انجام عمل صالح بهترین راه تبدیل ایمان ظاهری به واقعی است
کد خبر: 4039291
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع):

انجام عمل صالح بهترین راه تبدیل ایمان ظاهری به واقعی است

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) انجام عمل صالح را مهم‌ترین و بهترین راه تبدیل ایمان عاریه‌ای به ایمان واقعی معرفی کرد و گفت: چنانکه آب به گیاهان حیات می‌دهد و آنان را می‌پروراند، عمل صالح و پیروی از مسیر حق نیز سبب قرار گرفتن در مسیر یقین و اجرای آن در زندگی روزمره خواهد شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین فرهاد دهقانی، مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع)، هشتم اسفندماه در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت امام کاظم(ع) که در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، توقع از دیگران را عامل خودرضایتی دانست و گفت: در دعای وارده از موسی بن جعفر(ع) که فرمودند «اَللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْنِی مِنَ اَلْمُعَارِینَ وَ لاَ تُخْرِجْنِی مِنَ اَلتَّقْصِیرِ؛ بار خدایا! مرا از عاریت داده‌شدگان ایمان قرار مده و از تقصیر بیرون مبر» فرمایشی است خطاب به فضل بن یونس که حضرت با اشاره به آن می‌خواهند بفهمانند اگر شخصی عبادت جن و انس را در پرونده اعمالش داشته باشد باید بداند و آگاه باشد که خدا را آنچنان که حق اوست بندگی نکرده است، لذا می‌فرماید خدایا تقصیر یعنی حس بدهکاری دائمی بر خودت را از من مگیر.

وی ادامه داد: کسانی که دارنده ایمان عاریه‌ای هستند حس طلبکاری در مقابل خدا نسبت به عبادتشان، به آنان دست خواهد داد؛ این در حالی است که عده‌ای ایمان خود را مستقر کرده و در کنار یقین توانستند از مرحله زبان به مرحله عمل واقعی و خداپسندانه برسند، چنانکه مادر چهار شهید وقتی با عکس فرزندان شهیدش خدمت امام راحل عظیم‌الشأن رسید و عکس آنان را نشان داد احساس کرد امام حال گریه پیدا کردند، در همین حال بود که عرضه داشت این بچه‌ها را فدا کردم که گریه شما را نبینم.

دهقانی افزود: داشتن یقین توأم با اعتقاد صفت و خصیصه پسندیده از منظر دین به حساب می‌آید، ولی اگر یقین بدون اعتقاد واقعی باشد طبق بیان آیه چهارم سوره نحل آدمی به ورطه نابودی و کفر سقوط خواهد کرد. در سیره هارون‌الرشید ملعون نقل شده وی هنگام دستگیری و زندانی کردن حضرت موسی بن جعفر(ع) در سیاه‌چال‌های مخوف، در حرم پیامبر(ص) از ساحت وی عذرخواهی می‌کرد، اما باز با کردارش به ساحت چنین امام معصومی جسارت می‌کرد.

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) عدم سربلندی در امتحانات و اتفاقات زندگی و پیروی از هوا و هوس را از اثرات پیروی از ایمان عاریه‌ای دانست و گفت: افرادی همچون سعید بن عبدالله حنفی که از شهدای والامقام کربلاست، روز عاشورا برای حفظ جان سیدالشهدا(ع) تیر‌های دشمنان را به جان خرید تا امامش محفوظ بماند، چنین شخصیتی صاحب ایمان واقعی است چراکه قطع به یقین کسانی که تنها ایمان را عاریه‌ای و لقلقه زبان دانسته و می‌دانند در بزنگاه‌های زندگی و تاریخ شکست خورده و در عرصه‌های مختلف پا به فرار گذاشتند.

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) انجام عمل صالح را مهم‌ترین و بهترین راه تبدیل ایمان عاریه‌ای به ایمان واقعی معرفی کرد و افزود: چنانکه آب به گیاهان حیات می‌دهد و آنان را می‌پروراند، عمل صالح و پیروی از مسیر حق نیز سبب قرار گرفتن در مسیر یقین و اجرای آن در زندگی روزمره خواهد شد، به‌طوری که در کنار شرکت در صفوف نماز جماعت و کسب ثواب، انسان در زندگی روزمره خود یعنی در برخورد با همسر و فرزندان در هنگامه عصبانیت نیز ایمان را مدنظر گرفته و از عصبانیت دوری می‌کند.

حجت‌الاسلام دهقانی در پایان گفت: کسانی که ایمان عاریه‌ای دارند دائما در مقابل اشتباهات خود به دنبال توجیهات هستند، چنانکه هارون‌الرشید نسبت به حضرت موسی بن جعفر(ع) با عذرخواهی از پیامبر(ص) چنین سیاستی را اتخاذ کرده بود. می‌توان با مشاهده عدم توقع در سیره رفتاری و اخلاقی امام کاظم(ع) از آن درس گرفت چنانکه روایت شده است حضرت در مقابل تمام جسارت‌های سندی بن شاهک (زندانبان یهودی) و جسارت‌های هارون‌الرشید لحظه‌ای لب به نفرین نگشود بلکه از اینکه در فضای زندان عبادت‌کننده خداست، شکرگزار بود.

محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha