پایبندی به رهنمودهای قرآن اولویت حافظان باشد
کد خبر: 3996875
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

پایبندی به رهنمودهای قرآن اولویت حافظان باشد

یکی از حافظان نوجوان شهرستان ملایر بیان کرد: هر قفلی کلیدی دارد و کلید همه مشکلات ما، قرآن و رهنمودهای این کتاب هدایت است، اگر حافظ قرآن می‌شویم در عمل باید به آن پایبند باشیم چراکه حفظ آیات الهی بدون عمل به آن ارزشی ندارد.

پایبندی به رهنمودهای قرآن اولویت حافظان قرآن باشدشهرستان ملایر دارای ظرفیت‌ها و استعدادهای نسبتا زیادی در حوزه قرآن و عترت است، یکی از این ظرفیت‌ها وجود و پرورش حافظان و قاریان قرآن در این شهرستان است.

حافظان و قاریان قرآنی که در سنین مختلف توانسته‌اند با انس با این کتاب آسمانی راه سعادت را پیموده و علاوه بر اجر معنوی خود موجب افتخار و موفقیت‌هایی در زندگی شده و افتخارات بزرگی را در زمینه‌های قرآنی برای شهرستان کسب کنند.

محمد خلوجینی یکی از حافظان نوجوان شهرستان ملایر است که با جدیت تمام توانسته در کنار تحصیل طی چهار سال قرآن را حفظ کند، وی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه متولد ۲۵ مردادماه سال ۱۳۸۲ است و ۱۸ سال سن دارد، اظهار کرد: از همان کودکی و در سن پنج، شش سالگی با مادرم در کلاس‌های قرآنی که شرکت می‌کردم و مادرم متوجه شد که حافظه خوبی دارم.

این حافظ قرآن نوجوان با بیان اینکه در سن پنج سالگی دعای نور را حفظ کرده و در کنار پدر و مادرم نماز می‌خواندم، گفت: مادرم دیپلم و پدرم دارای مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی است و با توجه به حافظه خوبی که داشتم، تشویق‌های پدر و مادرم مرا مشتاق کرد تا به سمت حفظ قرآن بروم و با همه فراز و نشیب‌هایی که وجود داشت از سن 13 سالگی کار حفظ قرآن را به‌صورت جدی آغاز کردم و به‌صورت پراکنده نیز از حضور برخی اساتید شهرستان بهره بردم.

خلوجینی افزود: در این راستا از حضور مسعود کریمی از اساتید برجسته قرآن کریم در زمینه تجوید قرآن و در زمینه حفظ نیز از حضور محمود بابایی از حافظان کل قرآن کریم ملایر بهره‌مند شدم و طی یک دوره کوتاه از تجربیات خوب احسان بیات، قاری بین‌المللی بهره‌مند شدم.

وی با بیان اینکه طی دوره حفظ از نوارهای استاد منشاوی استفاده می‌کردم، گفت: همچنین در برخی دوره‌ها و کلاس‌های قرآنی شرکت داشتم، در این دوره پدرم بسیار مرا کمک کرد، سال گذشته نیز در مسابقات قرآن و عترت دانش‌آموزی در رشته حفظ ۲۰ جزء رتبه پنجم کشوری را به‌دست آوردم؛ موفقیت‌ها و رتبه‌هایی نیز در مسابقات مختلف شهرستان، استان و غرب کشور در این زمینه دارم.

خلوجینی با بیان اینکه در دوران کودکی با توجه به سن کمی که داشتم هنوز به عمق این کتاب آسمانی پی نبرده بودم، افزود: بعد از نوجوانی زمانی که قرآن را حفظ می‌کردم به معانی آن نیز توجه داشتم که تأثیر عمیقی بر من گذاشت و من هر چه دارم از برکت قرآن دارم.

این نوجوان حافظ قرآن با بیان اینکه قرآن در واقع به من کمک کرد تا بتوانم از نظر روحی و جسمی به آرامش دست پیدا کنم، گفت: در حال حاضر تحصیلات خود را در رشته تجربی به پایان رسانده و برای کنکور خود را آماده می‌کنم.

خلوجینی با بیان اینکه از مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان می‌خواهم با قرآن انس بگیرند و والدین کودکان و نوجوانان را تشویق به فراگیری آیات این کتاب آسمانی کنند، گفت: با قرآن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و هر کس در این مسیر قدم بگذارد بی‌شک به راه سعادت خواهد رسید.

وی با اشاره به یکی از آیات سوره صف و آیه هشتم سوره فاطر، تصریح کرد: در واقع شیطان دشمن قسم خورده ما است و اگر بی‌توجه به شیطان در راه قرآن قدم بگذاریم بی‌شک دچار بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌هایی که امروز مردم و جامعه گریبان‌گیر آن هستند نخواهیم شد و طبق گفته قرآن پیشانی شیطان نیز به خاک مالیده خواهد شد.

این حافظ قرآن در مورد تأثیری که حافظ شدن او بر دوستان و اطرافیانش داشته است، گفت: تا حدودی زیادی دوستانم به قرآن علاقه‌مند شدند که برخی با توجه به انگیزه و علاقه جزءهایی از قرآن را حفظ کردند. تا جایی که می‌دانستم کلاس‌های قرآن آمدند اما بعضی انگیزه نداشتند و ادامه ندادند.

وی با اشاره به اینکه علاقه‌مند است وارد حوزه آموزش قرآن به کودکان شود، گفت: در این فکر هستم تا بتوانم علاقه‌مندان به حفظ قرآن را آموزش دهم و در این زمینه هرگز به مادیات توجه ندارم و تنها هدفم این است تا علاقه‌مندان به حفظ قرآن موفق شوند.

خلوجینی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت حافظان قرآن در کشور بیان کرد: آرزو دارم روزی برسد که بتوانیم به این فرمایش بزرگ مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ در کشور دست پیدا کنیم، به خواست خدا حافظان قرآنی کشور زیاد شوند و جامعه‌ای قرآنی داشته باشیم.

وی گفت: اگر عشق و علاقه در حفظ قرآن باشد بسیار سریع‌تر می‌توانیم قرآن را حفظ کنیم در صورتی‌ که حتی اگر سر کلاس هم بیاییم اما عشق و علاقه نباشد نمی‌توان حافظ قرآن شد.

این نوجوان قرآنی با تأکید بر اینکه در این زمینه پدر و مادر و خانواده مشوقان بسیار خوبی هستند و اگر خودمان بخواهیم سرنوشت خودمان را تعیین کنیم می‌توانیم در این راه موفق شویم، گفت: حافظ قرآن بودن تنها مهم نیست بلکه عمل به قرآن بسیار مهم است.

خلوجینی در پایان بیان کرد: هر قفلی کلیدی دارد و کلید همه مشکلات ما، قرآن و رهنمودهای این کتاب هدایت است، ما باید با قرآن انس بگیریم اگر حافظ قرآن می‌شویم در عمل باید به آن نیز پایبند باشیم.

انتهای پیام
captcha