بلاتکلیفی مؤسسات قرآنی در پرداخت مالیات / اتحادیه قرآنی یزد پاسخ داد
کد خبر: 4043925
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵

بلاتکلیفی مؤسسات قرآنی در پرداخت مالیات / اتحادیه قرآنی یزد پاسخ داد

مؤسسات قرآنی در زمینه پرداخت مالیات همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و سوالات زیادی در این زمینه به ایکنا رسیده که پاسخ آن را از قائم‌مقام اتحادیه قرآنی استان یزد جویا شدیم.

بلاتکلیفی مؤسسات قرآنی در پرداخت مالیات / اتحادیه قرآنی یزد پاسخ داددر سال 1392 بحث معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی مطرح شد، اما از آن زمان تاکنون این موضوع همچنان در ابهام بوده و مؤسسات قرآنی در سطح کشور از جمله استان یزد در بلاتکلیفی به سر می‌برند، قانونی که بر روی کاغذ باقی ماند و زخمی بر پیکره مؤسسات قرآنی بویژه در سال‌های اخیر با شیوع کرونا ایجاد کرد که به دلیل ناتوانی در پرداخت مالیاتی با تعطیلی مواجه شدند.

پرداخت مالیات همچنان سؤالات زیادی در ذهن مدیران مؤسسات قرآنی ایجاد می‌کند، آیا مؤسسات باید دفاتر مالیاتی تنظیم کنند، وقتی مؤسسات قرآنی از پرداخت مالیات معاف هستند چگونه باید دفاتر مالیاتی داشته باشند و سؤالات بسیاری که بدون پاسخ مانده است.

محمد شایق، قائم‌مقام اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی فرهنگی قرآن و عترت استان یزد در این زمینه به ایکنا گفت: با پیامی که از سوی اتحادیه قرآنی کشور دریافت شده، برای افرادی که در سال 1400 با مالیات همکاری داشته‌ باشند، نیاز به دفتر نیست و هزینه را اگر به صورت اسناد ارائه کنند، کفایت امر می‌کند و اتحادیه کشوری در حال رایزنی است تا به سالنامه الکترونیکی بسنده شود.

وی ادامه داد: بنابراین در راستای حل مشکلات مؤسسات قرآنی کشور خصوصاً مشکل مالیاتی و عدم توانایی مؤسسات قرآنی در تنظیم دفاتر در نشست مدیرعامل اتحادیه کشوری با منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی نتایجی حاصل شده که بدین شرح است: 

در خصوص سنوات قبل که مؤسسات فاقد دفاتر مالیاتی بوده‌اند، طی ابلاغیه‌ای از سوی سازمان امور مالیاتی، اسناد هزینه، مورد قبول واقع شود و از مؤسسات مطالبه دفتر صورت نگیرد. در خصوص سال ۱۴۰۰ همه مؤسسات به سرعت اقدام به تهیه دفتر کرده و هزینه و درآمد خود را در آن ثبت کنند.

برای تنظیم دفاتر به هیچ عنوان نیاز به استخدام نیروی متخصص مالی نیست و ثبت هزینه درآمد در دفاتر توسط نیرو دفتری و یا مدیران مؤسسات مکفی است. آن دسته از مؤسساتی که از نرم افزارهای مالی ازجمله هلو، رافع و ... استفاده می‌کنند، انتقال موارد ثبت شده به دفتر مالی مکفی است.

در خصوص سنوات بعد؛ مقرر شد، معاون محترم امور مجلس سازمان امور مالیاتی، متنی را جهت تصویب قانون تهیه کرده تا در اختیار اتحادیه کشوری قرار گیرد و اتحادیه کشوری از طریق کمیسیون اقتصادی پیگیری کند. قطعاً این پیشنهاد به عنوان طرح باید با همت نمایندگان استان‌ها از طریق رایزنی اتحادیه‌های استانی و پیگیری‌های متمرکز ستاد کشوری به نتیجه رسد و تردیدی نیست که در صورت بسیج همگانی این موضوع نیز حل خواهد شد.

انتهای پیام
captcha