چراغی: نیازمند قانون کپی‌رایتیم/ تولید بومی پشتگرمی می‌خواهد + صوت
کد خبر: 4002450
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۳
انتظارات هنرمندان از معاونت هنری ارشاد/ 1

چراغی: نیازمند قانون کپی‌رایتیم/ تولید بومی پشتگرمی می‌خواهد + صوت

صادق چراغی، آهنگساز، نوازنده و پژوهشگر حوزه موسیقی بیان کرد:‌ تصویب نشدن قوانین داخلی کپی رایت یا رعایت نشدن قوانینی که پیشتر تصویب شده است به مرگ مؤلف و تولید بومی می‌انجامد.

چراغی: قانون کپی رایت پیگیری و بیمه هنرمندان بالای 50 سال پیگیری شوددر پی حدس و گمان‌ها از انتصاب معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ایکنا در گفت‌وگویی با هنرمندان زیرمجموعه این حوزه، از دغدغه‌ها، مشکلات و انتظارات آنها سؤال کرده است.

در اولین گفت‌وگو به سراغ صادق چراغی رفتیم. او آهنگساز، نوازنده و پژوهشگر حوزه موسیقی است و دغدغه‌مند موسیقی اصیل و بومی کشور و نوآوری‌ها و ابتکارات زیادی در این زمینه داشته که از آن جمله می‌توان به موسیقی سریال «تفنگ سرپر» اشاره کرد. 

این پژوهشگر موسیقی در ابتدا بیان کرد: در دولت‌های پیشین یک مشکلات دامنه‌داری در رابطه با موسیقی داشتیم که از این دولت به دولت دیگر پاس داده می‌شد. حال که دولتی بر سر کار آمده که با تمامی ارکان نظام یک دست است، اگر این همت را داشته باشد که یک بار برای همیشه به‌جای به حاشیه راندن و طفره رفتن از پاسخ با مشکلات موسیقی مواجه شود؛ کار بزرگی رخ داده است.

وی افزود: هنرمندان موسیقی همه تلاش خود را می‌کنند تا آثار ارائه دهند و کار کنند و از طرفی مسئولانی را داریم که همه تلاش خود را می‌کنند تا این هنرمندان دیده نشوند. دوستی بیان می‌کرد که عده‌ای خوشحال از این هستند که این روزها به خاطر شرایط موجود اجرا‌ها تعطیل است و اهالی موسیقی بیکار هستند!

چراغی تصریح کرد:‌ این برداشت سطحی از مقوله فرهنگ و هنر باعث شده است که ما به دنیای مرگ مؤلف‌ها رسیده‌ایم. مرگ مؤلف‌ها به این معنی است که وقتی یک هنرمند و مؤلف سال‌ها کار می‌کند و اثری را تولید می‌کند؛ به علت تصویب نشدن قوانین داخلی کپی رایت یا رعایت نشدن قوانینی که پیشتر تصویب شده است؛ این هنرمند و مؤلف به هیچ حقوقی نمی‌رسد و این یعنی مرگ مؤلف. در این صورت دیگر نه کاری تولید می‌َشود و نه اثر قابل توجهی منتشر.

وی افزود: بزرگترین مصرف کننده موسیقی در ایران که صدا و سیما است اما هنوز قانونی برای آن ننوشته است. معاون هنری یک بار برای همیشه باید بیاید و در رابطه با این مسئله که چهل سال است دولت‌های مختلف به هم پاس می‌دهند و برای دیگری یک مشکل باقی می‌گذارند؛ بگوید چه پاسخی و چه برنامه بلندمدتی برای برداشتن این مشکلات اساسی دارد.

کد

چراغی با بیان اینکه بیمه هنرمندان از مشکلات دیگر این حوزه است؛ افزود:‌ در موسیقی اقوام بسیاری از هنرمندان هستند که بالای 50 سال‌ دارند و نمی‌توانند بیمه شوند. اول به عنوان یک فرد ایرانی که دارای شأن و کرامت انسانی است و دوم به عنوان یک هنرمند، واقعاً تکلیف آنها چیست و چرا باید در چنین وضعیتی باشند در صورتی که آنها عمری برای فرهنگ و هنر ایران تلاش کردند و اثرگذار بوده‌اند.

وی ادامه داد: این موضوع برای همه ما یک ایراد و سرافکندگی بزرگ است که هنرمندان بالای 50 سال در جای‌جای ایران مخصوصاً در موسیقی اقوام داریم که بیمه نیستند و هیچکس به آنها پاسخگو نیست. 

این آهنگساز در پایان گفت:‌ فکر می‌کنم این‌ها بزرگ‌ترین مشکلات هستند و مشکلاتی که پیش روی تولید کالاها و محصولات هنری نیز وجود دارد بسیار مهم است. اگر این مشکلات حل شود خیلی از انتظارات مرتفع می‌شود و همین که هنرمندان این مشکلات را نداشته باشند با امیدواری بیشتر و پشتگرمی قوانینی که تصویب می‌شود؛ بدانند به حق و حقوق نسبی خود می‌رسند، کارهای بیشتری تولید می‌شود و این یعنی هنر و فرهنگ.

انتهای پیام
captcha