هشدار ورود سبک‌های غربی به مداحی/ مداحی سنتی را فراموش نکنیم
کد خبر: 3991505
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۱
مداح لرستانی:

هشدار ورود سبک‌های غربی به مداحی/ مداحی سنتی را فراموش نکنیم

مداح لرستانی با هشدار و انتقاد از ورود برخی سبک‌های غربی به مداحی، گفت: نظر بزرگان دین بر استفاده و احیای سبک‌های سنتی است.

پنجشنبه ارسال شود//// هشدار ورود سبک های غربی به مداحی/ مداحی سنتی را فراموش نکنیمبه گزارش ایکنا از لرستان، مداحی از ارکان عزاداری سید و سالار شهیدان است که در طول ۱۴ قرآن همواره توانسته است باعث ایجاد شور در بین عزاداران شود. از طرفی مداحی از قوی‌ترین رسانه‌های اثرگذار است که موجب اتحاد و همبستگی معنوی مردم زیر پرچم امام حسین(ع) است.

ضرورت کار مداحان از یک طرف و تاثیرپذیری جامعه از آنان از طرفی اقتضا می‌کند که نسبت به سبک‌های مداحی، شخصیت مداح، نوع اشعار و نوع موسیقی آن حساس باشیم چراکه امروز دشمنان و رسانه‌ها به‌دنبال کمرنگ کردن محافل عزاداری هستند این در حالی‌است که اعتقاد و محبت مردم به اهل‌بیت رسول خدا موجب شده که هر سال شور حسینی بیشتر شود.

ورود افراد مختلف به عرصه مداحی، آشنا نبودن به تاریخ عاشورا، عدم مطالعه مقاتل و استفاده از اشعاری که گاها موجب غلو و تحریف واقعه کربلا می‌شود از مهم‌ترین چالش‌های مداحی در لرستان به شمار می‌شود.

سید ایرج موسوی، مداح پیشکسوت لرستانی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، اظهارکرد: مداحی‌های قدیم از سوز دل و غم و عمق وجود مداحان بیان می‌شد و از طرفی ردیف خوانان مداحی، نوحه‌های سینه‌زنی، زنجیرزنی تعزیه خوانی و دیگر سنت‌های عزاداری محرم به شکلی بود که با آهنگ خاص و با استناد صحیح به مقاتل و کتب روایی عاشورا بیان می‌شد.

وی با اشاره به اینکه صداقت و اخلاص شاخص دیگری است که باید در بین مداحان بیشتر تقویت شود، ادامه داد: تلفیق موسیقی و شعر باید به شکلی هنرمندانه و با بهره گیری از ظرفیت اساتید باشد چراکه امروزه مشاهده می‌کنیم که بعضی افراد ناوارد و آماتور به‌عنوان مداح مطرح شده و اصول ابتدایی مداحی را رعایت نمی‌کنند.

موسوی با اشاره به اینکه برخی مداحان امروز صدای خشن و تندی دارند و مداحانی که با بهره‌گیری از اصول درست مداحی فعالیت می‌کنند اندک هستند، ادامه داد: صدای تند و خشن، بالا بردن صدا بدون آمادگی حنجره و تارهای صوتی موجب ضرر و ایجاد بیماری‌های حنجره و ریوی برای انسان می‌شود این در حالی‌است که مداحان به این مورد اهمیت نمی‌دهند.

این مداح لرستانی بر لزوم رعایت تغذیه صحیح برای مداحی تاکید کرد و با بیان اینکه کسی که مداح است باید از برخی غذاها و نوشیدنی‌ها پرهیز کند، ادامه داد: مثلا خوردن آب سرد یا آب جوش باعث تحرک تارهای صوتی شده و به مرور زمان آن را دچار فرسایش می کند.

این مداح اهل بیت بر رعایت اصول بهداشتی و قواعد مداحی تاکید کرد و با تاکید بر اینکه امروز مسئولان حوزه فرهنگی و تبلیغات اسلامی باید در ابعاد مختلف مداحی های ایام سوگواری محرم را آسیب‌شناسی کند، خاطرنشان کرد: آنچه امروز مشخص است برگزاری دوره‌های مقتل‌خوانی و حتی برگزاری دوره‌های بهداشتی و استفاده از ظرفیت پزشکان تغذیه و حنجره و تارهای صوتی است چراکه یک مداح باید چه به‌لحاظ استناد مداحی چه به‌لحاظ شعر و آهنگ مداحی و چه به‌لحاظ تغذیه غذایی و حنجره و تارهای صوتی خود آگاهی کامل داشته باشد.

وی وجود خرافه و غلو در اشعار مداحی را از دیگر چالش‌های مهم و اساسی جامعه مداحان برشمرد و با تاکید بر لزوم انسجام و هماهنگی در شعر و شاعری در مداحی، گفت: مداحان شاعرانی که برای مداحان شعر می‌گویند باید کاملا نسبت به تاریخ صدر اسلام و لحظه به لحظه واقعه عاشورا تسلط داشته باشد این در حالی‌است که این‌گونه نیست مثلاً آنچه از تاریخ بر می آید حضرت لیلا در واقعه کربلا حضور نداشته است اما امروزه می‌بینیم در اشعار مداحان از حضور این بانوی بزرگوار شعر سروده می‌شود.

مسلم کلانتری، مداح منطقه خیرآباد خرم‌آباد با بیان اینکه امروزه شعر و شاعری و نوع مداحی مداحان در خصوص حضرت ابوالفضل(ع) به شکلی است که تمام مردم فکر می‌کنند روز تاسوعا روز شهادت آن حضرت است و حضرت ابوالفضل‌العباس در روز عاشورا تاسوعا به شهادت رسیده است، ادامه داد: حقیقت آن است که عدم تسلط و عدم مراجعه به مستندات روایی ما و مقاتل صحیح ما موجب شده است که اینگونه خرافات و اینگونه موارد پیش بیاید در صورتی که شخصیتی مانند حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) علمدار امام حسین(ع) بوده و این علم و ایشان در روز عاشورا از آخرین افرادی است که به فیض عظمای شهادت نائل می‌شود.

کلانتری با اشاره به اینکه مداحی دارای هنری مجزا و کاملا متفاوت از دیگر هنرها است و مداحان نباید از هرگونه ثبت مولودی و نوع آهنگ‌های دیگر در مداحی استفاده کنند، افزود: امروزه شاهد تلاش دشمنان و استکبار برای کمرنگ کردن مداحی و وارد کردن برخی آهنگ‌های مبتذل به مداحی هستیم که مداحان باید نسبت به آن حساسیت داشته و از سبک و سیاق خاص خود استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha