معرفی پیامبر اکرم(ص) در قرآن
کد خبر: 4002587
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶

معرفی پیامبر اکرم(ص) در قرآن

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان گفت: در قرآن کریم در قالب ستایش و تمجید، بیان عظمت روحی آن حضرت و جلوه‌های مختلف شخصیتی و رفتاری آن حضرت بیان شده و این آیات پیامبر خدا را به ما معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: قرآن کریم متقن‌ترین و بهترین کتاب در معرفی و شناساندن پیامبر اکرم(ص) است چراکه این کتاب کلام وحی و سخن خداوند متعال بوده و از جهت حقانیت و درستی مطالب، معتبرترین کتاب به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه در آیات قرآن کریم هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم درباره پیامبراکرم(ص) خداوند متعال سخن گفته است، افزود: در قرآن کریم در قالب ستایش و تمجید، بیان عظمت روحی آن حضرت و جلوه‌های مختلف شخصیتی و رفتاری آن حضرت بیان شده و این آیات پیامبرخدا را به ما معرفی می‌کند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه بهترین معرفی قرآن از رسول اکرم (ص) آیه 21 سوره احزاب « لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نيكوست»، افزود: امام باقر(ع) می فرماید: «برای رسول خدا (ص) ده نام است که پنج نام در قرآن و پنج نام در غیر قرآن است؛ آن نامهایی که در قرآن است عبارت اند از: محمد، احمد، عبدالله، یس، ن»

وی به اوصاف پیامبر (ص) در قرآن اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم از اوصاف شاهد(گواه)، مبشر(بشارت دهنده)، نذیر(انذار دهنده)، داعی الی الله (دعوت کننده به سوی خدا)، سراج منیر(چراغ روشنایی دهنده) برای پیامبر خدا محمد مصطفی اشاره شده است که یکی از این آیات قرآن آیه 45 سوره احزاب بوده که می‌فرماید:« يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا؛ ای پیامبر! به راستی ما تو را شاهد [بر امت] و مژده رسان و بیم دهنده فرستادیم».

حجت‌الاسلام سادات با اشاره به اینکه خداوند سبحان اوصافی را برای خود در قرآن ذکر کرده که همه آنها را برای پیامبر اکرم(ص) نیز بیان کرده است، بیان کرد: خداوند متعال در آیه 128 سوره توبه می‌فرماید:« لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ؛ یقیناً پیامبری از جنس خودتان به سویتان آمد که به رنج و مشقت افتادنتان بر او دشوار است، اشتیاق شدیدی به [هدایتِ] شما دارد، و نسبت به مؤمنان رؤوف و مهربان است».

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) آن قدر خیرخواه و همدرد و دوستدار مردم بود که از رنج‌هایی که به مردم می‌رسید آزرده خاطر می‌شد، به طوری که برای او سخت بود که ببیند به کسی رنج و سختی برسد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان به دلسوز بودن رسول اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: حضرت دوست نداشت که حتی یک نفر از مسلمانان در مسیر هدایت نباشد و این دلسوزی پیامبر آن چنان بود که خداوند، از اصرار حضرت در هدایت مردم، به «حریص علیکم» تعبیر کرده است.در آیه 6 سوره کهف در این باره می‌فرماید: فَلَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ عَلی ءاثرِهِمْ اِنْ لَمْ تُؤْمِنواْ بِهذا اْلْحَدیثْ أَسِفا؛ شاید تو می خواهی اگر [این معاندان لجوج] به این سخن [که قرآن کریم است] ایمان نیاورند، خود را از شدت اندوه هلاک کنی!!».

وی افزود: همان طور که خداوند، خود را تلاوت کننده قرآن معرفی کرده است: «تِلْکَ آیاتُ اْللّه نَتْلوها عَلَیْکَ بِالْحَقِّ»، پیامبر اکرم(ص) را نیز تالی قرآن معرفی می کند: «یَتْلُوا عَلَیْهِمْ ایاتِنا»، و به آن حضرت دستور می دهد تا آیت الهی را بر مردم تلاوت کند: «وَ اْتْلُ ما اُوحی اِلَیْکَ مِنْ کِتاب».

حجت‌الاسلام سادات در پایان به خاتمیت پیامبر اکرم(ص) در قرآن اشاره کرد و یادآور شد: «ما کانَ مُحمَّدٌ أَبا أَحَدٌ مِنْ رِجالِکُمْ وَ لکِنْ رَسولُ اْللّهُ وَ خاتَمِ اْلْنَبیّینْ؛ محمّد، پدر هیچ یک از مردان شما نیست، ولی فرستاده خدا و خاتم پیامبران است؛ و خدا به هر چیزی داناست». مقصود این آیه به دو نکته اشاره دارد نخست اینکه پیامبر اکرم(ص) واجد همه مزایای مشترک و مزایای فرد فرد انبیا و بعضی از خصایص ویژه است که انبیای قبلی فاقد آن بوده‌اند. دوم اینکه، تا روز قیامت، احدی بهتر از پیامبر اکرم(ص) نخواهد آمد چراکه رسول خدا، انسان کامل است.

انتهای پیام
captcha