قصور بخش‌های مختلف؛ علت حادثه متروپل
کد خبر: 4064586
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۸
دادستان کل کشور بیان کرد:

قصور بخش‌های مختلف؛ علت حادثه متروپل

دادستان کل کشور در خصوص حادثه متروپل آبادان گفت: بخش قابل توجهی از علت اصلی برای این حادثه دلخراش، قصور و کوتاهی بخش‌های مختلف است که به نحوی دست‌اندرکار این ساختمان بودند.

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در مراسم افتتاحیه نشست کمیته صیانت از حقوق مردم در مجتمع فرهنگی شقایق، با بیان اینکه در قرآن کریم نزدیک به ۳۰۰ بار واژه حق به کار برده شده است، گفت: در مکتب غنی و مبتنی بر وحی الهی در مذهب تشیع، راجع به حق و حقوق مطالب زیادی داریم.

وی با اشاره به اهتمام جدی نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به حقوق مردم، اظهار کرد: در قانون اساسی، سیاست‌های راهبردی و قوانین مختلف، موضوع حقوق مردم و حقوق بشر امری مهم و قابل توجه است. ما وظیفه داریم در دستگاه قضایی و تقنینی و دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های فرهنگی و ... این امر مهم را شناخته و در جهت اجرای آن  اهتمام لازم را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام منتظری با بیان اینکه واقعیت تلخ این است که ما در حوزه اداری کشور و دوایر دولتی، آنگونه که شایسته و بایسته است به وظایف خود عمل نمی‌کنیم، افزود: ما وظیفه داریم نسبت به بخش خالی لیوان یعنی ضعف‌ها و اشکالات توجه کرده و آن‌ها را از بین ببریم یا به حداقل برسانیم.

وی بیان کرد: این کوتاهی‌ها و قصورها گاهی اوقات موجب خسارت‌های وسیع می شود که جبران ناپذیر و گاهی اوقات یک اثرات بسیار گسترده‌ای دارد.

دادستان کل کشور در خصوص حادثه متروپل آبادان نیز ابراز کرد: ما از قوه قضاییه و مجلس و دولت هیئت‌هایی برای بررسی حادثه فرستادیم  و گزارش جامعی تهیه شد که دیروز آن را خدمت رئیس قوه قضاییه فرستادم.

وی ادامه داد: این گزارش و گزارشی که هیئت اعزامی از طرف دولت تهیه کرده بود و کلیاتی هم که از سوی مجلس تهیه شده بود را دیدم؛ گزارش‌ها نزدیک به هم است. بخش قابل توجهی از علت اصلی برای این حادثه دلخراش قصور و کوتاهی بخش‌های مختلف است که به نحوی دست اندرکار این ساختمان بودند.

حجت‌الاسلام منتظری اظهار کرد: مجلس لازم است نسبت به ترک فعل‌ها، قانون‌گذاری کند. ما نسبت به ترک فعل در قانون نواقصی داریم که باید برطرف شود زیرا برخی از این آسیب‌ها به ترک فعل‌های مدیران برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه ما در رابطه با صیانت از حقوق عامه، فاقد قانون هستیم و لایحه ای تهیه کردیم و ان شاءالله تقدیم مجلس می‌شود، افزود: با یکسری دستورالعمل‌ها کارهایی انجام می‌دهیم ولی کافی نیست و ان‌شاءلله با همکاری مجلس و دولت بتوانیم این نقیصه را برطرف کنیم. 

دادستان کل کشور بیان کرد: ستاد حقوق بشر بر اساس آیین‌نامه یکسری اقداماتی مانند تشکیل همین کمیته را انجام می‌دهد ولی اولا یک مسئله در این حوزه که باید انجام دهیم، این است که دادستانی کل و ستاد حقوق بشر و دستگاه‌های اجرایی باید با هم تبادل اطلاعات کنند.

وی اظهار کرد: نکته دیگر، عدم تداخل در امور و تکالیف دیگری است که باید به آن توجه کنیم. ما به خود اجازه نمی‌دهیم که به حریم دستگاه‌های اجرایی ورود کنیم. ما در دستگاه قضایی باید نظارت کنیم که اگر مدیر و دستگاهی به تکالیف خود عمل نکرد از آن‌ها بازخواست کند. هر کس باید در حد خود عمل کند.

حجت‌الاسلام منتظری ادامه داد: از زمانی که آقای غریب ابادی، دبیر ستاد حقوق بشر شدند، اقدامات خوبی داشتند و انتظار داریم زمینه تعامل و هم‌افزایی را در ستاد فراهم کنند.

وی با بیان اینکه تشکیل کمیته، نویدبخش این است که برخی از ضعف‍‌ها در زمینه تداخل و رها شدن را بتوانیم تقویت کنیم، گفت: بزرگ‌ترین افتخار ما و بزرگ‌ترین سند باارزشی که داریم، خدمت بهتر و سالم‌تر به مردم است.

دادستان کل کشور خطاب به دادستان‌ها نیز بیان کرد: تا زمانی که در این سمت هستم، این آمادگی را داریم که مسائل را منتقل کنم و دادستان‌ها هم در مرکز و استان‌ها باید مسائل را منتقل کنند زیرا مردم فقط مردم تهران نیستند و عزیزان هموطن که در شهرهای دور افتاده‌اند، حق و حقوقشان با مردم تهران تفاوتی ندارد.

انتهای پیام
captcha