حمایت از سرمایه‌گذاری در موقوفات زنجان مناسب نیست
کد خبر: 4004372
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱

حمایت از سرمایه‌گذاری در موقوفات زنجان مناسب نیست

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه حمایت از سرمایه‌گذاری در موقوفات زنجان مناسب نیست، تأکید کرد: با سرمایه‌گذاری، بهره‌وری موقوفات افزایش یافته و سبب ایجاد اشتغال برای مردم می‌شود.

حمایت از سرمایه‌گذاری در موقوفات زنجان مناسب نیستبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، ۲۰ مهرماه در نشست خبری به مناسبت دهه وقف اظهار کرد: همه ما موظف به حفظ بیت‌المال و رعایت حقوق موقوفات هستیم و این یک وظیفه عمومی است و باید نهایت دقت را در حفظ موقوفه داشته باشیم.

وی حفظ موقوفات، ارتقای بهره‌وری موقوفات و اجرای امینانه نیت واقفان را سه وظیفه مهم اوقاف و امور خیریه برشمرد و گفت: باید عین موقوفه حفظ شود و ماندگاری از ویژگی‌های وقف است. همچنین باید تلاش کنیم بهره‌وری موقوفه را در راستای درآمدزایی ارتقاء دهیم و موظف هستیم همان چیزی که واقف نیت کرده را اجرا کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه اموال وقفی زنجان در طیف «ج» قرار دارد و ۱.۵ درصد درآمد موقوفات کشور توسط موقوفات استان تامین می‌شود، ابراز کرد: درآمد موقوفات در 6 ماهه نخست امسال بیش از 8 میلیارد و 300 میلیون تومان بوده که این رقم در مدت مشابه سال 99 حدود 4.5 میلیارد تومان ثبت شده است. همچنین درآمد بقاع متبرکه نیز با افزایش 2 میلیارد تومانی از 7 میلیارد تومانی از نیمه نخست سال 99 به 9 میلیارد و 400 میلیارد تومان در 6 ماهه امسال رسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان تصریح کرد: متأسفانه حمایت از سرمایه‌گذاری برای موقوفات در استان زنجان مناسب نیست و با موانع بسیاری روبه‌رو هستیم. به عنوان مثال برای پروژه زیتون‌کاری 280 هکتاری روستای ته‌دره طارم تاکنون 30 میلیارد تومان هزینه شده، بیش از 10 میلیارد تومان منابع برای ادامه پروژه موجود است. بیش از میلیاردها تومان از بیت‌المال در خاک خوابیده و تکمیل آن برای با موانعی مواجه شده که بخشی از آن مردم منطقه هستند.

وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه از فروردین ماه آغاز شده است، بیان کرد: اگر اجازه تکمیل این پروژه را می‌دادند تا کنون 70 درصد پیشرفت کرده بود. قرار است برای این پروژه بیش از 80 میلیارد تومان هزینه شود و برای 40 نفر اشتغالزایی می‌کند و در سال‌های آتی تا 100 نفر هم ظرفیت اشتغال دارد. در سال پنجم بهره‌برداری می‌تواند 5 میلیارد تومان و در سال دهم 30 میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

کرمی در پایان یادآور شد: بر اساس بخشنامه سازمان اوقاف و امور خیریه 50 درصد از درآمد موقوفات به حفظ عین موقوفه اختصاص می‌یابد. درآمد موقوفات برای کارهای عمرانی، کارهای مدیریتی و اجرای نیت هزینه می‌شود. با حفظ عین موقوفه، سرمایه‌گذاری برای ارتقای بهره‌وری و افزایش درآمدها در دستور کار قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha