اهمیت جایگاه مشاهیر در شکل‌گیری تمدن ایرانی ـ اسلامی
کد خبر: 4018022
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳

اهمیت جایگاه مشاهیر در شکل‌گیری تمدن ایرانی ـ اسلامی

عضو افتخاری دبیرخانه دائمی دانشجویی بزرگداشت نهضت جنگل با اشاره به اهمیت جایگاه مشاهیر در شکل‌گیری تمدن ایرانی اسلامی گفت: آنچه ما را با تاریخ، فرهنگ، دین و سیاست پیوند می‌دهد هویت و وابستگی ما به این‌ مرز و بوم است؛ پس نمادها و شخصیت‌های تاریخی هم در این راستا اهمیت می‌یابند و باید مورد توجه و عنایت قرار‌ گیرند.

محمدحسن عاقل‌منش، عضو افتخاری دبیرخانه دائمی دانشجویی بزرگداشت نهضت جنگلمحمدحسن عاقل‌منش، عضو افتخاری دبیرخانه دائمی دانشجویی بزرگداشت نهضت جنگل به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت میرزاکوچک جنگلی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به اهمیت جایگاه مشاهیر در شکل‌گیری تمدن ایرانی اسلامی گفت: بحث اصلی در این مجال، هویت ماست. آنچه ما را با تاریخ، پیشینه، اجتماع، فرهنگ، دین و سیاست پیوند می‌دهد هویت و وابستگی ما به این‌ مرز و بوم است. پس نمادها و شخصیت‌های تاریخی هم در این راستا اهمیت می‌یابند و باید مورد توجه و عنایت خاص عموم مردم بویژه متولیان فرهنگی جامعه قرار‌گیرند.

وی توجه به ابعاد مختلف شخصیتی فرد نخبه را ضروری خواند و افزود: اگر بخواهیم بنا، ساختمان، منظره، شهر، خوراکی، اثر هنری‌ و شخصیت مشخصی را به جامعه معرفی کنیم تا افراد جامعه آن پدیده را مشاهده، درک و بررسی کنند باید توصیفی کامل و درست از آن پدیده ارائه کرد تا مردم به شناخت آن ترغیب شوند. پس باید شخصیت تاریخی را آنچنان کامل و فصیح توصیف کرد تا زوایای شخصیتی، اهداف، آمال و منش آن بر همگان واضح باشد. باید از وجود پژوهشگران، دانشجویان، استادان دانشگاه، علمای دینی و چهره‌هایی که خاطرات شخصیت‌های تاریخی را در سینه دارند، استفاده کنیم. در نهایت تصمیم با جامعه است که با الگوسازی درست، چه اسوه و سرمشقی را برای خود تعریف کند. ممکن است یک عده الگویشان یک فرد علمی، عده‌ای دیگر شخصیتی دینی، عده‌ای یک مبارز سیاسی، عده‌ای دیگر جنگجویان و غیره باشد.

عاقل‌منش شناخت قهرمانان ملی را وظیفه‌ای همگانی دانست و تصریح کرد: هر یک از آحاد جامعه از مردم کوچه و بازار تا علمای دینی، دانشگاهیان و یا مسئولان به سهم خود در ترویج فرهنگ ملی و شناساندن صحیح شخصیت‌های ممتاز و برجسته تاریخی و ملی مسئول و متعهد هستند. علما و دانشگاهیان با تحقیق و پژوهش و عرضه آن به جامعه می‌توانند نقش اساسی داشته باشند و مسئولان هم باید بسترها، شرایط و امکانات لازم را در جهت الگوسازی صحیح بویژه برای نسل جوان و دانشجو فراهم کنند.

این فعال فرهنگی و اجتماعی تأسیس دبیرخانه دائمی دانشجویی بزرگداشت نهضت جنگل را از گام‌های مثمرثمر جهاددانشگاهی گیلان دانست و تصریح کرد: از آنجایی که دانشگاهیان یکی از دو پایگاه اصلی تحقیق و بررسی در زمینه الگوهای تاریخی و شخصیت‌های این سرزمین هستند، تشکیل دبیرخانه دائمی دانشجویی بزرگداشت نهضت جنگل، نشان از حساسیت، علاقه و مسئولیت‌پذیری دانشجویان به این موضوعات دارد و امیدوارم در همه موارد مشابه هم این‌ تلاش تسری یابد.

وی با اشاره به یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک خان جنگلی افزود: خوشبختانه همزمان با این یادبود، مجوز دبیرخانه دائمی دانشجویی به سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان داده شده که با فعالیت این دبیرخانه دائمی می‌توان از توان و ظرفیت بالای دانشجویان سراسر کشور به‌ویژه استان عزیزمان برای بازشناسایی نهضت جنگل و شخصیت عظیم میرزا با توجه به استعداد و توانمندی‌های آنان در ابعاد مختلف بهره‌گرفت و هر سال نیز یک ظرفیت و یا یک موضوع را در دستور کار برای بازشناسی این شخصیت ارزنده قرار‌ داد. مثلاً نقش جوانان در نهضت جنگل یا نقش بانوان در این نهضت و یا پرداختن به ویژگی‌ها و رفتارهای فردی میرزا با زبان شعر، داستان، فیلم‌های کوتاه، نمایشنامه، انیمیشن، بازیهای کامپیوتری، برگزاری مسابقات سالانه دانشجویی و غیره که قطعاً تأثیر بسزایی در حفظ و ارتقای فرهنگ بومی ما دارد.

انتهای پیام
captcha