فعالیت‌های تربیتی مدارس در دوران کرونا حمایت نشد / نمود آسیب‌ها در آینده
کد خبر: 4001049
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
علی رمضانی مطرح کرد؛

فعالیت‌های تربیتی مدارس در دوران کرونا حمایت نشد / نمود آسیب‌ها در آینده

مدیرکل فرهنگی هنری، اردو‌ها و فضای پرورشی وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه در ایام کرونا به نیاز‌های روحی و تربیتی دانش‌آموزان به‌صورت کامل پاسخ داده نشد، تأکید کرد: در دوران شیوع کرونا تمام ظرفیت‌ها مانند صدا و سیما، مدارس و خانواده‌ها به کمک این وزارتخانه آمدند تا در حوزه آموزش نقصان‌های به وجود آمده جبران شود، اما در حوزه تربیتی این ظرفیت‌ها کمتر ورود پیدا کردند.

لزوم همراهی همه دستگاه‌ها برای حل مشکلات آموزش‌وپرورش/ بروز آسیب‌های تربیتی و پرورشی در ایام پس از کرونا/ آموزش حضوری سرشار از آموزه‌های علمی و تربیتی است

به گزارش ایکنا، همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی اجباری مدارس مشکلات تربیتی عدیده‌ای برای دانش‌آموزان به ارمغان آورده است. در بعد تربیتی، دانش‌آموزان با مسائلی مانند مشکل در ارتباط با اعضای خانواده، محدودیت ارتباطی با دوستان و معلمان، حمایت‌های اجتماعی ناکافی، کاهش درآمد خانواده روبرو شدند. فعالیت‌های تربیتی، فرهنگی، هنری، ورزشی و پرورشی مدارس که نقش مؤثری در انسان‌سازی، تقویت باورها، مهارت‌افزایی و نشاط اجتماعی دارد، تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته و وزارت آموزش و پرورش با دستورالعمل‌هایی سعی به رونق این دسته برنامه‌ها بر اساس شرایط کرونایی دارد، اما تصمیم‌گیر‌های محلی و اجرای دستورالعمل‌ها موضوعی جدی است که باید به آن توجه شود.

در همین راستا علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردو‌ها و فضای پرورشی وزارت آموزش‌ و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا از مشکلات روان‌شناختی و تربیتی به وجود آمده در ایام کرونا سخن به میان آورد و اظهار کرد: آموزش تربیتی دانش‌آموزان با تعطیلی مدارس به خاطر شرایط کرونایی علی‌رغم تولید و بارگذاری محتوا‌های کیفی پرورشی، آموزشی و فرهنگی با موضوع‌های مختلف از جمله دینی، مناسبتی، ملی، انقلابی، مشاوره‌ای، سلامت جسمی و روحی، قرآنی در بستر شبکه شاد، دچار آسیب شده است.

رمضانی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آموزش ارتباط بین معلمان با دانش‌آموزان است، گفت: متأسفانه در ایام کرونا به نیاز‌های روحی و تربیتی دانش‌آموزان که یکی از موضوعات اساسی زندگی افراد است به‌صورت کامل پاسخ داده نشد و قطعاً آسیب‌های تربیتی و پرورشی این امر در آینده نمود پیدا خواهد کرد.

وی افزود: فعالیت‌های تربیتی، فرهنگی، هنری، ورزشی و پرورشی مدارس نقش مؤثری در انسان‌سازی، تقویت باورها، مهارت‌افزایی و رشد شخصیتی دارد؛ وزارت آموزش‌ و پرورش در همین راستا تلاش‌ کرده است تا دانش‌آموزان را داخل منزل فعال کند تا هم مهارتی به آن‌ها بیاموزیم و هم به حوزه تربیت بپردازیم.

ارتباط بین معلمان و دانش‌آموزان؛ مهم‌ترین بعد آموزش

رمضانی معتقد است در حوزه علوم تربیتی و مقوله پرورش، تأثیرگذاری فقط از طریق چهره به چهره صورت می‌پذیرد یعنی اثربخشی که مربی نسبت به متربی دارد در دیدار حضوری نمود بیشتری پیدا می‌کند.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردو‌ها و فضای پرورشی وزارت آموزش‌ و پرورش ادامه داد: تمام تلاشمان بر این است که پس از اینکه ستاد مقابله با کرونا دستورالعمل حضور دانش‌آموزان در مدارس را صادر کرد با برنامه‌های متنوع میزبان آنان باشیم.

این مقام مسئول در وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه در آموزش مجازی تعامل و همکاری وجود ندارد و آسیبی جدی محسوب می‌شود، در حالی‌ که آموزش حضوری و کلاس درس معلم سرشار از آموزه‌های علمی و تربیتی است، گفت: برای رفع مشکلات تربیتی ناشی از دوران کرونا در دانش‌آموزان باید برنامه بلندمدت تدوین شود تا بتوانیم نیاز‌های تربیتی و آموزشی آنان را رفع کنیم.

رمضانی افزود: تأمین نیاز‌های تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان به برنامه‌ریزی جامع و خلاقانه متناسب با شرایط امروز نیاز دارد، زیرا با مطالعه و برنامه‌ریزی قادر به پیشبرد برنامه‌ها و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود. اخیراً بحث از سر گرفتن کاروان راهیان نور در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر این برنامه‌های تربیتی حضوری متنوعی برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ طرح‌ریزی کردیم.

دغدغه مهم نظام آموزشی کشور

مدیرکل فرهنگی هنری، اردو‌ها و فضای پرورشی وزارت آموزش‌ و پرورش در ادامه به دغدغه مهم نظام آموزشی کشور اشاره کرد و گفت: آموزش و پروش در دوران شیوع کرونا هم در حوزه آموزش و هم در حوزه پرورش سختی زیادی متحمل شد. تمام ظرفیت‌ها مانند صداوسیما، مدارس و خانواده‌ها به کمک این وزارتخانه آمدند تا در حوزه آموزش نقصان‌های به وجود آمده جبران شود، اما باید قبول کنیم که در حوزه تربیتی این ظرفیت‌ها کمتر ورود پیدا کردند.

این مقام مسئول در وزارت آموزش‌ و پرورش تصریح کرد: تعطیلی اجباری آموزش‌ها و هدایت مدارس به سمت آموزش غیرحضوری از اواخر سال ۹۸ تاکنون به کیفیت آموزشی و تأمین نیاز‌های تربیتی و اجتماعی دانش‌آموزان صدمه زده است؛ اما بنابر نظر آقای محسن حاجی‌میرزایی، وزیر وقت آموزش‌ و پرورش، حوزه پرورشی در شرایط کرونایی بسیار موفق عمل کرد و نظرشان بر این بود که کار ویژه‌ای در این حوزه صورت گرفت.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه «طی دوران شیوع کرونا در حوزه فعالیت‌های قرآنی و دینی چه اقداماتی صورت گرفت؟» گفت: آنچه ما در حوزه دانش‌آموزی نیاز داریم توجه به دین و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوانند دین را با تمام وجود در زندگی خود جاری کنند و همین امر بار مسئولیت همکاران ما در اداره کل قرآن، عترت و نماز را سنگین‌تر می‌کند. در همین راستا اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌ و پرورش در زمینه حفظ قرآن کریم با قوت به ایجاد حس رقابت و برگزاری مسابقات قرآنی پرداختند البته فعالیت‌های هنری و فرهنگی‌ نیز نه‌تنها تعطیل نشد بلکه برنامه‌های جدیدی در راستای پرداختن به بعد تربیتی تدوین شد.

لزوم همراهی همه دستگاه‌ها برای حل مشکلات آموزش‌ و پرورش

رمضانی با بیان اینکه بیشترین اثر مخربی که کرونا بر دانش‌آموزان دارد، آموزش‌ها و نحوه حضور در کلاس‌های مجازی است، افزود: متأسفانه در حوزه پرورشی ضعف جدی در فضای مجازی داشتیم و مسئولان کشوری و خانواده دل‌مشغولی و دل‌نگرانی زیادی از این باب داشتند، اما با شیوع پاندمی کرونا بالاجبار به این حوزه ورود کردیم و امروز از ظرفیت‌های بالقوه آن بهره‌جویی می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردو‌ها و فضای پرورشی تبیین کرد: کانون‌های فرهنگی و تربیتی به‌عنوان محل امن تربیتی توانسته‌اند با ارائه برنامه‌های متنوع مورد وثوق خانواده‌ها واقع شوند و اعتماد اولیا را به خود جلب نمایند. برنامه‌ریزی و برگزاری برنامه‌های متنوع انجمن‌های ۲۲ گانه که ۳ کانون از این انجمن‌ها در حوزه قرآن مشغول فعالیت هستند، بستری برای شناسایی و جذب دانش‌آموزان به این مراکز است.

رمضانی در پایان به ایکنا گفت: حوزه تربیت را شاخه‌ای جدا از آموزش قلمداد نمی‌کنیم. در جلسه پرسش مهر ریاست جمهوری که همین هفته برگزار شد آقای رئیس‌جمهور در مقوله ایران قوی سؤالاتی مطرح کردند که یکی از آن‌ها نقش دانش‌آموزان در شکل‌گیری ایران قوی بود و این موضوع نشان می‌دهد که رئیس جمهوری دغدغه این حوزه را دارند. به هر ترتیب باید همه دستگاه‌ها به کمک آموزش‌ و پرورش بیایند تا بتوانیم دانش‌آموزانی که در شرایط کرونا آسیب دیدند را از بحران خارج کنیم.
انتهای پیام
captcha