ثبت عمده موقوفات کشور با نیات درمانی، ایتام و عزاداری سیدالشهدا(ع)
کد خبر: 4011504
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰

ثبت عمده موقوفات کشور با نیات درمانی، ایتام و عزاداری سیدالشهدا(ع)

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: حدود ۲۳۰ هزار موقوفه در سراسر کشور داریم که عمده آن به نیات درمانی، کمک به ایتام و عزاداری سیدالشهدا(ع) ثبت شده است.

مهدی پندار، معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، مهدی پندار، معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه، شامگاه ۱۶ آبان‌ماه در مراسم افتتاحیه سومین مرحله از هشتمین دوره طرح زائران رضوی که در مجتمع آموزشی امامت برگزار شد، اظهار کرد: سازمان اوقاف و امورخیریه یک سازمان دولتی با وظیفه فرهنگی است، این سازمان تا سال 1363 آن زمان اوقاف زیرمجموعه نخست وزیری بود، اما از سال 1363 به بعد با تصویب قانون جدید اوقاف سازمان اوقاف زیرمجموعه وزارت ارشاد به‌عنوان یک سازمان مستقل ارائه خدمت می‌کند.

وی با بیان اینکه کارهای فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف اجرای نیت واقفین است، گفت: قریب 802 نیت در حوزه‌های مختلف داریم که از این تعداد نیات دارو و درمان، ایتام و عزاداری سیدالشهدا(ع) عمده موقوفات را به خود اختصاص داده است. سازمان اوقاف اگر چه اجرای امینانه نیات واقفین را برعهده دارد، اما قبل از این اقدام حتما باید درآمدی کسب کند که حاصل از موقوفات باشد.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: کوچکترین واحد در سازمان اوقاف رقبه است که می‌تواند یک زمین هزار هکتاری، یک واحد آپارتمان، موتورسیکلت و یا ایده فرد باشد، مجموع این رقبات یک موقوفه را تشکیل می‌دهد و به استناد قانون اوقاف هر موقوفه یک شخصیت حقوقی مستقل دارد.

پندار گفت: ما یک میلیون و 400 هزار رقبه در کشور شناسایی کردیم که در حال شناسنامه‌دار شدن هستند و قریب 230هزار موقوفه در سراسر کشور داریم که سازمان اوقاف وظیفه نظارت بر این شخصیت‌های حقوقی است که در برخی موارد که تولیت مشخصی ندارد و مجهول التولیت است و یا تولیت را حکومت اسلامی دانسته وظیفه حفظ  صیانت و اداره موقوفات را نیز برعهده می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از  8000 امامزاده در کشور داریم که مسئولیت اداره آن با اوقاف است، گفت: در حوزه موقوفات دو مدل موقوفه انتفاعی و منفعتی داریم، موقوفات انتفاعی از این جنس هستند که طرف ملک و دارایی را برای نیت مشخص وقف کرده است، به‌عنوان مثال زمینی را برای مدرسه وقف کرده است و هیچ کار دیگری برای آن رقبه نمی‌توان انجام داد، اما موقوفات منفعتی واقف باغی را وقف کرده است که منافع حاصل از این باغ صرف دارو و درمان شود. اگر چه این نیت‌ها به چند صد سال گذشته بازمی‌گردد، اما گویا شرایط امروز جامعه را در نظر گرفته است.

پندار اظهار کرد: با توجه به نوع موقوفه و مزیت نسبی موقوفه باید فعالیت مرتبط با مزیت نسبی موقوفه تعریف کرده و منافع حاصل آن را صرف اجرای نیت کنیم. ما موقوفات زیادی در حوزه کشاورزی داریم، لذا ما تمام فعالیت‌های مرتبط با زیر شاخه کشاورزی را می‌توانیم در این زمین انجام دهیم. همچنین ما باید فعالیت مرتبط را تعریف کنیم، سپس سرمایه‌گذاری انجام شود و منافع حاصل از آن صرف دو موردی که قانون گفته است، شود اول اینکه حفظ عین اتفاق بیفتد یعنی خود موقوفه را سرپا نگه داریم و دومی اجرای نیت انجام شود.

وی گفت: روح حاکم بر سازمان اوقاف اجاره داری بوده است که منافع بسیار ناچیزی عاید می‌شد، اما از دو سال گذشته و با حضور دکتر خاموشی تغییر رویکردی در سازمان اوقاف صورت گرفت. اسناد بالادستی داریم که ما را به این سمت هدایت می‌کند و این اسناد دستورات 19گانه‌ای است که رهبر معظم انقلاب به ما ابلاغ کردند که در موقوفات عمران و آبادانی، بهره‌وری در موقوفات و اجرای امینانه را در سطح وسیع‌تر انجام دهیم.

برنامه ششم توسعه در فعالیت‌های اوقاف گنجانده شده است

پندار عنوان کرد: همچنین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب، سیاست‌های کلی علم و فناوری در کشور و برنامه ششم توسعه در فعالیت‌های اوقاف گنجانده شده است.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: بر این اساس از اجاره داری به سمت مشارکت حرکت کردیم و انواع روش‌های مشارکت را سازمان اوقاف ملاک عمل خود قرار داد، از این رو در جهت مردمی کردن اقتصاد کشور بخش خصوصی را در فعالیت‌های خود دخالت دادیم.

وی با بیان اینکه در سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغیه رهبر معظم انقلاب افزایش نقش و مشارکت بخش‌های غیردولتی در حوزه علم و فناوری، ارتقا سهم وقف و حضور خیریه در این حوزه برجسته بوده است، گفت: با تحریم‌های کشور که تکنولوژی وارد نمی شود و در تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه هستیم، لذا به سمت موضوعات دانش بنیان حرکت کردیم در این راستا  اولویت سازمان اوقاف را در تعریف فعالیت‌های اقتصادی قرار دادیم.

پندار افزود: در سازمان اوقاف یک شرکت تخصصی که بتواند در حوزه‎های مختلف فعالیت کند، وجود نداشت، لذا با کنار هم قرار گرفتن چند شخصیت حقوقی، شخصیت‎های حقوقی جدیدی تحت عنوان شرکت‌های تخصصی ایجاد شدند، همچنین ما هلدینگ‌‎های کشاورزی طراحی کردیم و شرکت‌های کشاورزی در سراسر کشور راه‎اندازی کردیم که به‌صورت تخصصی زمین‌های موقوفات را براساس مزیت موجود خود زیربار ببرند.

وی بیان کرد: شرکت تخصصی در حوزه معدن ایجاد شده و کار استخراج، بهره‌برداری و طراحی در معادن بر عهده دارد؛ وقف پول یکی از موضوعاتی است که طراحی آن توسط اوقاف صورت گرفت که در این وقف افرادی که دارایی ندارند، می‌توانند مقداری پول وقف کنند و وقف سهام که هر دو مورد تایید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. در حوزه دانش بنیان کارهایی شروع کردیم و تغییر رویکرد ما به این صورت است که حتما زنجیره‌های تولید را در تمامی دارایی‌ها به صورت کامل انجام دهیم.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در حوزه کشاورزی فعالیت جدیدی را شروع کرده و به حوزه تولید صنایع چوب ورود کردیم، گفت: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان تا امروز 15 شرکت دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاری مستقیم اوقاف فعالیت خود را آغاز کرده و بدون در نظر گرفتن دانش فنی و دارایی‌هایی که آورده شده، قریب 800 میلیارد تومان در دو سال گذشته سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان شده و حدود سه هزار 150 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در انواع رشته‌ها و فعالیت‌های مرتبط با موقوفات در دو سال گذشته صورت گرفته است.

وی افزود: در حوه تولید انرژی تجدیدپذیر و در زمینه انرژی خورشید در بقاع متبرکه تا امروز 4 .4 دهم مگاوات برق تولید کردیم که قریب به یک درصد از برق تولیدی کشور است و در این دو سال گذشته قریب 64 میلیارد تومان سرمایه گذاری در این زمینه انجام شده است. در حوزه الکترونیک فعالیت‌هایی آغاز شده و اولین مودم بومی در کشور سازگار با 5 جی توسط اوقاف تولید شده است، همچنین در حوزه تولید موبایل بومی و تبلت بومی طراحی‌ها انجام شده است.

شرکت وقفی کوثر در حوزه سلامت فعالیت چشمگیری داشته است

پندار بیان کرد: در حوزه سلامت ما شرکت 100درصد وقفی به نام شرکت دانش سلامت کوثر داریم، این شرکت امروز توانسته فعالیت‌های چشمگیری از جمله تولید میل ارتوپدی، پلاک و پیچ ارتوپدی، ایمپلنت‌های دندانی و استخوانی ستون فقرات و فک و صورت انجام دهد.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص فعالیت‌های کرونایی سازمان اوقاف گفت: در اوضاع کرونایی سازمان اوقاف مواد مصرفی مورد نیاز را تامین کرد و یکی از شرکت‌های ما 10 محصول اساسی و مصرفی پزشکی را تولید می‌کند.

پندار بیان کرد: در حوزه دامپروری برای اولین بار در خاورمیانه انتقال جنین را انجام دادیم و این دانش متعلق به ایران است؛ ما از هر یک گوساله‌ای که وارد می‌شود، 55 جنین تولید می‌کنیم و این جنین ها در هر دامی بارگذاری می‌شود و در این خصوص سفارش‌های زیادی از کشورهای مختلف داریم.

انتهای پیام
captcha