مسجد جامع مهاباد مرمت شد
کد خبر: 4056885
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷

مسجد جامع مهاباد مرمت شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد از مرمت مسجد جامع این شهرستان و تکمیل مرمت مناره آن خبر داد.

مسجد جامع مهابادناصر صدفی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی، با اشاره به مرمت مسجد جامع این شهرستان اظهار کرد: عملیات اجرایی مرمت این مسجد در سال گذشته انجام شد و در طی آن اقداماتی مانند تعویض نادوان‌ها، اصلاح ایزولاسیون بام، برچیدن و نصب مجدد سنگ‌های آبچکان بام، مرمت جداره‌های حیاط، تکمیل مناره، مرمت سردر ورودی مسجد و مرمت اندودهای گچی حجرات طلبه‌نشین انجام شده است.

وی افزود: این مسجد مربوط به دوره صفوی بوده که در بافت قديمی شهر مهاباد، خيابان حافظ، كوچه مسجد جامع واقع شده است، مسجد جامع مهاباد در زمان حكومت شاه عباس اول صفوی توسط سلطان بن شيرخان بن شيخ حيدر خان مكری، متوفی به سال 1012 ه.ق ساخته شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد ادامه داد: آجر سرخ اصلی‌ترین مصالح به کار رفته در ساخت این مسجد هستند به همین علت به مسجد سرخ معروف بوده در زمان شاه سليمان صفوی نيز مدرسه‌ای در  ضلع شمالی مسجد احداث شده كه تاريخ اتمام آن طبق كتيبه موجود كه بر سردر ورودی مسجد نصب شده تاريخ 1089 ه.ق ذكر شده است.

او عنوان کرد: پلان اوليه مسجد جامع مهاباد با الگوی مساجد شبستانی با پوشش گنبدی با حجمی بسته طراحی شده است، پلان شبستان اين مسجد كه پلان اوليه بنا بوده مستطيلی به ابعاد 14×27 متر است كه 10 ستون هشت‌وجهی سنگی در ميانه پلان تعبيه شده و 18 گنبد پوششی آجری بر روی ستون‌ها استوار شده و گنبدهای ناو ميانی با گوشه‌سازی سكنج و گنبدهای دو ناو طرفين به شيوه كاسه‌پوش اجرا شده‌اند.

صدفی تصریح کرد: صحن فعلی و مدرسه علوم دينی در زمان شاه سليمان صفوی به مسجد اضافه گشته و در حال حاضر پلان مجموعه شامل حياط مركزی و شبستان در ضلع جنوبی آن و حجرات پيرامون در سه ضلع ديگر و نيز شبستان نوساز در ضلع شمالی مجموعه هستند.

وی عنوان کرد: این مسجد شامل يک دالان ورودی با پوشش سقف گهواره‌ای با قوس مازه‌دار و اجرای ضربی هستند این اثر در تاریخ 25 آبان 1348 به شماره ثبت 882 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

 

انتهای پیام
captcha