توجه به معنویت در عرصه سیاست اولین بار با تشکیل جمهوری اسلامی معنا یافت
کد خبر: 4045999
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷

توجه به معنویت در عرصه سیاست اولین بار با تشکیل جمهوری اسلامی معنا یافت

امام‌جمعه خوی گفت: جمهوری اسلامی برای اولین بار با راه‌اندازی حکومت دینی و مردم سالاری دینی به گونه‌ای که کرامت، حقوق، اخلاق و معنویت بشر حفظ شود نظامی رل تشکیل داد که در کنار دموکراسی یک شرایط و قیدهایی برای مسئولان و برای احکام مدنی را قرار داده است.

حجت‌الاسلام حجت قاسم‌خانی، امام‌جمعه خویبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام حجت قاسم‌خانی، امام‌جمعه خوی، 12 فروردین در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) در مورد 12 فروردین فرمود:« برای ما یک عید بزرگ مذهبی و ملی است و ملت ما باید این روز را جشن بگیرند چون این روز با عظمتی برای ما است» و روز جمهوری اسلامی عیدی است که در آن شکل جمهوریت و محتوای اسلام توسط مردم ایران برای نظام کشور ما تعیین شده است و امام راحل در آن ایام که هنوز دو ماه از پیروزی انقلاب نگذشته بود مردم را به انتخابات دعوت کرده و فرمود:« به هرچه رأی می‌دهید بدهید و هرچه می‌خواهید بنویسید».

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی بیان کرد: تا آن زمان دیده نشده که یک نظام حکومتی بیش از 98 درصد رأی داده شود و هیچ کشور غربی و شرقی در جهان سیستم و حکومتش را به رفراندوم نگذاشته است.

وی ادامه داد: در آن ایام عده ای می‌گفتند زود است و هنوز این کار را انجام ندهید، تازه 50 روز است که انقلاب پیروز شده، که حضرت امام خمینی (ره) فرمود:« نه، ما باید مدیریت را به خود مردم بدهیم و مردم باید خودشان برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند».

امام‌جمعه خوی تصریح کرد: جوان مسلمان و ایرانی باید با برهان و استدلال بفهمد که چطور می‌شود که ما اسلامیت را قید جمهوریت  قرار می‌دهیم، آیا جمهوریت و اسلامیت در کنار هم جمع می‌شوند یا نه؟ در گرجستان برای ماجرایی مردم تظاهرات کردند و می‌گفتند حکومت دینی، حکومت دموکراسی نیست، یا دموکراسی یا حکومت دینی، آن‌ها می‌گفتند ما آزادیم و حکومت دموکراسی را انتخاب می‌کنیم،جماعت را اینگونه به اشتباه انداخته‌اند.

وی گفت: زیبایی اسلام و نظام ما در این است که دموکراسی را با اسلامیت قبول می‌کند و جمهوری اسلامی برای اولین بار با راه‌اندازی حکومت دینی و مردم سالاری دینی به گونه‌ای که کرامت، حقوق، اخلاق و معنویت بشر حفظ شود، آورده است در کنار دموکراسی یک شرایط و قیدهایی برای مسئولان و برای احکام مدنی را قرار داده است.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی عنوان کرد: شخصی که می‌خواهد حاکم شود و تمام سرنوشت جماعت به او سپرده شود باید عادل، امین، شجاع بوده و علم و درایت داشته باشد و جمهوری اسلامی سرنوشت مردم را به دست خود مردم داده و الآن مردم خودشان تصمیم می‌گیرند و از رهبری تا شورای یک روستا با رأی مردم مستقیم یا غیر مستقیم انتخاب می‌شوند.

وی افزود: جمهوری اسلامی یک مدل جدید در روزگار ما ارائه کرد؛ نظام غالب حکومتی در دنیا نظام لائیک است، یعنی دین را یک طرف و حکومت را در طرف دیگر می‌گذارند، حکومت ما که به وجود آمد دنیا علیه ما به پا خاست و گفتند نظام و حکومت دینی نمی‌تواند وجود داشته باشد و از ادبیاتی فریبنده استفاده کردند.

امام‌جمعه خوی اضافه کرد: امام راحل فرمود:« اسلام تمامش سیاست است، اسلام را بد معرفی کرده‌‏اند، سیاست مدون از اسلام سرچشمه می‏گیرد و من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم و تسبیح دست بگیرم؛ من پاپ نیستم که فقط روزهای یکشنبه مراسمی انجام دهم و بقیه‌ اوقات برای خودم سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم، پایگاه استقلال اسلامی اینجا است».

انتهای پیام
captcha