جشنواره‌های استانی باید بازتابی از فرهنگ استان خود باشند
کد خبر: 4053036
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
توکلیان در جلسه بررسی دوسالانه عکس قم:

جشنواره‌های استانی باید بازتابی از فرهنگ استان خود باشند

یکصد و سومین قرار نقد عکس انجمن عکاسان استان قم، با عنوان «حضور لحظه‌ها؛ حضور خلاق» با موضوع «نقد و بررسی دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم» با حضور جمعی از عکاسان این استان در نگارخانه فرهنگ شهر قم برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط‌ عمومی دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم، در ابتدای این نشست، تعدادی از آثار عکاسانی که به مرحله داوری رسیده بودند و در این مرحله توسط داوران حذف شده بودند، به نمایش درآمد.

در ادامه ابراهیم سلیمانی دبیر این دوسالانه، به همراه مهدی توکلیان به نمایندگی از شورای سیاستگذاری و محمدمهدی بهمنی و مونا نیکوگفتار به نمایندگی از هیات انتخاب دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم، پاسخگوی پرسش‌های حاضران بودند.

تلاش خود را کردیم

سلیمانی در این نشست گفت: عکس‌های حذف شده بر اساس نظر داوران گرامی بوده و در حذف و یا پذیرش عکس ها هیچ جبری وجود نداشته است. امکان دارد که یک عکس در چند جشنواره جایزه بگیرد و همان عکس در جشنواره دیگری حذف شود.  

وی با اشاره به اینکه برای برگزاری این دوسالانه تلاش بسیاری صورت گرفت، افزود: انتخاب داوران بر اساس نظر دست اندرکاران دوسالانه انجام و پیشنهاد شد تا ترکیب داوران از استان قم و خارج از استان باشد. 

رییس انجمن عکاسان استان قم تصریح کرد: مدعی نیستیم که کار ما بدون عیب و نقص بوده است، اما همه تلاش و توان خود را برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این دوسالانه به نحو احسن انجام دادیم.

بازتابی تمام‌نما از فرهنگ همان شهر 

در ادامه مهدی توکلیان از اعضای شورای سیاستگذاری این دوسالانه گفت: انتخاب داوران این دوره بر اساس خِرَد جمعی صورت گرفت. برگزاری مسابقات، فستیوال‌ها و سوگواره‌ها با حضور هنرمندان  نخبه و خبره و کارکشته، تحت عنوان داور جهت می‌گیرد؛ اگر یک داور توانست دیدگاهی اثرگذار و سازنده در انتخاب آثار برگزیند، حیات هنر به سمت کمال پیش می رود، اما اگر انتخاب آثار بر اساس یک اسلوب ناقص، جهت‌دار و غیرحرفه‌ای باشد، برگزاری جشنواره‌ها به ضرر هنر و روح متعالی آن خواهد بود. نكته مهم و قابل‌توجهی كه داوران باید به خوبی دریابند که انتخاب آثار چه ميزان سرنوشت‌ساز است زیرا در ذهن شرکت‌کنندگان یک الگو برای رقابت‌های بعدی ایجاد می‌شود که به دست و ذهن آن‌ها جهت می‌دهد و چنانچه اين جهت‌دهی به سمت کاربرد و اثربخشی در زندگی باشد، قابل تقدیر است و اگر عکس آن باشد، متاسفانه نقطه سیاهی در مسیر زندگی حرفه‌ای یک هنرمند است. داوران در رويدادهای مهم هنری و به طور خاص در جشنواره‌ها و مسابقه‌های مختلف در رشته‌های گوناگون هنرهای تجسمی، در روند کلی رویدادهای جمعی فرهنگی، هنری و رسانه ای تاثیرگذار هستند.

عضو شورای سیاستگذاری دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم ادامه داد: بخش عمده‌ای از این جشنواره‌ها و دوسالانه‌های استانی، باید بازتابی تمام‌نما از فرهنگ و سنن و آيين‌های همان شهر و استان باشد.

وی با اشاره به اینکه استان قم ظرفیت زیادی در حوزه عکاسی دارد که در سایر استان ها نیست، گفت: در زمانی که معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بودم، به دوستان عکاس پیشنهاد دادم که «انجمن عکاسان آیینی» را تشکیل دهند، چرا که هم عکاسان قم آثاری در این زمینه دارند و هم در قم آیین‌های گوناگونی برگزار می شود. از سوی دیگر قم شهری مهاجرپذیر از نقاط مختلف کشور است و از حدود 100 کشور در این شهر طلبه در حال زندگی و تحصيل علوم دينی هستند و وجود شهروندانی از تمام نقاط ايران اسلامی ظرفيت فوق‌العاده‌ای است.  

گفتنی است نمایشگاه آثار «بخش آزاد» دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم، با 45 اثر از 25 هنرمند عکاس در نگارخانه فرهنگ شهر قم واقع در خیابان شهیدان فاطمی (دورشهر) دایر است؛ این نمایشگاه تا 11 اردیبهشت‌ماه امسال از ساعت 15:30 تا 19:30 به صورت رایگان برای بازدید عموم دایر است.  

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به دبیرخانه دهمین دوره دوسالانه عکس هنرمندان قم (انجمن عکاسان استان قم) واقع در خیابان شهیدان فاطمی (دورشهر)، نبش کوچه 12، پلاک ۱۰۰، طبقه فوقانی نگارخانه فرهنگ مراجعه کنند و یا در قم با شماره تلفن ۳۷۸۳۸۸۶۷ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha