خدمات بنیاد شهید نباید آشکار باشد/ امام حسین (ع) الگوی کامل ایثار و آزادگی است + فیلم
کد خبر: 3998843
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
قاضی‌زاده هاشمی در نشست خبری:

خدمات بنیاد شهید نباید آشکار باشد/ امام حسین (ع) الگوی کامل ایثار و آزادگی است + فیلم

قاضی‌زاده در اولین نشست خبری خود با اهالی رسانه بیان کرد: هویت اساسی بنیاد شهید و امور ایثارگران هویت فرهنگی و اجتماعی است. در بنیاد شهید قرار است خدمات کتمان شود و آشکار نشود.

پیوستبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ اولین نشست خبری سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، صبح امروز دوشنبه 29 شهریورماه با حضور اهالی رسانه در مجتمع شهید رسول‌زاده برگزار شد.

در ابتدای این نشست قاضی‌زاده هاشمی ضمن گرامیداشت ایام هفته دفاع مقدس و بیان اینکه تبلور، اوج و قله مفهوم ایثار و شهادت را در این ایام می‌توان دید؛ گفت: دفاع مقدس متعلق به همه است و مربوط به فرد، هویت، تفکر و جریان سیاسی خاص نیست. ما در بین همه ادیان و مذاهب، شهید داریم که نشان‌دهنده این تفکر فراگیر است و باید تلاش کنیم به همین صورت باقی بماند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه با در فضای مجازی با جامعه ایثارگری و شهیدان ارتباط داشته‌ام ادامه داد: با توجه به سمت جدیدی که به من سپرده شده است حتما در این راستا و با هدف پاسخگویی تخصصی در این حوزه؛ غیر از مسیر اداری بنیاد شهید، امکان ایجاد ارتباط مستقیم ایجاد خواهم کرد و شخصاً به عنوان کسی که باید پاسخگوی اقدامات بنیاد باشد در تعامل خواهم بود.

وی افزود: با توجه به اینکه ایام ایثار و شهادت است و با روزهای اربعین حسینی منطبق شده اگر بخواهیم بگوییم که چه کسی نماد و چه شخصیتی در قله است؛ آقا اباعبدالله‌الحسین (ع) الگویی است که در حوزه ایثار و شهادت می‌توانیم عرضه کنیم. زیرا مجموعه مفاهیم ایثار، شهادت و آزادگی در خانواده، اصحاب و شخص امام حسین (ع) جمع است.

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد:‌ این ایام فرصتی است برای بیان شخصیت‌ها و خاطرات شهدا و ایثارگران ولی متاسفانه بسیاری از کسانی که می‌توانستیم از آن‌ها استفاده کنیم یا در قید حیات نیستند یا پا به سن گذاشته‌اند و این امکان وجود ندارد. وظیفه ذاتی بنیاد شهید این است که این خاطرات ثبت، ضبط و منتشر بشود. جامعه باید بداند که در چه بستری این اشخاص به نقطه ایثار رسیده‌اند. فدا کردن جان و مال جایگاهی است که هرکسی نمی‌تواند به آن دست پیدا کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با هویت اساسی این بنیاد بیان کرد: از نظر بنده هویت اساسی بنیاد شهید و امور ایثارگران هویت فرهنگی و اجتماعی است. اگر ما توانستیم این هویت‌سازی و منزلت‌سازی را درست انجام دهیم می‌توان گفت که موفق بوده‌ایم. اگر انواع و اقسام خدمات رفاهی و معیشتی بدهیم اما تبدیل به یک ارزش اجتماعی نشود، کار را درست انجام نداده‌ایم.

پیوست

وی افزود داد: در بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار است که خدمات، کتمان شود و آشکار نشود. چون ما یک جامعه مقدس را مدیریت و حمایت می‌کنیم و صدقه برای جامعه ایثار و شهادت حرام است. آنها تقدس ذاتی دارند و به همین علت کارها باید کتمان شود.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: مسئولیت ذاتی حاکمیت و مردم در رابطه با جامعه ایثارگری، حمایت از این قشر از محل بیت‌المال است. آنها برای برای جامعه جانفشانی کرده‌اند ولی این حمایت‌ها قابل بیان نیست و آن چیزی که باید بیان بشود عظمت آنها است.

معاون رئیس جمهوری در ادامه سیاست‌های بنیاد شهید برای هفته دفاع مقدس را شرح داد: رویکرد کلی بنیاد شهید برمبنای جهتگیری حضرت امام (ره) است که در بیان ایثار و شهادت در هنگام تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به آن پرداختند و مقام معظم رهبری  بر آن تاکید کردند.

وی ادامه داد:‌ کمیته ایثارگران تشکیل شده است و مسئولیت کمیته ایثارگران بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است. تمامی دستگاه‌های مختلف استانی هم در آن نقش‌آفرین هستند. تلاش کردیم با استفاده از ظرفیت شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، یک هم‌افزایی ایجاد شود تا همه دستگاه‌ها درگیر شوند.

قاضی‌زاده هاشمی ابراز کرد: خیلی از نهاد‌ها در هفته دفاع مقدس احساس مسئولیت‌ می‌کنند و نیاز است که این برنامه‌ها هماهنگ و هم‌جهت شود. تلاش کردیم که برنامه‌ها تکراری نباشد و نوآوری در آن رخ دهد.

وی در پایان گفت: به موضوع اربعین و مکتب حاج قاسم توجه ویژه‌ای شده است. در این برنامه‌ها تلاش شده تا برنامه‌ها مردمی اداره شود و تشکل‌های مردمی و ایثارگری بیشتر نقش داشته باشند. ما کم‌کم به دنبال مردمی‌سازی فعالیت‌های بنیاد هستیم که امیدواریم در عرصه فرهنگ توسعه پیدا کند. امسال مسئله سلامت و بیماری کرونا موضوع جدی‌ای است تلاش شده تا برنامه با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه از نظر شما در بنیاد شهید و امور ایثارگران چه مسئله‌ای لاینحل مانده و برای آن چه برنامه‌ای دارید گفت: من مثل بقیه مسائل کشور مهم‌ترین مسئله بنیاد را مدل حکمرانی می‌دانم. باید دید ما چه ماموریتی را دنبال می‌کنیم و چه هدفی را محقق کنیم، جامعه هدف ما چیست؟ به چه کسانی باید پاسخگو باشیم و توسط چه کسانی این‌را باید ارائه کنیم؟ نحوه نظارت چگونه بوده است؟ برای چه‌کاری، چه‌قدر باید پول بدهیم؟ مجموع این‌ها حکمرانی می‌شود. برای مثال مسئله تولیت چندگانه‌ای که در این عرصه حاکم است و موضوعات از این دست.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تعداد جامعه ایثارگران گفت: در حال حاضر حدود سه میلیون و پانصد هزار نفر نفر تحت پوشش بنیاد هستند که با توجه به موضوع سلامت و شهدای سلامت این عدد افزایش خواهد یافت. البته اگر قانونگذار مسئولیت رزمندگان را هم برعهده بنیاد قرار دهد، این تعداد نزدیک به 12 میلیون نفر خواهد شد که در این صورت باید منابع مالی انسانی آن هم تأمین شود و ردیف بودجه مشخصی تعریف شود. باید بین وضائف و منابع مالی توازن وجود داشته باشد

وی با تأکید بر لزوم شفافیت در عملکرد و هزینه و دارایی‌ها در بنیاد شهید و امور ایثارگران، عنوان کرد: باید مشخص باشد که بار مالی اقدامات و خدمات بنیاد، دارایی‌ها، عواید و درآمد بخش اقتصادی بنیاد، املاک تحت تصرف این سازمان و درآمد حاصل از آن به چه میزان است و وضعیت آن مشخص و قابل ارائه باشد. 

معاون رئیس جمهوری با اشاره به عدم شفافیت‌های قانونی به عنوان یکی از معضلات پیش رو که باید اصلاح شود، اضافه کرد: وجود این عدم شفافیت به معنی فساد در بنیاد یا زیرسوال بردن زحمات دیگران و خدمات انجام شده در بنیاد نیست اما باید سامانه‌ای در راستای شفاف‌سازی عملکرد بنیاد راه‌اندازی شود که در آن تمامی خدمات و داده‌های مالی بنیاد ارایه شود.

قاضی‌زاده هاشمی، بنیاد را یک سازمان فرهنگی و اجتماعی خواند که رسالت آن ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و برای تامین این هدف بودجه می‌گیرد و اضافه کرد: هدف ما تکریم جامعه ایثارگری است و برای اجرای این رسالت هم باید از تخصص‌های جامعه ایثارگری در راه خدمت به این قشر و جامعه بهره بگیریم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه بخش زیادی از مطالبات جامعه ایثارگری طی سال گذشته پرداخت شده، عنوان کرد: باتوجه به شرایط ایثارگران بالطبع این عزیزان هر روز درخواست‌های جدیدی در حوزه‌های مختلف دارند، هرگز انتظارات و درخواست‌ها از بنیاد شهید و امور ایثارگران پایان نخواهد یافت.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست در خصوص برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌منظور گرامی داشت هفته دفاع مقدس گفت: پویش ویلچررانی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی جانبازان با شعار «پیروان حسینی (ع)، رهروان خمینی (ره)» از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تا حرم امام خمینی (ره)، تجدید میثاق مدیران بنیاد با آرمان‌های حضرت امام (ره) و آئین مهمانی لاله‌ها در بیش از 19 هزار گلزار مطهر شهدای سراسر کشور از جمله برنامه‌های نخستین روز از گرامی داشت هفته دفاع مقدس است.

سردار یعقوب سلیمانی افزود: برگزاری چهارمین کنگره ملی لاله‌های سفید به‌منظور گرامی داشت شهدای منا و شهدای حج سال 1366، برگزاری نخستین اجلاسیه 3 هزار پیام‌آور ایثار، برپایی نمایشگاه مجازی موکب اربعین، اجرای تئاتر خیابانی با موضوع دفاع مقدس، نواختن زنگ ایثار و رونمایی از 12 عنوان کتاب با موضوع شهید و شهادت و هفته دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌منظور گرامی داشت هفته دفاع مقدس است.

وی همچنین از برگزاری مراسم «با این ستاره‌ها» در گلزار مطهر شهدای بهشت‌زهرا (س) به مدت 6 شب در سراسر کشور خبر داد و افزود: تجلیل از رزمندگان شاغل در بنیاد شهید و امور ایثارگران، برپایی نمایشگاه عکس و کتاب، ارسال پیامک، اجرای طرح سپاس، پخش سری دوم مستند شهدای سلامت و 13 قسمت جدید از برنامه «عمود صفر»، افتتاحیه جشنواره آواها و نواها و اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای از جمله سایر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس هستند.

 

 

 

انتهای پیام
captcha