از ماکت «اصحاب فیل» تا مسیر حرکت امام رضا (ع) +‌ فیلم
کد خبر: 4005014
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
گزارش ایکنا از موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون پرورش فکری؛

از ماکت «اصحاب فیل» تا مسیر حرکت امام رضا (ع) +‌ فیلم

موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محلی برای ثبت بخشی از ادبیات و هنر کشور است که تولیدات مختلفی از سال 1345 تاکنون در آن نگهداری می‌شود.

شنبه/ از ماکت «اصحاب فیل» تا مسیر حرکت امام رضا (ع)به گزارش خبرنگار ایکنا؛ موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1379 با هدف معرفی آرشیو دستاوردهای کانون در انتشارات، نمایش‌ها، امور سینمایی کانون و مرکز تجربیات هنری کانون افتتاح شد. مجموعه‌ موزه کانون نمونه‌هایی از آثار تولید شده از سال‌های ابتدایی یعنی سال 1345 تا به امروز است. این موزه در سال 1398 به ثبت ملی رسید.

در این موزه مجموعه‌ای از تصویرگری‌های کتاب کودک به صورت اصل از همان ابتدای تاسیس کانون به صورت آرشیو نگهداری می‌شود و به دلیل اینکه تعداد آنها زیاد است به صورت فصلی، موضوعی انتخاب شده و تصاویر مربوط از آرشیو خارج و در نمایشگاهی این تصاویر به نمایش گذاشته می‌شود که این آثار از تصویرگران بنام کشور هستند.

در بخش اول این موزه با توجه به طرح جلد کتاب‌ها، به ترتیب سال و گروه سنی نمونه آثار انتشارات کانون که از سال 1345 تا 1379 چاپ و به نمایش گذاشته شده است. آثار منتشره ازسال 79 به بعد نیز از طریق سایت کانون به صورت الکترونیکی قابل مشاهده است.

همچنین کتاب «مهمان‌های ناخوانده» اولین کتاب تألیفی کانون نیز از سوی میراث فرهنگی به ثبت میراث ناملموس رسیده است. این کتاب حدود 26 بار تجدید چاپ شده و یکی از کتاب‌های همچنان پرخواننده در بین کتب کانون پرورشی فکری به شمار می‌آید.

شنبه/ از ماکت «اصحاب فیل» تا مسیر حرکت امام رضا (ع)

در بخش دوم نمونه آثار تولیدات مرکز تئاتر کانون وجود دارد که نمونه‌هایی از عروسک‌های مربوط به نمایش‌های تولیدی کانون است که در این بخش کودکان با انواع عروسک‌های نخی و دستی آشنا می‌شوند. همچنین در این بخش دکور چند نمایش‌ کانون در ابعاد کوچک به نمایش گذاشته شده است.

یکی از قدیمی‌ترین مجموعه عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی ایران نیز در این موزه به نمایش درآمده که قدمت آنها به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی باز می‌گردد و برای ثبت ملی این عروسک‌ها نیز اقدام شده و درحال طی شدن مراحل اداری است.

نمونه‌هایی از دکور انیمیشن‌های تولیدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز دراین موزه به نمایش عموم در آمده است.

شنبه/ از ماکت «اصحاب فیل» تا مسیر حرکت امام رضا (ع)

ماکت فیلم «اصحاب فیل» کاری از علی اصغرزاده و سیدمهدی شجاعی نیز در این موزه نمایش داده شده که بعدها کتابی نیز از این ماکت منتشر شد. همچنین وسایلی از انیمیشن «بهادر» اثر عبدالله علیمراد به نمایش درآمده و که این انیمیشن تنها اثری از کشور است که در جشنواره‌های خارجی توانسته جایزه کن‌جنیور را کسب کند.

شنبه/ از ماکت «اصحاب فیل» تا مسیر حرکت امام رضا (ع)

در بخش بعد نمونه‌هایی از سرگرمی‌های سازنده کانون به نماش گذاشته شده است. آثار خلاقانه‌ای از ابزار و وسایل و حتی دور ریختنی‌ها ساخته شده است.

همچنین نقشه‌هایی از «مسیر جاده ابریشم»، سرزمین «انبیاء» و «مسیر حرکت امام رضا (ع)» از مدینه به سمت مشهد مقدس را در این موزه می‌توان مشاهده کرد.

گزارش از سجاد محمدیان

انتهای پیام
captcha