محکومیت اظهارات ضد فلسطینی وزیر انگلیسی
کد خبر: 4032055
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱

محکومیت اظهارات ضد فلسطینی وزیر انگلیسی

وزیر آموزش انگلیس سر داده شدن شعار «فلسطین از بحر تا نهر» و حمایت از آرمان‌‌های اساسی ملت فلسطین را در کشورش ممنوع خواند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی21، دولت انگلیس هشدار داد که شعار «فلسطین از بحر تا نهر» می‌تواند به مداخله پلیس برای اقدام قانونی منجر شود.

«ناظم زهاوی» وزیر آموزش انگلیس این شعار را یهودی‌ستیزی خواند و آن را به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) مرتبط دانست که لندن اواخر سال گذشته میلادی تصمیمی را مبنی بر ممنوعیت کامل فعالیت‌های آن در انگلیس صادر کرده و شامل ممنوعیت برافراشتن پرچم حماس یا سردادن شعارهای آن است.

روزنامه دیلی تلگراف در توجیه موضع زهاوی گفته است: شعاری که به فلسطین تاریخی اشاره دارد، به معنای نابودی اسرائیل است و این شعار به منظور درخواست برای بیرون راندن یهودیان از منطقه غرب آسیا سر داده می‌شود.

زهاوی پس از میزبانی نشستی درباره یهودی‌ستیزی به روزنامه یهودی کرونیکل گفت: «دانشگاه‌ها باید فعالیت‌های در حمایت از جنبش ممنوعه حماس را متوقف کنند».

از او به‌طور خاص در مورد شعار «فلسطین از بحر تا نهر» سؤال شد و او گفت: دانشگاه‌ها باید پلیس و مقامات را  در خصوص هر کسی که به این قضیه می‌پردازد، مطلع کنند. از نظر من  این‌ها نوعی رفتار ضد یهودی و عدم مداراست و باید با هر نوع یهودی‌ستیزی یا تعصب در دانشگاه‌ها مقابله شود.

زهاوی بر لزوم پذیرش تعریفی که اتحاد بین‌المللی یادبود هولوکاست در مورد یهودی‌ستیزی ارائه کرده است، تأکید کرد و گفت: این یک ضرورت و نه یک انتخاب است.

وی افزود: این تعریف باید گسترش یابد و مواردی مانند انتقاد از صهیونیسم، توصیف اسرائیل به عنوان یک کشور نژادپرست، یا دعوت به تحریم اسرائیل را شامل شود.

وزیر انگلیسی به 10 دانشگاهی که هنوز یهودی‌ستیزی را به عنوان جرم به رسمیت نشناخته‌اند هشدار داد و گفت که این دانشگاه‌ها می‌توانند در معرض تحریم‌های احتمالی قرار گیرند به خصوص که که تاکنون 95 دانشگاه این تعریف را پذیرفته‌اند.

جمعی از وزرا و سیاستمداران حامی یا مخالف دولت در انگلیس از جمله زهاوی، دانشجویان دانشگاه دانشگاه مدرسه اقتصاد لندن را مورد هجمه شدید قرار داده بودند. این دانشجویان در نوامبر گذشته سفیر رژیم صهیونیستی در لندن را به منظور اعلام همبستگی با آرمان فلسطین از بیرون کردند.

حسام زملط، رئیس جامعه فلسطینی‌های ساکن انگلیس در پاسخ به وزیر آموزش انگلیس در توییتر گفت: از کی تا حالا شعار از بحر تا نهر مختص حماس بوده است؟ آیا دولت انگلیس همبستگی با فلسطینیان را جرم می‌شمارد یا فقط به دنبال نابودی تاریخ فلسطین است.

زملط با اشاره به محکومیت جنایی کسانی که شعار فلسطین از بحر تا نهر را سر دهند، گفت: ایجاد رژیم اشغالگر اسرائیل با آواره ساختن فلسطینیان انجام شده است. آیا این موضوع پلیسی نیست؟

او افزود: این اقدام انگلیس تلاشی خطرناک برای محدود کردن آزادی بیان در حمایت از فلسطین و نابودی تلاش مشروع ملت فلسطین برای دستیابی به آزادی، برابری و زندگی شرافتمندانه است.

جراح محمد الکرد، یک فعال فلسطینی اهل محله الشیخ جراح قدس هم در پاسخ به وزیر انگلیسی گفت: ببینید چگونه زبان ما و احساس ما را در غل و زنجیر می‌کنند در حالی که خشونت نظام‌مند رژیم‌های استعماری بی هیچ بازدارندگی ادامه دارد، بکُشید، سرقت ببرید، زندانی کنید زیرا شما دموکراتیک هستید.

 جهاد ابوسلیم، یک چهره آکادمیک در حوزه علوم سیاسی گفت: انگلیسی که 100 سال پیش علیه ملت فلسطین اعلام جنگ کرد، هنوز به جنگ خود ادامه می‌دهد و حالا می‌خواهد گفته‌های فلسطینیان را کنترل کند.

انتهای پیام
captcha