بر خط اجتماع در چهل و سومین سالگرد انقلاب
کد خبر: 4035434
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲

بر خط اجتماع در چهل و سومین سالگرد انقلاب

سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای که گذشت نسبت برگزاری نشست ویژه بررسی 43 سال تلاش برای اسلامی‌سازی نظام تربیت در گفت‌وگو با رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و دبیر کل سابق شورای عالی آموزش‌ و پرورش اقدام کرد.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اخباری با تیترهای اهالی فرهنگ و رسانه به جای رقیب، رفیق هم باشند، آغاز دومین یادواره «رفیق خوشبخت ما»، ممنوعیت برپایی مراسم اعتکاف در شهرهای قرمز، رونمایی از ۲ کتاب در حوزه سواد رسانه و ارتباطات، قرارگاه بازارپردازی فرهنگی راه‌اندازی می‌شود، پایگاه خبری رکنا توقیف شد، تغییر نگاه جهان عرب به انقلاب ایران؛ از حمایت تا ریزش، اطلاعات متفکران عرب در خصوص ایران کم است، مردم آمریکا چه نگرشی در مورد مردم ایران دارند؟، کرونا و کوچ فعالیت‌های مذهبی از مدارس به منازل، برگزاری سومین پیش همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده، غفلت ایران از ۳۰ درصد گردشگران جهان، «سیدصادق حسینی» رئیس سازمان حج و زیارت شد، تجدید میثاق جهادگران دانشگاهی با آرمان‌های امام خمینی(ره)، برگزاری نشست «جایگاه زن و خانواده در افق تمدنی آینده»، برگزاری نشست مجازی «بررسی زمینه‌ها و پیامدهای یک تراژدی اجتماعی»، مروری بر ۴۳ سال تلاش برای اسلامی‌سازی نظام تعلیم و تربیت، جریان جهادی به فناوری انقلاب تبدیل شده است، کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای، فرصت‌ها و چالش‌ها» برگزار می‌شود، برگزاری پنل کارگروه خانواده و نهادهای مردمی، همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده»، برگزاری همایش بین‌المللی «تربیت معنوی و سلامت معنوی از منظر امام علی(ع)» را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اهالی فرهنگ و رسانه به جای رقیب، رفیق هم باشند

گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت به گفت‌وگویی با مهدی شکیبایی، رئیس فرهنگسرای رسانه در رابطه با فعالیت‌های این فرهنگسرا برای مقابله با تهاجم فرهنگی و همچنین، چالش‌ها و فرصت‌هایی که کرونا در اختیار نهاد‌های متولی امر فرهنگ قرار داد، پرداخت که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: «رسانه به‌ عنوان یک پدیده‌ نوظهور براساس قواعد، اصول و مبانی ارزش‌های دنیای غرب به وجود آمده است. رسانه‌های غربی نقشی اساسی در ایجاد و تغییر نگرش افراد به جهان پیرامون و واقعیت‌های زندگی دارند، زیرا رخدادها را آن‌گونه که می‌خواهند بازنمایی می‌کنند. از همین رو رسانه‌ها یکی از عوامل مؤثر بر ساخت ذهنیت یکایک افراد جامعه درباره یک موضوع مشخص و به‌عنوان ابزار بازنمایی جهان واقعی و پیرامونی به شمار می‌روند.

همواره رسانه‌های غربی، متناسب با اهداف و ایدئولوژی خاص خود، تصویری از ایران و انقلاب اسلامی بازنمایی می‌کنند که میان آن تصویر بازنمایی شده و روایت شکل‌ گرفته از آن با واقعیت، تفاوتی آشکار وجود دارد. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همیشه رسانه‌ها انتقال‌ دهنده ارزش‌های غربی به سمت تمدن اسلامی و شرقی بوده است. در این ۴۳ سال که از عمر پربرکت انقلاب اسلامی می‌گذرد همیشه با تردید به رسانه نگاه کردیم؛ خصوصاً محتوایی که انتقال می‌دهد.

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

آغاز دومین یادواره «رفیق خوشبخت ما»

مراسم افتتاح دومین یادواره «رفیق خوشبخت ما» با هدف ترویج روحیه نوع‌دوستی و بزرگداشت خدمات سردار شهید قاسم سلیمانی در جمعیت هلال احمر برگزار شد.

در این مراسم محمد گل‌فشان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر طی سخنانی، با اشاره به اینکه بی‌شک شهادت، لایقِ سردار سلیمانی و مزدی بود که از خداوند دریافت کرد، گفت: تا ابد مدیون شهید سلیمانی هستیم که در خارج از کشور امنیت کشور را فراهم کرد.

وی ادامه داد: سازمان جوانان جمعیت هلال احمر براساس وظیفه و اهداف بشردوستانه خود با این نگاه که عملکرد سردار سلیمانی بشردوستانه بود و بشردوستی سردار در همه فعالیت‌ها محرز است، جشنواره «رفیق خوشبخت ما» را برای اولین بار طی سال گذشته برگزار کرد.

ممنوعیت برپایی مراسم اعتکاف در شهرهای قرمز

محسن منصوری، استاندار تهران شنبه ۱۶ بهمن‌ماه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا اعلام کرد: در دو هفته اخیر از جهت ابتلا به کرونا شرایط خوبی نداشتیم و سیر صعودی در تهران ادامه دارد البته هنوز به پیک کرونا نرسیده‌ایم.

وی اعلام کرد: مناسباتی همچون ایام دهه فجر با ۳۰ درصد ظرفیت اماکن برگزار شود، مراسم اعتکاف نیز در شهرهای قرمز ممنوع است و در شهرهای زرد و نارنجی با ۲۰ درصد ظرفیت برگزار می‌شود.

جمعه/////بررسی 43 سال تلاش برای اسلامی‌سازی نظام تربیت و تکاپوی جامعه در برگزاری جشن 22 بهمن

رونمایی از ۲ کتاب در حوزه سواد رسانه و ارتباطات

آئین رونمایی از دو کتاب «موج‌سواری بر فناوری با رعایت برابری» و «حمایت از کیفیت مطبوعات از طریق سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی» با حضور مترجمان، اساتید و علاقمندان به کتاب‌های حوزه سواد رسانه و ارتباطات برگزار شد.

مرتضی چشمه‌نور، مدیر مسئول انتشارات پشتیبان در این مراسم درباره «کتاب موج‌سواری بر فناوری با رعایت برابری» گفت: این کتاب ترجمه «گزارش جامع فناوری و نوآوری سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱» است که با نظارت و سرپرستی هانیه عظیم‌زادگان آماده و منتشر شده است.

چشمه‌نور با بیان اینکه این فناوری‌ها مزایای بسیاری به همراه دارند، تصریح کرد: چنانچه جوامع، توانایی سازگاری با این پیشرفت‌های سریع را نداشته باشند، با جنبه‌های منفی و جدی آن روبرو خواهند شد.

قرارگاه بازارپردازی فرهنگی راه‌اندازی می‌شود

گروه اجتماعی ایکنا در هفته‌ای که گذشت گفت‌وگویی با سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد نحوه ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و همچنین لزوم بازارپردازی صنایع فرهنگی را منتشر کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است: «بحث سبک زندگی آن‌قدر مهم، اساسی، گسترده و مبسوط است که رهبر معظم در بیانیه گام دوم انقلاب زمانی که به این مبحث رسیدند، فرمودند که در مورد این موضوع در آینده صحبت خواهم کرد. سعی ما این است که به سکوت ایشان لبیک گوییم و ادامه آن مسیر را بپیماییم. به عنوان سیاست‌گذار در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی، زمانی می‌توانیم مشکل سبک زندگی را حل کنیم که حلقه‌های متکثر این فرآیند متراکم را به یکدیگر نزدیک کنیم. اگر در دانشکده‌های قرآن و حدیث و در حوزه‌های علمیه بتوانند شخصیت‌ها، اخلاقیات، امور و هنجار‌های قرآنی را به ظرفیت شخصیت‌سازها، پویانماها، قصه‌گو‌ها و روایت‌پرداز‌ها نزدیک کنند، ما درصدی از وظیفه خود را انجام دادیم».

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

پایگاه خبری رکنا توقیف شد

۱۷ بهمن‌ماه، اداره‌کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در خبری اعلام کرد با توجه به روند انتشار تصاویر و مطالب مغایر با عفت عمومی، انعکاس حوادث به نحوی که در مغایرت با بهداشت روانی جامعه است و به‌دلیل تخلفات ادامه‌دار پایگاه خبری رکنا در انتشار محتوا، به این پایگاه خبری تذکر کتبی داد. در همین راستا، هیئت نظارت بر مطبوعات نیز با تشکیل جلسه‌ای با اکثریت آرا رای به توقیف پایگاه خبر رکنا داد.

در نامه اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، خطاب به مدیرمسئول پایگاه خبری رکنا آمده است: روند انتشار تصاویر و مطالب مغایر با عفت عمومی، انعکاس حوادث به نحوی که در مغایرت با بهداشت روانی جامعه است، انتشار فایل‌های صوتی بدون مجوز قانونی و نیز استفاده ابزاری از تصاویر زنان در گزارش‌ها همچنان در این پایگاه خبری ادامه دارد و علی رغم تذکرات قبلی، متأسفانه این رویه ناصواب اصلاح نشده است. در این خصوص مستند به بند‌های ۲ و ۱۰ ماده ۶ قانون مطبوعات به جنابعالی تذکر داده می‌شود. لازم است این روند را به فوریت اصلاح و توضیحات خود را به این اداره‌کل ارسال نمایید».

تغییر نگاه جهان عرب به انقلاب ایران؛ از حمایت تا ریزش

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان در دومین بخش نشست بازتاب انقلاب اسلامی در آثار اندیشمندان جهانی که ۱۷ بهمن‌ماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، با موضوع بازتاب انقلاب اسلامی ایران در آثار اندیشمندان جهان عرب (به صورت برخط) به سخنرانی پرداخت.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان بیان کرد: نمود بیداری و توجه تئوری به جنبش‌های احیاگرانه در جهان اسلام با پیروزی انقلاب به عنوان والاترین درجه بیداری اسلامی برای مخاطبان و اندیشمندان جهان عرب مطرح شد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با اشاره به تحولاتی که در نگرش جهان عرب نسبت به انقلاب ایران رخ داده است، گفت: رخدادهایی موجب ریزش حمایت اعراب از انقلاب ایران شد که باید پاسخگوی آن‌ها باشیم.

جمعه/////بررسی 43 سال تلاش برای اسلامی‌سازی نظام تربیت و تکاپوی جامعه در برگزاری جشن 22 بهمن

اطلاعات متفکران عرب در خصوص ایران کم است

هادی بیگی، مدیر گروه فکر معاصر مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک در دومین بخش نشست بازتاب انقلاب اسلامی در آثار اندیشمندان جهانی که ۱۷ بهمن‌ماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، با موضوع «انقلاب اسلامی و فکر معاصر عربی» به سخنرانی پرداخت.

مدیر گروه فکر معاصر مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک با تأکید بر اینکه منظور از فکر معاصر، مسئله زمان نیست بلکه فکر معاصر در مواجهه تولید می‌شود، گفت: ۵۰ سال است که در مواجهه ما به عنوان مسلمان با اروپای مسیحی مطرح شده است که چرا غرب پیشرفت کرده اما مسلمانان عقب مانده‌اند.

مدیر گروه فکر معاصر مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک با انتقاد از اینکه ما ما با تفکر معاصر عربی گفت‌وگو نکرده‌ایم، گفت: همین عدم گفت‌وگو باعث شده اطلاعات یک متفکر درجه اول عرب از ایران در حد اطلاعات روزنامه‌ای باقی بماند.

مردم آمریکا چه نگرشی در مورد مردم ایران دارند؟

دومین بخش نشست بازتاب انقلاب اسلامی در آثار اندیشمندان جهانی، ۱۷ بهمن ماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

احسان شاه قاسمی، استاد دانشگاه تهران با موضوع «انگاره‌‌های میان‌فرهنگی مردم آمریکا از ایران بعد از انقلاب» در این نشست به سخنرانی پرداخت و گفت: اولین سندی که در خصوص ارتباط آمریکایی‌ها با ایرانی‌ها داریم، مربوط به اواخر قرن ۱۸ می‌شود که در آن یک انگلیسی نوشته است تعدادی آمریکایی برای تجارت ادویه به بندر بوشهر آمده بودند، اما انگلیسی‌ها اجازه ندادند آنها با ایرانی‌ها تجارت کنند.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۲۹ نیز دو میسیونر مذهبی از آمریکا به ایران فرستاده شدند که ببینند مردم ایران چطور مردمی هستند، چگونه زندگی می‌کنند و ایران چه کشوری است. این دو نفر کتابی ۵۰۰ صفحه‌ای در خصوص ایران نوشتند و از ایران و مردم آن بسیار تعریف کردند و به مردم ایران لقب فرانسوی‌های شرق را دادند چرا که مردم ایران بسیار مؤدب هستند. همچنین آن‌ها از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها بسیار تعریف کردند.

کرونا و کوچ فعالیت‌های مذهبی از مدارس به منازل

مهدی نعیمی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش شهر تهران به تبیین نحوه گسترش فرهنگ نماز در بین دانش‌آموزان پرداخت و اظهار کرد: هدف ما گسترش هرچه بیشتر فرهنگ نماز در بین نوجوانان و جوانان است و بنابر فرمایش مقام معظم رهبری اگر بتوانیم مدارس را مزین به نمازخوانی نوجوان و جوانان کنیم، قطعاً سلامت آینده جامعه تضمین خواهد شد.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با استناد به آیه «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» توجه و گرایش به قرآن، عترت و نماز را یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: نماز می‌تواند نقش بسیار مهم و بی‌بدیل در گسترش فضیلت‌ها و هنجار‌های معنوی در کشور ایفا کند.

نعیمی با اشاره به اهمیت نماز، از این فریضه الهی به عنوان رکن متعالی و از رشته‌های مستحکم ارتباطی میان پروردگار و بندگان در دین مبین اسلام یاد کرد و افزود: نماز عبادتی با جایگاهی والاست که همه عبادات مقدمه نماز هستند و نماز مکمل دیگر عبادات است که هیچگاه تعطیل نمی‌شود.

برگزاری سومین پیش همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده

سومین پیش همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده ۱۸ بهمن‌ماه با موضوع «غربت سنت ایرانی ـ اسلامی»، و سخنرانی ویژه وحید شالچی، دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار ‌شد.

وحید شالچی، دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست بیان کرد: مسئله سنت موضوع بسیار مهمی است که می‌توانیم در دوره‌های تاریخی مختلف بدان بپردازیم. امروز بسیاری از اساتید دانشگاه مدیریتی ما اندیشمندان غربی را می‌شناسند اما وقتی نام بزرگان ایرانی آورده می‌شود، با هیچ‌کدام از ایشان آشنایی ندارند. امروز غربت موضوع سنت در همه جا وجود دارد. زبان فارسی که تمام تاریخ این سرزمین بر پایه آن بنا شده است، امروز چه جایگاهی دارد؟

دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه سنت بنا به اقتضای جاری بودن خود باید با زمانه نسبت برقرار کند، گفت: ماندگاری مقوله سنت در بازسازی و بازآفرینی خود است. متأسفانه امروز برخی از سنت‌گرایان اعتنایی به اقتضائات دوران جدید ندارند.

جمعه/////بررسی 43 سال تلاش برای اسلامی‌سازی نظام تربیت و تکاپوی جامعه در برگزاری جشن 22 بهمن

غفلت ایران از ۳۰ درصد گردشگران جهان

گروه اجتماعی ایکنا در هفته گذشته نسبت به انتشار گفت‌وگویی ویژه با هادی اعظمی، دانشیار جغرافیای سیاسی در رابطه با مقوله گردشگری پرداخت که در بخش‌هایی از آن آمده است: «گردشگری حلال یک صنعت، برند یا نوع جدیدی از گردشگری است و کشورهایی که دارای قابلیت نسبی رقابت هستند می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. سازمان گردشگری جهانی نیز پذیرفته است که گردشگری حلال بُعد جدیدی از گردشگری است که برنامه‌های تفریحی، اوقات فراغت و گردشگری ویژه‌ای را مخصوصاً برای مسلمانان به ارمغان آورده است. البته در این صنعت فقط استفاده از اماکن مذهبی مبنا نیست، بلکه تمامی انواع گردشگری را مدنظر دارد، اما با رعایت موازین شرعی، سالم، حلال و احترام به ایدئولوژی فرهنگی کشورهای مسلمان. جالب اینجاست که در این حوزه تنها کشورهای مسلمان پیشرو نیستند. همچنین ۳۰ درصد گردشگران جهان را مسلمانان تشکیل می‌دهند و این رقم بالایی است و کشورهای اسلامی و غیراسلامی هم از این مهم غافل نبوده‌اند و تلاش می‌کنند که در این مسیر گام بردارند».

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

«سیدصادق حسینی» رئیس سازمان حج و زیارت شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد با قدردانی از زحمات علیرضا رشیدیان، رئیس پیشین سازمان حج و زیارت، سیدصادق حسینی را به عنوان معاون وزیر و رئیس جدید این سازمان منصوب کرد.

در حکم وزیر فرهنگ خطاب به سیدصادق حسینی آمده است:

«با توجه به تجربیات ارزشمند جنابعالی و شناخت از تعهد و روحیه انقلابی و مکتبی‌تان، به موجب این حکم به سمت «معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت» منصوب می‌شوید.

امید است با اتکال به خداوند قادر متعال و تعامل و هماهنگی و همکاری با نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت و بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای خدوم و کارآمد و دیپلماسی فرهنگی در جهت تقویت امور حج و زیارت و گسترش معرفت حج و با امعان نظر به اهداف و شرح وظایف سازمان حج و زیارت و مأموریت‌های ذیل، ان‌شاءالله قرین توفیق و تأیید الهی باشید».

تجدید میثاق جهادگران دانشگاهی با آرمان‌های امام خمینی(ره)

همزمان با هشتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ۱۹ بهمن ماه، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و جمعی از جهادگران با همراهی محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و جمعی از دانشگاهیان ضمن حضور در مرقد بنیانگذار انقلاب اسلامی و تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) با مقام معظم رهبری تجدید بیعت کردند.

حاضران در این مراسم با نثار فاتحه به روح بلند و ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، به مقام شامخ ایشان ادای احترام کرده و با رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) تجدیدمیثاق کردند.

برگزاری نشست «جایگاه زن و خانواده در افق تمدنی آینده»

نشست «جایگاه زن و خانواده در افق تمدنی آینده» از مجموعه پیش‌نشست‌های همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده»، ۱۹ بهمن ماه در دو بخش برگزار شد.
در بخش اول این نشست، هادی همایون، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) دیدگاه خود در مورد تبدیل مردانگی به زنانگی در مردان و تبدیل زنانگی به مردانگی در زنان و تکامل بر این اساس را تشریح کرد و سپس در خصوص این نظریه با حجت‌الاسلام روح‌الله صدوق مسئول حسینیه اندیشه به بحث پرداخت. در پایان نیز حجت‌الاسلام صدوق دیدگاه‌‌های خود را با محور ترکیب زن و مرد و تکامل آنها را مطرح کرد.

جمعه/////بررسی 43 سال تلاش برای اسلامی‌سازی نظام تربیت و تکاپوی جامعه در برگزاری جشن 22 بهمن

برگزاری نشست مجازی «بررسی زمینه‌ها و پیامدهای یک تراژدی اجتماعی»

نشست مجازی «بررسی زمینه‌ها و پیامدهای یک تراژدی اجتماعی» با موضوع تحلیل دینی و جامعه‌شناختی حادثه قتل اخیر در اهواز ۱۹ بهمن‌ماه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سوزنچی، مدیر گروه مطالعات زنان دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حجت‌الاسلام رهدار، مدیر مؤسسه مطالعات اسلامی فتوح اندیشه، محسن مهدیان، مدیرعامل مؤسسه همشهری، حجت‌الاسلام هاشمیان، دبیر کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام حیدری‌پور، عضو گروه علمی مرکز مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجت‌الاسلام جعفری، معاون فرهنگی کمیته امداد برگزار شد.

در این نشست مجازی که با موضوع تحلیل دینی و جامعه‌شناختی حادثه قتل اخیر در اهواز برگزار شد، بر موضوع ضرورت افزایش سواد رسانه‌ای مردم در مواجهه با رویدادهای اجتماعی و تبیین صحیح مفهوم غیرت دینی و ابعاد آن تأکید شد.

مروری بر ۴۳ سال تلاش برای اسلامی‌سازی نظام تعلیم و تربیت

گروه اجتماعی ایکنا در هفته گذشته نسبت به برگزاری و انتشار گزارش نشست ویژه «دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه آموزش‌ و پرورش» با حضور شاپور محمدزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و مهدی نویدادهم، مشاور وزیر و دبیر کل سابق شورای عالی آموزش‌ و پرورش اقدام کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است: « نظام آموزشی ایران در دوره مدرنیته با هدفی خاص و مبتنی بر مبانی نظری و فلسفی خاصی شکل گرفت. خوشبختانه در کشوری زندگی می‌کنیم که سابقه افتخارآمیز فرهنگی و آموزشی دارد. ۱۱ هزار سال فرهنگ و تمدن ایرانی دستاورد‌های بسیار ارزشمندی در طول تاریخ به همراه داشت و اندیشمندان، صاحب‌نظران، فیلسوفان، عارفان، شاعران و عالمانی به جهان علم و اندیشه و زندگی بشر عرضه کرد. این تاریخ، مکتب و تفکر از طریق نظام‌های آموزشی از نسلی به نسل دیگر منتقل شد. برای مثال زمانی که اکثر کشور‌های مدعی امروز نامی و نشانی از علم و فکر و اندیشه نداشتند در ایران عزیز ما جندی‌شاپور وجود داشت یا مدارس نظامیه در دوران اسلامی داشتیم؛ با همین اندیشه یا تفکر یا حتی برای مثال ربع رشیدی را داشتیم که یک شهر علمی بود. همه این موارد سبب شد تا بوعلی‌ها، محی‌الدین‌ها، نظامی‌ها، زکریای رازی‌ها و ابن هیثم‌ها و ... در کشور متولد شوند؛ اما متأسفانه بعد‌ها به دوره افول برخورد کردیم که در ابعاد مختلف از جمله در بحث آموزش کشور به کاستی و ضعف و زبونی دچار شد؛ به هر ترتیب مرحله‌به‌مرحله به جلو آمدیم تا به دوره رنسانس رسیدیم».

برای مطالعه کامل این نشست اینجا کلیک کنید!

جریان جهادی به فناوری انقلاب تبدیل شده است

انتشار گفت‌وگوی ویژه با سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی از جمله اقدامات هفته گذشته گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا بود که در بخش‌هایی از آن آمده است: « با ادغام جهاد سازندگی، ساختار و مأموریت‌های این نهاد انقلابی به بسیاری از وزارتخانه‌های دیگر سپرده شد که امروز به روایتی ۲۶ نهاد و دستگاه اجرایی مشغول انجام وظیفه در روستاها هستند و همین موضوع باعث به وجود آمدن ناهماهنگی‌ فراوانی در ارائه خدمت به مردم محروم می‌شود. اما تفکر جهادی که جهاد را شکل داده بود، (با توجه به شعار تفکر تشکل می‌آورد، اما تشکل تفکر نمی‌آورد)، همچنان پابرجا باقی ماند و مقام معظم رهبری برای اینکه شمع فروزان خدمت‌رسانی خاموش نشود، بسیج سازندگی را راه‌اندازی کردند و فرمودند که سازماندهی و ساماندهی تشکل‌ها و گروه‌های جهادی با بسیج سازندگی و پشتیبانی آن با دولت باشد».

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

جمعه/////بررسی 43 سال تلاش برای اسلامی‌سازی نظام تربیت و تکاپوی جامعه در برگزاری جشن 22 بهمن

برگزاری کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای، فرصت‌ها و چالش‌ها»

هفتمین کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای، فرصت‌ها و چالش‌ها» طی روزهای ۵ و ۶ اسفندما سال جاری، از سوی دانشگاه اصفهان، در شهر اصفهان برگزار خواهد شد.

با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می‌شود، تمامی مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شرکت‌کنندگان می‌توانند با اطمینان کامل، مقالات خود را در این همایش ارائه کرده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده کنند.

به مقالات برتر این نگاه ویژه به انتخاب کمیته‌ تخصصی کنفرانس، جوایز نقدی از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به ارزش مجموعاً ۲۰ میلیون تومان اهدا خواهد شد. به علاوه این مقالات در کتاب ویژه‌ کنفرانس چاپ خواهند شد و نویسندگان مقالات در فهرست سفید تحقیقات کاربردی بنیاد قرار خواهند گرفت.

برگزاری پنل کارگروه خانواده همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده»

پنل کارگروه خانواده و نهادهای مردمی، همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» روز ۱۹ بهمن‌ماه با موضوع «جایگاه زن و خانواده در افق تمدنی آینده» برگزار شد.

در ابتدای این نشست، هادی همایون، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) دیدگاه خود در مورد تبدیل مردانگی به زنانگی در مردان و تبدیل زنانگی به مردانگی در زنان و تکامل بر این اساس تشریح کرد و سپس در خصوص این نظریه با حجت‌الاسلام روح‌الله صدوق، مسئول حسینیه اندیشه به بحث پرداخت. در پایان نیز حجت‌الاسلام صدوق دیدگاه‌‌های خود را با محور ترکیب زن و مرد و تکامل آنها را مطرح کرد.

هادی همایون، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به آیات قرآن و احادیث در خصوص خلقت زن و مرد، گفت: چرا انسان دو جنس آفریده شده و چرا مرد و زن هستیم و به تبع ما نیز بقیه موجودات عالم در دو جنس آفریده شده‌اند. چه حقیقتی در عالم بوده که دو جنس زن و مرد داشته باشیم.

برگزاری همایش بین‌المللی «تربیت معنوی و سلامت معنوی از منظر امام علی(ع)»

دومین نشست از سلسله وبینارهای علمی همایش بین‌المللی «تربیت معنوی و سلامت معنوی از منظر امام علی(ع)» با محور شاخصه‌های سلامت و بیماری معنوی در نهج‌البلاغه، ۲۰ بهمن ماه با سخنرانی مینو اسدزندی، مسئول کارگروه سلامت معنوی دانشگاه بقیه‌الله(عج) و عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور برگزار شد.

در این نشست، مینو اسدزندی، مسئول کارگروه سلامت معنوی دانشگاه بقیه‌الله(عج) به تشریح نظریه «قلب سلیم» خود پرداخت و ضمن تشریح مراحل انجام پژوهش‌های مربوط به این نظریه، گفت: دو سؤال مهم فلسفی موجب شد به پژوهش در خصوص سلامت و بیماری معنوی بپردازم؛ سؤال اول اینکه دلیل محنت و رنج انسان چیست و سؤال دوم اینکه چطور می‌توان این رنج‌ها را تسکین داد؟

مسئول کارگروه سلامت معنوی دانشگاه بقیه‌الله (عج)، بر ضرورت خودمراقبتی برای رسیدن به سلامت معنوی تأکید کرد و گفت: افرادی که خلأ معنویت دارند ممکن است بخواهند به دیگران صدمه بزنند یا دچار انزوای اجتماعی شده، حسادت، تنفر، انزجار، انتقام یا پرخاشگری کلامی و رفتاری داشته باشند و به قساوت و سنگدلی برسند.

انتهای پیام
captcha