دومینوی ادامه‌دار کرونا و دوگانگی آموزش در مدارس
کد خبر: 4013586
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳

دومینوی ادامه‌دار کرونا و دوگانگی آموزش در مدارس

در پی شیوع ویروس منحوس کرونا شاکله تعلیم و تربیت در مدارس تجربه جدیدی را با آموزش و یادگیری در بستر فضای مجازی آغاز کرد، با این‌حال آموزش مجازی مشکلاتی چون نبود زیرساخت اینترنت در مناطق محروم، مشکلات معیشتی خانواده‌ها، کاهش کارایی آموزش و اُفت تحصیلی را به‌دنبال داشته و ضرورت آموزش حضوری بیش از پیش نمایان شده است.

آموزش حضوری در مدارس

با گذشت قریب به دو سال از ظهور بلیه کرونا، کشور و استان همچنان مشغول دست و پنجه نرم کردن با این ویروس منحوس است و به‌نظر می‌رسد دومینوی خیزهای کرونایی ادامه‌دار باشد چرا که پس از فروکش کردن خیز پنجم، مسئولان و کارشناسان بهداشت و سلامت نسبت به وقوع خیز ششم ابراز نگرانی کرده و هشدار می‌دهند. در این میان، مقوله آموزش چه در مدارس و چه در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها و حوزه‌ها و مدارس علمیه و غیره بیش از سایر ساحت‌های اجتماعی دچار تحول و دگرگونی رویه در جریان شیوع کرونا شدند. در حیطه آموزش و پرورش، مدارس در پی شیوع ویروس منحوس به‌کلی تعطیل شدند و شاکله تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان تجربه جدیدی را با آموزش و یادگیری در بستر فضای مجازی و از راه دور آغاز کردند.

به‌عقیده کارشناسان تعلیم و تربیت، اگرچه آموزش مجازی توانست در بسیاری از موارد سبب تحقق عدالت و پیشرفت آموزشی شود اما مشکلات زیرساختی و نیز معضلات اقتصادی و معیشتی مردم که با بروز کرونا دامنه و عمق بیشتری هم یافت، باعث شد که بسیاری از دانش‌آموزان در مناطق روستایی و محروم از تحصیل باز بمانند. مدیرکل آموزش و پرورش استان شهریورماه ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرده بود که حدود ۲۰۰ مدرسه در استان از دسترسی به اینترنت محروم هستند و حدود ۷۵ درصد دانش‌آموزان استان به‌صورت صد درصد به شبکه شاد متصل هستند، پیداست که بیش از ۲۵ درصد از جمعیت ۲۱۷ هزار نفری دانش‌آموزان استان برای دسترسی به شبکه شاد با مشکل مواجهند و یا به‌کلی به آن دسترسی ندارند. بر طبق آمار ارائه شده از سوی اداره‌کل آموزش و پرورش استان، در طی سال جاری بیش از یک‌هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به جمع بازماندگان از تحصیل اضافه شده است.

از دیگرسو پدیده کاهش کیفیت آموزش و افت تحصیلی مشکل دیگری است که در پی مجازی شدن آموزش بیش از پیش نمایان شده و نگرانی‌ها را افزایش داده است. کارشناسان تعلیم و تربیت قائل به این نکته هستند که آموزش مجازی در بهترین حالت تنها ۵۰ درصد کارایی دارد و دانش‌آموزان در ایام شیوع کرونا دچار اُفت تحصیلی شدید شده‌اند، لذا می‌طلبد تمهیدات لازم برای حضوری شدن آموزش در مدارس هر چه زودتر اندیشیده شود. بر این اساس، واکسیناسیون معلمان و مجموعه آموزش و پرورش و پس از آن، واکسیناسیون دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال در دستور کار قرار گرفت که همچنان ادامه دارد. این در حالیست که آمار واکسیناسیون هنوز برای ایجاد ایمنی جمعی در برابر کرونا به‌حد نصاب ۸۵ درصد و بالاتر نرسیده و نیز، مجوزی برای واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال در کشور صادر نشده است، موضوعی که نگرانی خانواده‌های دانش‌آموزان را برای بازگشایی مدارس و حضوری شدن آموزش در پی داشته است.

سید راشد جزایری معاون علوم پزشکی شهرکرد

آمار واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان استان

سیدراشد جزایری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان استان به خبرنگاران گفت: تاکنون در هیچ استانی آغاز پیک ششم اعلام نشده است و در چهارمحال و بختیاری نیز وضعیت شیوع کرونا دارای روندی ثابت است یعنی پس از فروکش کردن خیز پنجم، با افزایش آمار بیماران روبرو نشده‌ایم.

وی در خصوص واکسیناسیون دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال، تصریح کرد: در هیچ‌جای دنیا کمیته‌های علمی برای واکسیناسیون دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال به نتیجه نرسیده‌اند و برنامه‌ای برای واکسیناسیون این رده سنی در کشور نداریم.

جزایری با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار، ۱۵ درصد معلمان استان تاکنون برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند، گفت: این مسئله نگران‌کننده است، اداره‌کل آموزش و پرورش باید با استفاده از سامانه ماسک نسبت به شناسایی این معلمان اقدام و آنان را برای تزریق واکسن ترغیب کند. تاکنون ۶۰ درصد دانش‌آموزان در چهارمحال و بختیاری هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

وی در پایان با اشاره به اینکه مسئله کرونا و شیوع آنفلوآنزا در چهارمحال و بختیاری در فصل پاییز نگران‌کننده است، گفت: گزارشاتی مبنی بر شیوع آنفلوآنزا در برخی از نقاط استان دریافت شده است.

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، مدارس ابتدایی و متوسطه اول از ابتدای آذرماه آموزش حضوری را آغاز می‌کنند، برای کسب آگاهی در خصوص آخرین وضعیت آموزش حضوری در مدارس و تمهیدات آموزش و پرورش استان برای میزبانی از دانش‌آموزان در مدارس گفت‌وگویی با محمد محمدی، معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان انجام شده است که با هم می‌خوانیم.

محمد محمدی معاون آموزش ابتدایی چهارمحال و بختیاری

در بازگشایی مدارس منعطف هستیم

محمدی با اشاره به اینکه از مجموع مدارس استان، ۵۸ درصد مدارس فوق‌العاده کم‌جمعیت واقع در مناطق روستایی، محروم و صعب‌العبور هستند، اظهار کرد: این مدارس بر اساس دستورالعمل بازگشایی، از سوم مهرماه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید بازگشایی شدند و آموزش برای دانش‌آموزان این مدارس که انگشت‌شمار هستند به‌صورت حضوری در حال ارائه است که خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی از جانب معلمان یا اولیای دانش‌آموزان این دسته از مدارس گزارش نشده است. در مناطق یادشده از حیث امکانات و زیرساخت‌های فضای مجازی محدودیت و محرومیت بسیاری وجود دارد.

وی ادامه داد: ۱۶ درصد مدارس استان جمعیت دانش‌آموزی ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر را دارند که این دسته از مدارس از هفته سوم مهرماه بر اساس تعداد دقیق دانش‌آموزان و وضعیت فضای آموزشگاه، دانش‌آموزان را گروه‌بندی کردند که هر گروه بر اساس زمان‌بندی اعلام شده به مدت ۳ ساعت در مدرسه حاضر و از آموزش حضوری در کلاس بهره‌مند شده و بعدازظهر نیز دو ساعت آموزش مجازی در شبکه شاد به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

محمدی با ذکر اینکه ۱۲ درصد مدارس از جمعیت دانش‌آموزی ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر برخوردارند، افزود: قالب آموزش برای دانش‌آموزان بجز دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی، در این دسته از مدارس تاکنون به‌صورت غیر حضوری بوده است. در واقع از آنجا که آموزش حضوری برای کودکان اول و دوم ابتدایی غیرقابل اجتناب است، ترتیبی اتخاذ شد که این دانش‌آموزان در مدارس با شرایط بازگشایی در قالب گروه‌های حداکثر ۸ نفره تقسیم‌بندی و بر اساس زمان‌بندی اعلام شده برای رفع اشکال و دیدار با معلم، آشنایی با نحوه به دست گرفتن قلم، یادگیری لوحه‌ها و نشانه‌ها در کلاس حضور یابند؛ دانش‌‌آموزان در پایه سوم و بالاتر در این مدارس تحت آموزش مجازی قرار دارند.

معاون آموزش ابتدایی استان آخرین گروه را ناظر به مدارس پرجمعیت دانست و توضیح داد: ۱۴ درصد مدارس استان واقع در شهرهای شهرکرد، بروجن‌، فارسان و لردگان جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ دانش‌آموز دارند که از ۱۰ روز قبل مدیران این مدارس الگوهای بازگشایی را به اداره‌کل اعلام کرده‌اند؛ گروه‌های بهداشتی و تیم آموزشی نیز برای آموزش اولیا و مربیان به این مدارس اعزام شدند تا وضعیت بهداشتی و تهویه مناسب بررسی و بسترسازی برای رعایت کامل و جدی مقررات بهداشتی انجام شود. لذا بتدریج با سرکشی مدرسه به مدرسه در این دسته از مدارس از فراهم‌سازی بستر برای بازگشایی مدارس مطمئن می‌شویم تا از اول آذرماه شاهد بازگشایی و حضور دانش‌آموزان در این مدارس باشیم.

محمدی بیان کرد: چهار اصل به‌آرامی، تدریجی، اقتضایی و مشارکت مردمی در روند بازگشایی مدارس مد نظر قرار گرفته است و در این مقوله انعطاف کامل در دستور کار قرار دارد، ضمن اینکه آموزش مجازی همچنان به‌قوت خود باقی است و شبکه شاد برای دانش‌آموزان ارائه خدمت می‌کند.

وی در پایان گفت: اصول بازگشایی مدارس بر اساس پروتکل‌ها تدوین شده است و در بازگشایی منعطف هستیم، آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری ادامه پیدا خواهد کرد. نگرانی برخی والدین برای حضور فرزندشان در مدارس را درک می‌کنیم و تأکید می‌شود که یک لباس را بر تن همه مدارس نمی‌پوشانیم بلکه در مقوله بازگشایی، چارچوب‌ها به مدارس ابلاغ شده است و شورای مدرسه در خصوص حضور دانش‌آموزان بر اساس چهار اصل به‌آرامی، تدریجی، اقتضایی و مشارکت مردمی، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha