بانوی برگزیده جشنواره فجر از موفقیت‌هایش می‌گوید
کد خبر: 4039311
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰

بانوی برگزیده جشنواره فجر از موفقیت‌هایش می‌گوید

عالیه مهرابی، بانوی یزدی برگزیده شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر که توانست رتبه برتر این جشنواره را کسب کند از رموز موفقیت‌ خود گفت.

عالیه مهرابی، برگزیده جشنواره بین المللی شعر فجرعالیه مهرابی، بانوی شاعر استان یزد که توانست با اثر «آنیماه» در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر رتبه برتر را کسب کند، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، گفت: کتاب آنیماه در بردارنده غزل‌هایم از سال 95 تا 98 در موضوعات متنوع مذهبی، عاشقانه و شعر اجتماعی است که توسط انتشارات «سوره مهر» تهران به چاپ رسید و توانست در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از بین بیش از 900 کتابی که در حوزه شعر کلاسیک به چاپ رسیده بود، به عنوان کتاب برگزیده انتخاب شود.

وی ادامه داد: این کتاب جزو نامزدهای نهایی این جشنواره بود و از بین 6 نامزدی که به مرحله نهایی راه یافته بودند، توانست به صورت مشترک با کتاب «عید در تبعید» رجبعلی زاده جایزه برتر جشنواره شعر فجر را کسب کند.

مهرابی در زمینه نحوه ثبت این اثر گفت: سال‌های اخیر زندگی شعری من بیشتر به سمت پرورش و تربیت استعدادهای ادبی کشور و استان اختصاص یافت و کمی از نشر کتابم فاصله گرفتم اما سال 98 از دوستانم پیامی دریافت کردم که اثری برای انتشار در سال‌های اخیر نداشته‌ام، این موضوع باعث تلنگری شد تا سعی کنم آثار را جمع‌آوری، ویرایش و برای نشر ارسال کنم و خوشحال هستم این اتفاق مبارک برای این کتاب رقم خورد.

این بانوی شاعر یزدی افزود: حس می‌کنم این افتخار بزرگ برکت دعای افرادی بوده است که به نوعی به آنها کمک کرده‌ام و باعث شد این کتاب دیده شود و لذا معتقد هستم هر زمانی که دست کسی را بگیری، خدا می‌بیند هر چند دیگران متوجه نباشند و تمام تلاش را از این پس خواهم کرد تا یزد بتواند شاعران بسیار موفقی برای معرفی به سطح ملی و بین‌المللی داشته باشد و خوشبختانه پتانسیل‌های بسیار خوبی را در شعر جوان یزد شاهد هستم و تلاش دارم در انجمن شعر بسیج هنرمندان، اوج هنر، محفل ادبی شفق اداره کتابخانه‌های عمومی و همچنین شعر آیینی یزد بتوانیم پرورش دهنده استعدادهای جدیدی باشیم تا برای یزد پرچم‌داری کرده و در سال‌های آینده افتخار آفرین باشند.

توصیه‌ای به شاعران جوان

وی ادامه داد: ضرورت جلسات نقد و بررسی شعر واقعاً احساس می‌شود و هر شاعر جوانی که قصد دارد موفق باشد، باید بتواند رنج شیرین نقد را بر خود تحمل کند و بداند این رنج شیرین به یک اتفاق مبارک در زندگی هنری منجر می‌شود، خوشبختانه سعی کردم در جلسات نقد و بررسی شعر که برای شاعران جوان دارم این روحیه را به آنها بدهم که نقد شعر در جلسات خصوصی باعث قدرتمندتر شدن شعر آنها خواهد شد و ما نتیجه و ثمره این جلسات نقد و بررسی را در کتاب‌های شعر این شاعران جوان که به زودی منتشر خواهد شد، شاهد باشیم.

مهرابی افزود: یزد را با نام حسینیه ایران و دارالعباده می‌شناسند و یزد مهد میراث جهانی است و قطعاً با این پشتوانه غنی فرهنگی و اصالتی که در مردم این دیار وجود دارد می‌توانیم در حوزه فرهنگ، هنر و ادب بسیار مؤثر باشیم بخصوص در حوزه شعر آیینی که یزد می‌تواند پرچمدار و قطب شعر عاشورایی کشور باشد چندان که نام حسینیه ایران به یزد منتسب شد و برازنده است که اگر قطب شعر عاشورایی را بتواند پرچمداری کند و سعی دارم این اتفاق مبارک را با همکاری نهادها و ارگان‌های مرتبط و به زودی رقم بزنیم.

حجاب منافاتی با فرهنگ و هنر ندارد

مهرابی که تنها زنی است که در جشنواره شعر فجر امسال توانست حائز رتبه شود، گفت: بانوان یزدی پتانسیل‌های بسیار خوبی دارند و می‌توانند در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی، ادب و هنر و ... در سطح ملی و بین‌المللی درخشیده و حرف برای گفتن دارند به‌ویژه اینکه حجاب هیچ‌گونه منافاتی با فرهنگ، هنر و ادب ندارد و یک زن محجبه می‌تواند در رشته خودش بهترین باشد.

این بانوی نخبه یزدی با تقدیر و تشکر از خانواده که در این مسیر نقش مهمی را داشته اند بیان کرد: خانواده از ابتدای فعالیت شعری من نقش بسیار مهمی ایفا کردند به نحوی که از همان ابتدای فعالیت همراه و همقدم بودند و اجازه ندادند لحظه ای احساس کنم بی پشتوانه هستم.

وی در پایان بیان کرد: اولین امر لطف خدا بوده، لطف خداوندی که این موهبت را به من داد که در کنار خانواده‌ای باشم که به من این قدرت را داده تا در مسیر شعری و هنری خود قدم بردارم، بعد از ازدواجم همسر و فرزندانم پشتوانه شعری من بودند و به برکت لطف پروردگار و اهل بیت دوستانی در مسیر زندگی‌ام قرار گرفتند که هر کدام برای زندگی شعری من پیشرانی بوند چه دوستان انجمن که شاگردان من هستند و چه دوستانی که در زندگی با آنها مواجه بودم، همه لطف خداوند است برای اینکه زندگی هنری و شعری را با موفقیت پشت سر بگذارم.

انتهای پیام
captcha