادی است که در ایام عید غدیر برای خانواده سادات غذا تهیه می‌کند، در این خصوص می‌گوید: یکی از سنت‌های حسنه در عید غدیر که بسیار مورد تأکید قرار گرفته اطعام مؤمنین است، طبق روایات به نقل از امام صادق (ع)، غذا دادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر، صدیق و یک میلیون شهید و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد.

وی ادامه می‌دهد: هرچند دیدار با سادات در عید غدیر فرهنگ تکریم و تعظیم نسل اهل بیت (ع) در بین شیعیان بوده و از ارزش بالایی برخوردار است اما عید غدیر را نباید تنها منحصر به دیدار با سادات کرد، به همین منظور بنده به همراه تعدادی از دوستان هیئتی‌ام چندین خانواده سید را شناسایی کردیم و قرار است 6 هزار غذای نذری تهیه و در اختیار این خانواده‌ها قرار دهیم تا از مهمان‌هایشان پذیرایی کنند.

این فعال حوزه غدیر اظهار می‌کند: در روایات متعددی به اطعام در روز عید غدیر سفارش شده است، تلاش داریم فرهنگ این کار را رواج دهیم، اطعام غدیر همانند اطعام و نذری‌های ماه محرم باید در بین مردم رواج پیدا کند، در ۱۰ روز اول ماه محرم سال گذشته نیز به همراه برخی از هیئت‌ها اقدام به پخت نذری کردیم به طوری که روزانه ۱۴ هزار پرس غذای گرم توزیع می‌کردیم که تدارک سنگینی داشت.

وی یادآور می‌شود: هزینه این نذری‌ها به صورت شخصی و توسط خودم تأمین می‌شود، سال گذشته در روز عید غدیر برنج و گوشت تهیه و به هیئت‌های قزوین کمک کردیم اما امسال تصمیم گرفتیم که کار را در ابعاد وسیع‌تری انجام دهیم و پخت 6 هزار پرس غذا در دستور کار قرار گرفت.

کودکستان غدیر میزبان کودکان

رسول ملاحسنی، مسئول مجموعه جوانان غدیر نیز از جوانان قزوینی است که در حوزه کودکان وارد شده است، در این خصوصی می‌گوید: امسال سومین سال است که در حوزه ایام عید غدیر برنامه فرهنگی و اطعام علوی را پیگیری کردیم، نگاه مجموعه ما فرهنگ‌سازی اهمیت پاسداشت عید غدیر است.

وی اضافه می‌کند: سال اول ایستگاه بزرگ جوانان غدیری مانند جشن خیابانی، ایستگاه کودک و برنامه فرهنگی برگزار کردیم، سال گذشته با توجه به اینکه کرونا شدت گرفته بود طرح هزار خانه و هزار جشن را راه‌اندازی کردیم که طی آن بسته‌های فرهنگی مانند ریسه، بادکنک و پرچم به‌اضافه بسته‌های فرهنگی را آماده کرده و تعدادی مسابقه برای زنان خانه‌دار و کودکان طراحی کردیم که این پک‌ها را به هزار خانه فرستادیم.

این جوان غدیری بیان می‌کند: امسال نیز ایستگاهی تحت عنوان کودکستان غدیر راه‌اندازی می‌کنیم که طی سه روز میزبان بیش از هزار کودک قزوینی هستیم، غرفه‌هایی با موضوع نقاشی، داستان غدیر، نمایش‌نامه‌خوانی، عروسک‌بازی و نمایش با محوریت غدیر راه‌اندازی می‌کنیم.

وی یادآور می‌شود: به دلیل شیوع کرونا ایستگاه غدیر را در فضایی آزاد در بوستان معلم راه‌اندازی کردیم و در ایجاد ایستگاه‌ها تلاش شده است که با رعایت پروتکل‌ها فضا را طوری تعبیه کنیم که فاصله اجتماعی حفظ شود.

ملاحسنی خاطرنشان می‌کند: در این ایستگاه‌ها کودکان بازی و در مسابقات شرکت می‌کنند، شب‌ها نیز نورافشانی و گروه سرود داریم.

وی ادامه می‌دهد: دو قشر مادران و کودکان اگر درگیر موضوع فرهنگی و محتوا شوند کار فرهنگی پیش می‌رود، سال گذشته محور پک فرهنگی جشن هزار خانه هزار جشن، مادرها بودند و امسال محور اصلی کودکان هستند که اگر بتوانیم به خوبی برنامه‌ها را اجرا کنیم یک خاطره خوب در ذهن کودکان ایجاد می‌شود که چرا جشن گرفتیم، این خاطره خوش برای همیشه در ذهن آن‌ها می‌ماند و این فرهنگ نسل به نسل منتقل می‌شود.

این جوان غدیری اظهار می‌کند: ما در تلاش هستیم که عید غدیر را مانند عید نوروز نهادینه کنیم و به‌عنوان برترین جشن آیینی جشن بگیریم و برای کودکان لباس نو بخریم و عیدی بدهیم، در واقع با استفاده از ظرفیت امیرالمؤمنین (ع) باید گرامیداشت این جشن را جدی بگیریم.

انتهای پیام
captcha