ایران‌ستیزی و اسلام‌ستیزی در فیلم «عنکبوت مقدس»
کد خبر: 4061167
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱
معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد:

ایران‌ستیزی و اسلام‌ستیزی در فیلم «عنکبوت مقدس»

معاون بین‌‎الملل بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه آثاری نظیر «عنکبوت مقدس» به لحاظ فنی و معنایی ارزش بحث کردن ندارند، گفت: البته فارابی همیشه سعی کرده با تولید آثار ارزشمند، بسیاری از هجمه‌ها را پاسخ دهد که فیلم «بدون قرار قبلی» از جمله این آثار است، اثری که به زیبایی عشق مردم به امام رضا (ع) را در آن شاهدیم.

به گزارش ایکنا، رائد فریدزاده، معاون بین‌‎الملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی،  ۱۰ خرداد در نشست رسانه‌ای با محوریت تشریح دستاوردهای چتر سینمای ایران در بازار کن ۲۰۲۲ که در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، گفت: این نشست در راستای وظيفه پاسخگويی و شفاف‌سازی در دوران مدیریت جدید فارابی برنامه‌ریزی شد تا درباره طرح تحول سینمای ایران در عرصه بین‌المللی با اهالی رسانه نکاتی را در میان بگذاریم. ما به عرضه بین‌الملل آثار فکر کرده‌ایم و برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است که بخشی از آن در جشنواره کن اتفاق افتاد.

وی افزود: در سیاست‌های جدید بنیاد سینمایی فارابی تلاش شده تا برنامه‌ریزی‌های جدید در جهت اصلاح باشد. این امر در کتابی که چاپ شده و در آن سیاست‌های جدید فارابی مشخص‌شده، به روشنی ذکر شده است. نکته بعدی اشتباهی است که پیرامون برخی جشنواره‌ها از جمله کن رایج شده است.

فریدزاده ادامه داد: وقتی از بازار کن حرف می زنیم، اتفاقی جدا از جشنواره کن است، چون این دو حوزه عملکردی متفاوت دارند و حتی مدیرانشان نیز متفاوت است. در بخش بازار کن بیشتر مراودات سینمایی پیرامون بحث خرید و فروش آثار سینمایی و همچنین تولیدات مشترک مطرح می‌شود. در ضمن در بازار کن این فرصت پیش می‌آید تا تولیدات سینمایی کشورها در معرض دید بازار جهانی قرار گیرد.

وی درباره تولیدات مشترک با دیگر کشورها و رویه موجود آن، گفت: مشکلات متعددی از جمله تحریم‌ها برای همکاری با شرکت‌های فیلمسازی خارجی وجود دارد. بارها قراردادی بسته شده اما این شرکت‌ها توسط آمریکا تهدید شده و در تنگنا قرار گرفته‌اند که با ایران قطع همکاری کنند.

معاون بین‌‎الملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به انجام چند تولید مشترک طی سال‌های گذشته، ادامه داد: قرار بود که با چین تولید مشترکی داشته باشیم و فیلمنامه‌ای هم توسط یکی از فیلمنامه‌نویس‌ها و کارگردان‌های خوب ما نوشته شد اما به دلیل تغییراتی که در این شرکت چینی به وجود آمد، این شرکت از آن همکاری مشترک صرف‌نظر کرد.

وی با بیان اینکه با کشور صربستان برای انجام یک فیلم سینمایی به توافقاتی رسیده‌ایم که بعد از اتمام مراحل آن، اطلاع‌رسانی خواهد شد، افزود: همچنین درباره شخصیت اقبال لاهوری قرار بر تولید مشترک با پاکستان داریم.

فریدزاده ادامه داد: تولیدات مشترکی را هم با کشور ارمنستان در دستور کار داریم و با مقامات فرهنگی کشور پرتغال هم صحبت‌هایی به انجام رسیده است و همه این موارد در قالب کارگروه بنیاد سینمایی فارابی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین درباره واکنش کشورهای دیگر نسبت به تغییر زمان جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، گفت: فرصت خوبی بود که نمایندگان جشنواره فجر برای انتخاب فیلم حضور می‌داشتند ولی ما در آنجا صحبت کردیم و از وزاری فرهنگ کشورهایی که دیدار داشتم، برای شرکت در جشنواره فجر دعوت کردیم و گفتند که حضور خواهند داشت. در اين ديدارها اعلام شد كه صرفا تاريخ جشنواره جهانی فجر عوض شده است و دعوت از فيلم و نهادها برای حضور در بخش بين‌المللی فيلم فجر با استقبال مواجه می‌شد.

معاون بین‌‎الملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی همچنین در مورد اينكه زمان خروجی مذاكرات و اقدامات انجام شده در كن چه زمانی خواهد بود، گفت: كارهای بين‌‎المللی هم زمانبر است و هم با مشكلات عديده‌ای مواجه است اما با اقدامات صورت پذيرفته خوش‌بين هستيم که امسال بيش از هر سال ديگری با دست پر برگشته‌ايم. خروجی اين اقدامات از روز بازگشت پيگیری شده و اميدواريم ثمرات را آن به زودی در سينمای، ايران شاهد باشيم.

وی با بیان اینکه تلاش فارابی همیشه در جهت حضور پرقدرت سینمای ایران در عرصه‌های جهانی است، بیان کرد: برای اینکه بتوان در سینمای جهان حضور پررنگ داشت، به یکسری ابزار و وسایل نیاز است. برای مثال تولیدات مشترک بین کشورها یک راهکار ویژه در این رابطه است که بسیاری از کشورها امروز به آن تن دادند ولی ما هنوز آن را چندان جدی نمی‌گیریم.

فریدزاده پیرامون فیلم ضد اسلامی «عنکبوت مقدس» هم چنین گفت: من این فیلم سینمایی را ندیدم زیرا دوست ندارم مخاطب کاری باشم که در آن به مقدسات دینی ما توهین می شود؛ البته در این کار آنگونه که از اظهار نظرها مشخص است، ایران‌ستیزی نیز آشکارا دیده می‌شود. درباره چنین تولیداتی همین اندازه بگویم این قبیل آثار بسیار کوچک‌تر از آن هستند که بخواهند آسیبی به مقام امام رئوف(ع) وارد کنند.

وی تاکید کرد: آثاری نظیر «عنکبوت مقدس» به لحاظ فنی و معنایی ارزش بحث کردن ندارند. البته فارابی هیچگاه پیرامون چنین هجمه‌هایی ساکت نبوده و سعی کرده با تولید آثار ارزشمند، بسیاری از هجمه‌ها را پاسخ دهد و فیلم «بدون قرار قبلی» که از هفته آینده روی پرده می‌رود، از جمله این آثار است. در این کار به زیبایی عشق مردم به امام رضا (ع) را شاهدیم.

معاون بین‌‎الملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: فیلم «عنکبوت مقدس» هیچ ربطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد و تولید مشترک چند کشور غربی است و ما نباید پاسخگوی حضور این فیلم در جشنواره کن باشیم.

وی پیرامون بحث فناوری نوین در سینمای امروز چنین توضیح داد: «متاورس‌ها» یکی از توجهات جدی سینما در زمان حال هستند. این فن آوری جدید باید جدی گرفته شود تا بتوان از دستاوردهای آن بهره برد. درباره هزینه سفر عوامل فارابی به بازار کن باید بگویم دو نفر از طریق این بنیاد به این فستیوال فرستاده شده‌اند. لازم به ذکر است که تمام هزینه‌های گروه اعزامی۳۳ هزار یورو بوده است.

فریدزاده با اشاره به خیز کشورهای منطقه برای رسیدن به جایگاه ایران و گرفتن جایگاه سینمای ما در دنیا، گفت: کشورهای بسیاری پاویون و چتر سینمای خود را دارند و چتر سینمای ایران سالیان سال با همسایگی اسپانیا و ایتالیا در این رویداد حاضر می‌شود. کشورهایی هم وجود داشتند که می‌خواستند جای ایران را بگیرند. از جمله عربستان سعودی امسال با هزینه‌های گزافی که انجام داده بود در مکان خوبی جانمایی کرده و با هزینه‌های میلیون دلاری در بازار کن خودنمایی می‌کرد.

وی ادامه داد: در کنار عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی نیز برنامه‌های تشویقی زیادی داشت که فیلم‌های زیادی به صورت تولید مشترک با کشورهای دیگر ساخته‌اند تا بتوانند به قطب سینمای منطقه تبدیل شوند. باید توجه داشت که با اندکی غفلت، ممکن است جایگاه معتبر سینمای ایران در دنیا از دست برود.

معاون بین‌‎الملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: دیگر نباید با حداقل‌ها در این جشنواره‌ها حضور داشته باشیم و باید برای اثبات جایگاه خود هزینه کنیم. اما با این حال و با یک بودجه کم، توانستیم جلسات زیادی را برگزار کنیم که دستاوردهای خوبی برای سینمای ایران داشته است.

در انتهای این نشست، احسان هوشیارگر، مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی با تأکید بر اینکه ساحت فیلمی توهین آمیز نظیر «عنکبوت مقدس» قطعا توسط ارکان سینمای ایران محکوم خواهد بود، اظهار کرد: متأسفانه در چند روز اخیر به گونه‌ای روایت شده که انگار «عنکبوت مقدس» نماینده سینمای ایران در جشنواره کن بوده است، در حالی که اصلا اینگونه نیست و این قرائت توهین‌آمیز و شیطنت‌آمیز درباره ساحت مقدس علی بن موسی الرضا(ع) توسط تمام ارکان سینمای ایران محکوم است.

وی در ادامه بیان کرد: در عین حال یک قرائت رسمی از میزان عشق و علاقه و ارادت مردم ما به امام هشتم به نام «بدون قرار قبلی» ساخته شده که پیشنهاد می‌کنیم همزمان با آغاز اکران عمومی آن از هفته آینده تمام کسانی که از هتک حرمت دلشان به درد آمده، برای ادای احترام به ساحت مقدس امام رضا (ع) به تماشای آن بنشینند.

انتهای پیام
captcha