ضرورت مقابله با توطئه‌چینی بیگانگان و تلاش برای تحقق همگرایی اسلامی
کد خبر: 4006989
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
سخنرانان خارجی کنفرانس وحدت تأکید کردند؛

ضرورت مقابله با توطئه‌چینی بیگانگان و تلاش برای تحقق همگرایی اسلامی

مقابله با توطئه‌‌چینی‌ بیگانگان، ضروت تقویت جنبش‌های اسلامی برای شکست استکبار، تلاش برای تحقق همگرایی و اتحاد به‌عنوان هدف بنیادین اسلام و ضرورت حفظ برادری و اخوت اسلامی از محورهای مورد تأکید میهمانان خارجی در سومین روز کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی بود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، علامه شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در نهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار داشت: امروزه متأسفانه باید بگویم که کشورهای جهان اسلام هر روز از شعار «وحدت اسلامی» دورتر و دورتر می‌شوند؛ دوری جستن کشورهای جهان اسلام از شعار «وحدت اسلامی» نشأت‌گرفته از ضعف این شعار و یا ضعفِ مضمون آن نیست، بلکه نشأت‌گرفته از سیطره امپریالیسم آمریکایی بر حکام، حکومت‌ها، پادشاهان و رؤسای جمهور کشورهای اسلامی است.

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت گفت: واقعیت این است از دیدگاه ما تمامی حکام و رژیم‌هایی که با شعارهای انقلاب اسلامی در ایران از جمله «وحدت اسلامی»، «مقابله و رویارویی با استکبار جهانی» و «حمایت از مسأله فلسطین» می‎‌‌جنگند، محکوم هستند؛ ما همچنین اقدام افرادی که خود را در پشت شعارهای قومیت‌گرایانه و طایفه‌گرایانه پنهان می‌کنند، محکوم می‌کنیم؛ این افراد تلاش می‌کنند تا خود را حافظ دین مسلمانان جلوه دهند و اینگونه القا کنند که از جهان اسلام در برابر گسترش تشیع حمایت می‌کنند.

شیخ ماهر حمود گفت: اگر ما خود را در برابر این حجم از عقب‌ماندگی و گرایش به سیاست‌های آمریکا ضعیف تلقی کنیم، آنگاه رفتارمان را اینگونه توجیه خواهیم کرد که دشمن‌مان قدرتمند، تأثیرگذار و شکست‌ناپذیر است و می‌تواند در جای‌ جای امّت اسلامی نفوذ کند؛ علیرغم خودباختگی برخی از کشورهای اسلامی در برابر آمریکا، ما شاهد تحقق پیروزی‌هایی در برابر دشمنان هستیم؛ به عنوان نمونه، می‌توان به نبرد «شمشیر قدس» اشاره کرد. 

وی افزود: ما نیز به عنوان پرچمداران شعار «وحدت اسلامی» ـ هرچند خیلی کم ـ اما در تحقق این پیروزی سهیم هستیم؛ ما قدرتمند هستیم که توانستیم در لبنان به پیروزی دست یابیم؛ ما قدرت به شکست کشاندن پروژه آمریکایی ـ صهیونیستی در سوریه، عراق و یمن را داشته و داریم.

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت تصریح کرد: این چهره زشت از برخی حکام جهان اسلام که خود را به سیاست‌های آمریکا مرتبط ساخته‌اند، نباید موجب ایجاد یأس و نا امیدی در میان ما شود؛ ما به اذن خداوند قدرتمند هستیم و می‌توانیم حتی قدرتمندتر هم باشیم؛ البته ما در برخی موارد قصوراتی داشته‌ایم و نتوانستیم اهمیت دعوت به «وحدت اسلامی» را آنگونه که شایسته است، برای همگان تبیین کنیم و در ارتقاء بخشیدن شروط تحقق «وحدت اسلامی» بر اساس متون اسلامی عاجز بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: ما برای تحقق «وحدت اسلامی» باید راهکار دیگری را در پیش گیریم و آن، این است که نظر و دیدگاه طرف مخالف خود را حتی اگر مطابق میل‌مان نبود، بپذیریم؛ پس از گذشت 14 قرن اکنون در یک و یا دو دهه نمی‌توانیم به مشکلات و اختلافات مسلمانان که در طول سال‌ها و قرن‌ها بر روی یکدیگر انباشته شده‌اند، پایان دهیم.

شیخ ماهر حمود با بیان اینکه، اختلافات انباشته‌ شده میان مسلمانان عمدتا از مسائل سیاسی، گرایش‌های سیاسی، توطئه‌چینی‌های بیگانگان و ... نشأت می‌گیرند، تأکید کرد: به طور کلی عقلاء باید از گزینه گفت‌وگوهای فقهی و عقیدتی تا زمان فراهم شدن فضای مناسب، دست بکشند؛ اکنون شرایط برای گفتگوهای فقهی میان مسلمانان فراهم نیست؛ ما نباید به آنچه که در اختیار داریم، مباهات بورزیم بلکه باید متواضع باشیم؛ باید توجه داشته باشیم که شاید دیدگاه ما اشتباه و دیدگاه طرف مقابل ما درست باشد. البته در برخی از امور، ما مواضعی داریم که قطعا این مواضع درست است و نمی‌توانیم بگوییم که ما در اشتباه هستیم؛ «حمایت از مسأله فلسطین»، «لزوم مواجهه با سرکشی‌های ایالات متحده آمریکا»، «تقویت وحدت مسلمانان» جملگی مواضعی هستند که ما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم ادعای اشتباه بودن آن‌ها را بپذیریم.

وی افزود: به هر حال، ما باید برای اعتلای شعار «وحدت اسلامی» تلاش کنیم؛ این شعار و شعارهایی نظیر آن، تأثیرگذاری خود در تحقق پیروزی‌های مختلف در لبنان، فلسطین و دیگر کشورها را ثابت کرده‌اند؛ این شعارها ثابت کرده‌اند که امّت اسلامی یک امّت قدرتمند است و از یک رسالت ویژه سخن می‌گوید؛ در این میان، برخی تلاش می‌کنند تا این رسالت را به انحراف بکشانند.

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت تصریح کرد: امروز استکبار جهانی اموال زیادی را برای نفوذ در امت اسلامی هزینه می‌کند؛ استکبار، خیانتکاران نفوذی در امت اسلامی را اجیر می‌کند و در صدد است تا از نقاط ضعف امت ما به نفع خود بهره‌برداری نماید؛ حال آنکه اگر ما اخلاص حقیقی داشته باشیم، خداوند همراهمان است.

شکست همیشگی استکبار جهانی در برابر جنبش اسلامی

پرفسور عیسی حسن شلگارو، استاد دانشگاه اهل نیجریه در سخنانی به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت به موضوع نقش استعمار و استکبار جهانی در جنگ‌های معاصر نیجریه و شیوه‌های برخورد مقاومت اسلامی با آن اشاره کرد و گفت: ‌جنگ‌های استعماری معاصر در نیجریه دو نوع هستند. اول جنگ استعماری قدیمی است که از گذشته تا به امروز تداوم داشته است. دومی جنگ فکری است که شامل حذف تمدن و ارزش‌های اسلامی و جایگزینی آن با اندیشه‌های غربی و همچنین جلوگیری از شکل‌گیری عزم و اراده مردم نیجریه است. 

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: برخی از تکنیک‌های جنگ معاصر که امپریالیست‌ها در نیجریه امروزه از آن استفاده می‌کنند، و نحوه واکنش مقاومت اسلامی به آنها به شرح ذیل است: اول، حمله مسلحانه آشکار که ظلمی است که توسط نیروهای امنیت دولتی به قصد مخفی کردن منبع واقعی این حملات و مقصر نشان دادن گروه بی‌ایمان بوکوحرام انجام می‌شود. 

روش دیگر مهاجمان، بمب گذاری است. آنها با استفاده از بمب‌های انتحاری یا بمب‌های کاشته‌شده استفاده می‌کنند. بسیاری از مردم با استفاده در این حملات کشته و زخمی شده و ساختمان‌های بسیاری ویران شدند. اما مقاومت توانست این حملات را هم بی‌اثر کند.

پرفسور عیسی حسن شلگارو همچنین یکی دیگر از روش‌های مورد استفاده در نیجریه را دستگیری و بازداشت غیرقانونی اعضای اصلی مقاومت دانست و گفت: این رویه ها در طول سالیان مورد استفاده قرار گرفته است. با این وجود، جنبش اسلامی هنوز از روش مقاومت بدون خشونت خود و رویکرد حقوقی در ارتباط با جوامع مدنی و وکلای مناسب برای پیگیری پرونده‌های خود استفاده می کند و همیشه در همه پرونده ها برنده بوده است.

وی در پایان گفت:  نیجریه کشوری است که اربابان استعمارگر نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند و همواره با مقاومت جنبش اسلامی روبرو بوده است و جنبش اسلامی همیشه پیروز بوده و استکبار جهانی همیشه شکست می‌خورد.

تنها راه مبارزه با تروریسم، اخوت و برادری مسلمانان است

سید حسین هادی، فعال اجتماعی به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت در سخنانی به موضوع اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم به تحولات افغانستان اشاره کرد و گفت: آنچه امروز در افغانستان اتفاق افتاده است برای همسایگان، جهان اسلام و جامعه بین‌المللی غیر منتظره است. رویدادهای اخیر این کشور یکبار دیگر این مسئله را نشان داد که نمی‌توان به قدرت‌های بین‌المللی و کشورهایی که خود را مدعی حقوق بشر، حقوق زنان، مردم سالاری، شایسته سالاری، دموکراسی و رسانه های آزاد می‌دانند، اعتماد کرد.
ضرورت مقابله با توطئه‌چینی بیگانگان و حفظ برادری اسلامی در سومین روز کنفرانس وحدت
این فعال اجتماعی ادامه داد: در جامعه امروز افغانستان کما فی السابق به لطف خداوند همیشه تقریب مذاهب و وحدت امت اسلامی به عنوان یک الگو مطرح بوده است. اگرچه مشکلات متعددی از نظر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گریبانگیر مردم افغانستان بوده است، اما کماکان در قبال اخوت اسلامی پرچمدار بوده‌اند و در قبال تقریب مذاهب اسلامی اقدامات عملی را انجام داده‌اند. 

او با تاکید بر اینکه طالبان نمی‌تواند بدون رضایت مردم به مشروعیت برسد، افزود: تنها راه مبارزه با تروریسم اخوت و برادری مسلمانان است که می‌تواند مردم مسلمان در جهان را متحد سازد و دخالت کشورهای خارجی را کاهش دهد، مشکلات مردم افغانستان فقط در داخل افغانستان حل می شود و این تنها راه برای رسیدن به آسایش برای مردم این کشور و همه مسلمانان سراسر جهان است.
 
اختلافات فرعی نباید مانع تحقق هدف بنیادین اسلام یعنی همگرایی شود

 علامه حیدر علوی، روحانی برجسته اهل سنت پاکستانی به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت در سخنانی با اشاره به موضوع وحدت گفت: خداوند پیامبر بزرگوار اسلام را به منزله رحمت برای مردم فرستاد و تلاش کرد از این طریق مردم را هدایت کند. اما این در حالی است که همواره در طول تاریخ میان مسلمانان دودستگی و تفرق وجود داشته و آنها درباره فرعیات هم با یکدیگر رو در رو شدند.

علامه حیدر علوی با تقدیر از نقش حضرت امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی در نام‌گذاری هفته وحدت گفت: این نام‌گذاری حاوی این پیام بود که اختلافات فرعی نباید مانع از هدف مهم و بنیادین اسلام یعنی همگرایی و اتحاد میان مسلمانان شود. اگرچه ممکن است مسلمانان درباره پاره‌ای مسائل اختلاف‌نظر داشته باشند اما همه آنها در دل‌ها و روح‌های خود به ذات حضرت رسول اکرم تعلق خاطر دارند و این تعلق خاطر همه مسلمانان را به یکدیگر متصل می‌کند.  

او در ادامه با بیان اینکه اسلام یک دین اجتماعی و حیات بخش است، افزود: مسلمان آن کسی است که با زبان و دست خودش به سایر انسان‌ها امنیت دهد و کمک رسان آنها باشد. حال آنکه این روزها مسلمانان از اصل خویش دور شده‌اند و با نادیده گرفتن اصول و ارزش های اصلی دین اسلام به مقابله با یکدیگر برخاسته‌اند.

همکاری به دنبال خود صلح و امنیت را به ارمغان می آورد

مولانا سید حسیب الدین قادری شرفی، رئیس گروه زبان انگلیسی دانشگاه ملی اردو شهر حیدرآباد هند در سخنانی در وبینار روز سوم کنفرانس وحدت اسلامی، به موضوع وحدت اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در قرآن کریم در سوره حجرات آیه 10 می فرماید: «به حقیقت مؤمنان همه برادر یکدیگرند پس همیشه بین برادران ایمانی خود صلح دهید و خداترس و پرهیزکار باشید، باشد که مورد لطف و رحمت الهی گردید» بدون تردید، این آیه از اهداف این کنفرانس بخصوص است؛ سی و پنجمین کنفرانس بین المللی اسلامی درباره وحدت اسلام که توسط مجمع جهانی تقریب مذاهب سازماندهی شده، مصداق عملی این آیه مبارک قرآن است.

او با بیان اینکه به موضوع وحدت که موضوع اصلی کنفرانس مجمع تقریب است اشاره کرد و گفت: این وظیفه همه مسلمانان است که گردهم آمده و به یکدیگر یاری رسانند. در حقیقت همکاری به دنبال خود صلح، امنیت و بیش از هر چیز رفاه را به ارمغان می‌آورد و نقطه مقابل این همکاری، اختلاف و درگیری است که منشا هرگونه بدبختی و شکست است. بنابراین بسیار مهم است که سعی کنیم به یکدیگر کمک کنیم و از اختلافات خود بکاهیم. این همکاری می تواند در حوزه آموزش، به اشتراک‌گذاری دانش، فناوری و یا در حوزه سلامت باشد؛ همکاری آن چیزی است که برای زندگی مسالمت آمیز و جلوگیری از هر نوع درگیری و ناهماهنگی در بین ملت‌های جهان، به خصوص ملت های اسلامی بدان نیاز داریم.
 
هرکسی که راه صلح را بپیماید، مسلمان واقعی است
 
الکین علی مرادف، معاون دانشگاه الهیات باکو در دهمین وبینار سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: دین اسلام، دین صلح است، صلح هم در ظاهر و هم در باطن اسلام دیده می‌شود؛ در واقع، اسلام و صلح یک ریشه واحد دارند و در معنا و مفهوم با یکدیگر تفاوتی ندارند. 
 
وی افزود: خداوند عزوجل خود بزرگترین ترویج‌کننده صلح است به همین دلیل در جای جای قرآن کریم شاهد آن هستیم که خداوند انسان‌ها را به اسلام دعوت می‌کند، «سلام» (به معنی صلح) یکی از اسماء حسنی است بنابراین، وظیفه مسلمانان است تا در جای جای جهان هستی در مسیر صلح گام بردارند.
ضرورت مقابله با توطئه‌چینی بیگانگان و تلاش برای تحقق همگرایی اسلامی
وی تصریح کرد: جنگ و جهاد تنها برای حفاظت و حراست از اسلام در برابر تجاوزِ تجاوزکاران قرار داده شده است، اسلام تحت هیچ شرایطی تفرقه و جدایی را برنمی‌تابد و باید از تفرقه و جدایی اجتناب کرد همانطور که در قرآن کریم، مسلمانان و مؤمنان به وحدت و همبستگی دعوت شده‌اند. 

وی  در ادامه به گسترش و شکوفایی دین اسلام در آذربایجان اشاره کرد و گفت: آذربایجان سرزمینی است که در آن پیروان ادیان مختلف زندگی می‌کنند و  مساجد فراوان دیگری در شهرهای مختلف آذربایجان وجود دارند که اقشار مختلف مسلمانان در آن‌ها به عبادت می‌پردازند، افزون بر این، ملت آذربایجان نقش بسیار مهمی در تأسیس مؤسسه تمدن اسلامی و ارتقاء سطح فعالیت‌های دینی و علمی آن داشته‌اند.
 
وی در پایان گفت: باید گفت که اختلافات و منازعات کنونی در جهان امروز دیگر از طریق راهکار نظامی قابل حل و فصل نیستند و تنها راه حل و فصل این اختلافات، تلاش برای یافتن راهکاری به منظور تحقق صلح است در واقع این مهم جز از طریق مذاکره و تفاهم دوجانبه محقق نخواهد شد.
 
گفت‌وگو مهم ترین راه دفع منازعه است

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عمر ریاض عباسی، استاد دانشگاه ملی زبان‌های نوین اسلام آباد در دهمین وبینار سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: هنگامی که ما در مورد مدیریت منازعه صحبت می‌کنیم باید به آموزه‌های قرآن رجوع کنیم زیرا قرآن کریم برای ما دکترین مشخصی در خصوص مقابله با تعارض و منازعه فراهم کرده است برای مثال در سوره الحجرات خداوند متعال می‌فرماید: «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما»  اگر دو طایفه از مومنان با هم بجنگند، میان آنها صلح برقرار کنید بنابراین این راه حلی است که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است.
ضرورت مقابله با توطئه‌چینی بیگانگان و تلاش برای تحقق همگرایی اسلامی
عباسی اذعان داشت: امروز تشکیل دیوان کیفری برای احقاق حقوق مسلمانان مسئله مهم جهان اسلام به حساب می‌آید به این صورت که مسلمانان می‌توانند موارد منازعه خود را به دیوان کیفری اسلامی ارائه دهند تا این دیوان به مورد آنها طی فرایند حقوقی رسیدگی نماید.

استاد دانشگاه ملی زبان های نوین اسلام آباد تصریح کرد: متاسفانه مسلمانان قادر به ایجاد سازمانی نظیر سازمان ملل نشده‌اند، باید گفت سازمان ملل در واقعه اتحادیه‌ای برای قدرت‌های هسته‌ای جهان است و آنها هیچگاه از منافع مسلمانان و کشورهای اسلامی حمایت نمی‌کنند، این سازمان فقط حامی آمریکا و سایر قدرت‌های اتمی جهان است بنابراین مسلمانان از حمایت آن محروم مانده‌اند.

وی در پایان گفت: همه ما به عنوان یک مسلمان معتقد به ایجاد صلح، تسامح و تعامل هستیم  لذا باید در این مسیر در کنارهم گام برداریم  و ارزش‌های مشترکمان را مانند عدالت، تساوی، حقیقت و .....که در بین اهل کتاب مشترک است بیش از پیش به آن تأکید کنیم.
انتهای پیام
captcha