بررسی وضعیت بناهای دارای نقص ایمنی در شیراز
کد خبر: 4062360
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰

بررسی وضعیت بناهای دارای نقص ایمنی در شیراز

به منظور جلوگیری از بروز حوادثی نظیر متروپل آبادان در شیراز، نشست بررسی وضعیت بناهای دارای نقص ایمنی این کلان‌شهر با حضور دادستان عمومی و انقلاب فارس در شهرداری برگزار شد.

نشست بررسی وضعیت بناهای دارای نقص ایمنی، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز، سيد احسان اصنافی، شهردار شیراز امروز، 16 خرداد در جلسه بررسی وضعیت بناهای دارای نقص ایمنی در شیراز كه با حضور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس، معاون دادستان، عضو شورای اسلامی شهر و مدیران شهری شیراز برگزار شد، بيان كرد: در حوزه نظارت بر ساخت‌وساز شهری متوليانی از جمله مسكن و شهرسازی، دفتر فنی و سازمان نظام مهندسی به ويژه در ساخت‌وسازهای دولتی ورود می‌كنند.

وی، تطبیق کیفیت ساختمان‌هایی كه ساخته می‌شود با استاندارد بهره‌برداری و ايمنی را از الزامات قانونی ذکر کرد و افزود: شهرداری بر اساس ضوابط موجود، سازه و تاسيسات ساختمانی که قرار است ساخته شود را مورد بررسی قرار می‌دهد و با ارائه مستندات فنی ساخت و ساز زير نظر مهندس ناظر آغاز می‌شود؛ سازمان نظام مهندسی و مسكن و شهرسازی و همچنین شهرداری به عنوان ناظر عالی در این باره ورود می‌كنند.

اصنافی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در شهر شاهد وجود ساختمان‌‌هاو پروژه‌های بزرگ هستیم که به بهره‌برداری رسیده‌اند اما طی سال‌های متوالی به آنها تذكراتی داده شده كه به نتيجه نرسيده است.

شهردار شیراز بیان کرد: اين مهم به ضعفی برمی‌گردد كه در قانون نظام صنفی وجود دارد كه اجازه داده شده تا پروانه صنفی را براساس پروانه ساختمانی صادر‌ كنند نه پايان كار ساختمانی!

وی به پروژه‌های قديمی نيز اشاره کرد که بعضی از آن‌ها در حال بهره‌برداری و برخی هم از قدمت زیادی برخوردارند و افزود: این قبیل ساختمان‌ها هم با معضل استاندارد و سيستم ايمنی آتش‌نشانی مواجه هستند.

اصنافی اظهار کرد: با تلاش سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز ساختمان‌های در حال بهره‌برداری شناسایی شده و نواقص ايمنی را هم به آنها اعلام كرده‌اند اما در تعدادی از آنها همكاری مطلوبی صورت نگرفته است.

شهردار شیراز بیان کرد: طی مكاتبه‌ای به شهرداران مناطق، خواستار گزارش ساختمان‌هايی كه فاقد پایان كار هستند يا قدمت زيادی دارند، شده‌ایم.

سیدمصطفی بحرینی، دادستان عمومی و انقلاب مركز فارس نیز در این نشست با اشاره به وضعیت رسیدگی كميسيون ماده ١٠٠ شهرداری و ايراد و اشكالاتی كه در آن وجود دارد، گفت: لازم است تجديدنظرهايی در زمینه رسیدگی و اتخاذ تصمیم آن اعمال شود و از نگاه دریافت جریمه به سمت استاندارد سازی ساختمان‌ها پيش رود و احکام معطل مانده به ویژه نسبت به موارد قلع و قمع و اعاده به وضعیت سابق در دستور کار ویژه قرار گیرد.

وی، ضمن گراميداشت ياد و خاطره جان باختگان حادثه متروپل، تصريح كرد: بروز چنين حوادثی به نوع عملكرد ما بر می‌گردد كه بايد تعارفات را كنار بگذاريم و برای حفظ سلامتی و جان شهروندان تلاش‌های جدی‌تر و مؤثری انجام شود.

بحرينی ادامه داد: اگر نگاهی اجمالی به وضعيت شهر و شهرسازی در كشور داشته باشيم، متوجه خواهيم شد كه متاسفانه نظارت دقيقی در امور ساخت‌وسازها نيست و البته اين موضوع منحصر به شیراز هم نبوده و مبتلابه اغلب مناطق كشور و به ویژه کلانشهرها است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس با اشاره به وضعيت ساختمان‌های در حال احداث و ساختمان‌هايی كه در حال بهره‌برداری هستند و از قدمت طولانی برخوردارند، گفت: لازم است کلیه ساختمان‌های ناایمن در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی و نسبت به رفع خطر و استاندارد و ایمن سازی آنها اقدامات لازم انجام و مراتب به دادستانی اعلام شود.

وی تصریح کرد: دادگستری استان آمادگی حمایت و همراهی جهت رفع نواقص و ایرادات و دفع مخاطرات  ساختمان‌ها را دارد و لازم است در اسرع وقت کمیته کارشناسی مرکب از دستگاه‌های متولی، ناظر و مرتبط و با حضور نماینده دادستان مسائل را از جهات مختلف فنی و شهرسازی،  حقوقی و استاندارد سازی بررسی و نتیجه در جلسه آتی مطرح شود.

دادستان عمومی و انقلاب مركز فارس تصريح كرد: طی سال‌های گذشته متاسفانه ناشی از اهمال و بی توجهی اقدام به فروش منابع شهر به ويژه در حوزه باغات و احداث و تكميل ساختمان‌ها شده است و بايد نسبت به تغییر رویکرد با حفظ و مراقبت از امکانات موجود و اصلاح امور درآمدی، هزینه و ارائه خدمات گام موثر برداشته شود.

بحرينی تاكيد كرد: امیدوار است مسئولان امر با اراده قوی، انجام هماهنگی با دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط و تصمیم‌گیری صحیح به وظایف و تکالیف قانونی اهتمام داشته باشند و دستگاه‌های ناظر نیز با رصد مستمر و مؤثر اقدامات، مراتب ترک فعل یا اقدامات مغایر قانون را به دادستان گزارش کنند.

ابراهيمی، معاون دادستان عمومی و انقلاب مركز فارس نيز در اين جلسه در خصوص ابهامات قانونی پيرامون پايان كار، ساخت و سازهای بدون پروانه، بيان كرد: به آتش‌نشانی شهرداری شيراز و اداره كل استاندارد فارس مجوز ورود به بازرسی مستمر ايمنی اماكن عمومی داده‌ايم.

وی به اقدامات موثر دادستانی مرکز فارس با همکاری متولیان در راستای کاهش موارد ناایمن در کلانشهر شیراز، گفت: رفع تجاوز به برق و اماکن عمومی و صدور مجوزهايی در اين باره، رعایت مقررات ايمنی در بخش گازرسانی، بازديد ميدانی از اماكن در معرض خطر از جمله سنگ سياه و بازار وكيل، مديريت بحران رانش كوه در منطقه منصور آباد و ساماندهی تابلوهای تبليغاتی ناايمن از جمله این موارد است.

انتهای پیام
captcha