سهمی از الگو بودن برای قاری در نظر نگرفته‌ایم / ضرورت تغییر سبک مسابقات
کد خبر: 3989898
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

سهمی از الگو بودن برای قاری در نظر نگرفته‌ایم / ضرورت تغییر سبک مسابقات

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ با اشاره به اینکه در حوزه قرآنی متأسفانه مسابقات قرآن را اولویت اول قرار داده‌ایم و با ایجاد دغدغه‌های غیر ضروری برای حافظ و قاری و همچنین رقابت‌های ناسالم، از رسیدن به نقطه علمی تلاوت بازمانده‌ایم، گفت: پیش از یادگیری اصول متقن تلاوت، باید برای یک قاری سهمی از الگو بودن درنظر گرفت؛ در غیر این صورت نباید به دنبال تأثیرگذاری باشیم.

سهمی از الگو بودن برای قاری در نظر نگرفته‌ایم/ ضرورت تغییر سبک مسابقاتحمیدرضا جعفری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: تمام فنون تلاوت باید در راستای رساندن مفهوم قرآن قرار گیرد که اگر جز این باشد قاری به آن چیزی که باید، نرسیده است.

وی افزود: یک قاری ابتدا باید برای خود هدف تعیین کند و تنها به‌ صورت و یا اصول ظاهری کار دقت نکند؛ بلکه باید این را فهم کند که همه این اصول ظاهری برای نشان دادن مفهومی به نام قرآن است‌؛ به این معنا که این مفاهیم اصل هستند و بقیه موارد یعنی وقف، لحن، صوت و بیان برای رسیدن به این اصل‌.

این حافظ قرآن بیان کرد: نکته دیگر این است که یک قاری باید پیش از قرائت و تلاوت، دانسته‌های علمی و پژوهشی خود را درباره قرآن کریم ارتقا دهد چراکه برای تلاوت عالمانه و چگونگی بیان آیات برای تأثیرگذاری بیشتر و بهتر به آن نیاز دارد.

جعفری ادامه داد: تلاوت متقن، حقیقی و مؤثر، تلاوتی است که افراد را به تفکر وا دارد و این زمانی است که قاری بداند آیات مختلف را چگونه بیان کند و این امر جز با دانستن و رسیدن به یک فهم دقیق علمی در قاری میسر نیست.

وی بیان کرد: یک قاری خوب باید به‌گونه‌ای صوت و لحن را به‌کار گیرد که در مخاطب خود یک نوع جوشش فکری و تلاش برای تحول حتی اگر شده برای دقایقی ایجاد کند؛ فراموش نکنیم که همین دقایق هستند که ادامه زندگی را می‌سازند.

این حافظ قرآن تصریح کرد: حضور مستمر در جلسات و گوش فرادادن به این تلاوت‌ها و سپس تمرین مداوم برای یک قاری و تلاوت‌کننده و ارتقای صوت و لحن، لازم و ضروری است.

جعفری ادامه داد: از سویی دیگر نباید سبک مسابقات قرآن به‌گونه‌ای باشد که دغدغه‌های غیر لازم و اضافی را برای قاری ایجاد کند؛ این ریزه‌کاری‌ها و رسیدن به این جزئیات در مقابل منابع اصیل تلاوت، سم است.

جایگاه حافظان و قاریان به‌گونه‌ای واقعی و اثرگذار احیا نشده 

وی بیان کرد: در حوزه قرآنی متأسفانه مسابقات قرآن را اولویت اول قرار داده‌ایم و با ایجاد دغدغه‌های غیر ضروری برای حافظ و قاری و همچنین رقابت‌های ناسالم، از رسیدن به نقطه علمی تلاوت بازمانده‌ایم و باید بدانیم تا زمانی که به مسابقات تنها به‌عنوان یک گزارش عملکرد نگاه می‌کنیم نباید انتظار ارتقای قاریان و حافظان را داشته باشیم.

این حافظ قرآن بیان کرد: هنوز جایگاه قرآن و حافظان و قاریان به‌گونه‌ای واقعی و اثرگذار احیا نشده است و دلیل اصلی آن به حاشیه راندن شخصیت‌های قرآنی و عدم توجه به ارتقای علمی و ساختن یک الگوی عملی از آن‌هاست.

جعفری یادآور شد: پیش از یادگیری اصول متقن تلاوت، باید برای یک قاری سهمی از الگو بودن درنظر گرفت؛ در غیر این صورت نباید به دنبال تأثیرگذاری باشیم.

انتهای پیام
captcha