اصل نیازمندی به وحی از اشتراکات اسلام و یهودیت است
کد خبر: 4052056
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶

اصل نیازمندی به وحی از اشتراکات اسلام و یهودیت است

دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی‌(ره) گفت: اشتراکات اسلام و یهودیت در زمینه وحی شامل اصل نیازمندی، ساحت فراطبیعی‌بودن و کلام خداوند بودن وحی است.

حجت‌الاسلام محمد جعفری، دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) به‌گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی و به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام محمد جعفری، دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) در نشست «نزول کتب آسمانی» که به‌همت هیئت اندیشه‌ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان‌فرهنگی معاونت پژوهش این حوزه به‌صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: وحی در اسلام به دو صورت انزال و تنزیل محقق می‌شود که همان نزول دفعی و تدریجی است و قرآن کریم به‌صورت دفعی در شب قدر بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده و به‌صورت تدریجی نیز در طول 23 سال با توجه به وقایع و حوادث پیش‌ آمده نازل می‌شده است.

دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) با بیان اینکه سوره‌های قرآن کریم بر دو قسم مکی و مدنی است، گفت: در قرآن اختلافی نیست و این امر بر اعجاز آن دلالت دارد و از همین‌رو خداوند تحدی را مطرح کرده است.

وی به اشتراکات اسلام و یهودیت در زمینه وحی پرداخت و افزود: این اشتراکات شامل اصل نیازمندی به وحی، ساحت فراطبیعی‌بودن وحی و کلام خداوند بودن وحی است که در اصل نیازمندی وحی باید گفت که تمام انسان‌ها نیازمند وحی هستند و با تکیه بر عقل خود به‌تنهایی نمی‌توانند راه سعادت را درک کنند و از این نیازمندی در دین یهودیت با عنوان «گرسنگی» تعبیر شده است.

جعفری در خصوص ساحت فراطبیعی‌بودن وحی اظهارکرد: انبیا نمی‌توانند مواجهه حضوری با خداوند داشته باشند، بلکه نوعی ارتباط خاص دارند و در «سِفر خروج» در این زمینه به این صورت تعبیر شده که «هیچ انسانی نمی‌تواند او را ببیند.»

دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) در پایان به اشتراک سوم اسلام و یهودیت اشاره کرد و افزود: وحی کلام خداوند است که در عهد عتیق، «سِفر تثنیه» به این صورت آمده که «کلام خود را در دهانش خواهم گذاشت.»

انتهای پیام
captcha