فیلمسازان لرستانی اقدامات نمایشی جشنواره سینمایی کن را محکوم کردند
کد خبر: 4061226
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲

فیلمسازان لرستانی اقدامات نمایشی جشنواره سینمایی کن را محکوم کردند

فیلمسازان و انجمن سینمای جوانان ایران شعبه لرستان با انتشار بیانیه‌ای اقدامات اخیر جشنواره سینمایی کن را محکوم کردند.

بیانیهبه گزارش ایکنا از لرستان، فیلمسازان لرستانی و انجمن سینمای جوانان ایران شعبه استان لرستان در بیانیه‌ای به شرح زیر اقدامات اخیر جشنواره سینمایی کن را محکوم کردند.

«عنکبوت مقدس را باید ادامه روند تولید فیلم‌های ضد ایرانی دانست که در چند دهه گذشته با تزریق بودجه‌های کلان ناتوی فرهنگی در ایران و خارج از کشور تولید می‌شوند تا از ایران چهره‌ای عقب‌مانده ارائه دهند.

دستپخت تازه این حمایت‌های مالی فیلمی است که ایران، اسلام و جامعه ایرانی را به طرزی افراطی و انتقام‌جویانه‌ای، متحجر و سیاه نشان می‌دهد.

سال‌هاست که غرب و صهیونیسم جهانی، سیاست‌های خود را در قالب فستیوال‌ها و جشنواره‌های مختلف با چهره فرهنگی و عوام‌فریب به عموم جهان عرضه می‌کنند.

جشنواره‌ها در غرب بدل به ابزاری برای تشریح سیاست خارجی قدرت‌های بزرگ شده و همچون شیپوری عمل می‌کنند که با آن صدای خود را به گوش جهانیان می‌رساند و بسیاری از امور را که همخوان با منافع‌ آنان است، توجیه می‌کنند.

ایجاد سبک و شیوه زندگیِ عادی و طبیعی جلوه دادن بسیاری از منکرات و گناهان که در اکثر ادیان و آیین‌ها قبیبح شمرده می‌شود، از همین آش‌های سفارشی سیاستمداران است که جشنواره‌های غربی از جمله جشنواره فیلم کن آن را شورتر می‌کنند و ارائه می‌دهند.

سیاسی بودن جوایز و جشنواره‌های سینمایی غربی امری مبرهن و آشکار است و دیگر فرد منصفی را نمی‌توان یافت که به سیاسی بودن این جوایز شک و تردیدی داشته باشد.

اهدای جایزه بهترین بازیگر زن امسال جشنواره سینمایی کن به فیلم ضد ایرانی «عنکبوت مقدس» از نمونه‌های بارز آن است و به همین خاطر بود که این خبر برای کسانی که به سیاسی‌کاری جشنواره‌های سیاسی از جمله «کن» اشراف دارند، خبر شگفت‌انگیزی نبود.

سیاسی بودن این جشنواره برای خیلی از فیلمسازان غربی نیز آشکار است تا جایی‌ که پیام انتقادی ژان لوک گدار درباره جشنواره فیلم کن بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای پیدا کرده است.

وی معتقد است: «انگار باید یک جنگ جهانی دیگر راه بیندازیم و شاهد فاجعه‌ای دیگر شویم تا متوجه شویم که کن هم یک سلاح تبلیغاتی است» او با به کار بردن عبارتی کنایه‌آمیز عنوان کرد که آنها هر چه باشد کارشان تبلیغ زیبایی‌شناسی غربی است.

جشنواره‌هایی همچون کن که خط به خط و مو به مو سیاست‌های غرب و صهیونیسم جهانی را دنبال می‌کند و غلام حلقه به گوش آن هستند، با ترویج و توجیه اعمال قبیح سعی دارد همجنس بازی را نوعی سبک زندگی و رویکردی عادی و طبیعی جلوه دهد که در واقع طرفداران آن مظلوم واقع شده‌اند.

آنها که فیلم را دیده‌اند عنوان می‌کنند که عنکبوت مقدس از سیاه‌ترین فیلم‌های ضد ایرانی ساخته شده در چند دهه اخیر است، یک فریم از تیتراژ این فیلم همزمان با عبارت «عنکبوت مقدس» نمایی از شهر مقدس مشهد را از بالا در شب نشان می‌دهد که همه راه‌های اصلی شبیه تار عنکبوت به حرم مطهر امام رضا(ع) در مرکز ختم می‌شوند و این بی‌حرمتی و اسائه ادب به ساحت مبارک ثامن الحجج(ع) به طرزی موذیانه شکل گرفته و کلیت اثر هم در راستای تخطئه مذهب جلو می‌رود.

زهرا امیر ابراهیمی، بازیگری که جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را دریافت کرد، البته پیش از این هم در فیلم ضد ایرانی دیگری با نام «تهران تابو» نقش‌آفرینی کرده بود که از تهران تصویر شهری به شدت غرق در فساد و تباهی جنسی ارائه می‌داد.

این القای شوم سبب شده بخشی از جامعه ایران زیر بمباران رسانه‌ای بیش از پیش به ضایعه خودتحقیری دچار شود و این‌گونه القا شود که او در جامعه‌ای غربی توانست حیاتی دوباره بیابد.

واضح است که این صحنه‌آرایی فرهنگی و رسانه‌ای نیازمند واکنش درخور و هوشمندانه‌ای در داخل است، هرچند این جنگ نرم فرهنگی ظرافت‌های خاص خود را می‌طلبد، اما سهم برخی سینماگران در این خودزنی فرهنگی غیرقابل کتمان است.»

انتهای پیام
captcha