بسیج اساتید نیازمند ساختار مشارکت‌پذیر است
کد خبر: 4065577
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶

بسیج اساتید نیازمند ساختار مشارکت‌پذیر است

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری با استناد به نظریه ساختار-کارگزار در مباحث علوم سیاسی، گفت: برای بهره‌گیری از ظرفیت اساتید دلداده اسلام و انقلاب حتی اگر به‌صورت اسمی عضو بسیج اساتید نباشند، باید ساختار بسیج اساتید مشارکت‌پذیر شود و اخذ مشارکت تمامی اساتید در گرو اصلاح ساختارها در دانشگاه است.

مجتبی نوروزی هیئت علمی دانشگاه شهرکرد

مجتبی نوروزی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد و معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه فلسفه شکل‌گیری بسیج توسط امام خمینی(ره) اعتلای انقلاب اسلامی بود، اظهار کرد: بخشی از هدفگذاری نظام اسلامی جهت توسعه و پیشرفت، وابسته به ایفای نقش بسیج و بسیجیان بود و از آنجا که در میان اقشار مختلف، بسیج اساتید نقش پیشران علمی را ایفا می‌کند، دارای نقشی به مراتب برجسته و تأثیرگذارتر است.

وی با ذکر اینکه بخشی از هدف علمی انقلاب و رسیدن به قله علمی محقق شده است، ادامه داد: امروز ایران رتبه اول علمی را در منطقه دارد و رشد علمی ما در جهان قابل ملاحظه و جدی است و رتبه پانزدهم را در حوزه علمی در نظام بین‌الملل داریم.

نوروزی با تصریح اینکه بسیج اساتید در تولید علمی و دانشگاهی نیز نقش ایفا می‌کند، بیان کرد: انتظار این است که بسیج اساتید بتواند گره‌های علمی موجود در کشور را با نقش‌آفرینی بیش از پیش اساتید بسیجی حتی‌الامکان باز کند. در واقع این اساتید باید از نیازها و مسائل جامعه در تمامی ساحت‌ها تولید سوال کنند و در صدد پاسخ برآیند.

این مدرس دانشگاه در استان با تأکید بر نقش اساتید بسیجی در گره‌گشایی از مشکلات جامعه، گفت: بسیج اساتید همچنین باید روح انقلاب اسلامی را در دانشگاه‌ها بدمد و پیشران حمل و نشر ماهیت الهی و انبیایی انقلاب اسلامی باشد تا بتواند فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی را در لایه‌های جامعه نهادینه کند.

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید استان بیان کرد: باتوجه به بایسته‌های ذکر شده در خصوص رسالت بسیج اساتید، به نظر می‌رسد این مجموعه آن گونه که انتظار می‌رفت و بایسته و شایسته است نتوانسته گره‌هایی را از مشکلات آحاد مردم باز کند و پیشرفت جامعه را در ساحت‌های گوناگون رقم بزند، بنابراین نقش‌آفرینی مطلوب هنوز اتفاق نیفتاده است. البته ورودهای خوبی را هم شاهد بوده‌ایم و نباید بسیج اساتید را بی‌دستاورد قلمداد کرد اما شایسته است که این توفیق اندک و نسبی گستره بیشتری پیدا کند.

نوروزی با یادآوری اینکه بعد از انقلاب تا امروز همچنان ساختاری وابسته به نظام غرب و بر جای مانده از دوران پهلوی را شاهدیم، گفت: طبیعتاً این عقب‌ماندگی تاریخی کار را دشوار می‌کند و تلاش مضاعفی را می‌طلبد؛ بسیج اساتید باید نظام و قالبی کارآمدتر به خود بگیرد و این مهم دست یافتنی است.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهرکرد با تأکید بر اینکه ظرفیت بسیج اساتید گاه در دانشگاه بلااستفاده می‌ماند، ادامه داد: می‌طلبد که فرهنگ‌سازی برای بهره‌گیری از این ظرفیت در جهت حل گرفتاری‌های جامعه صورت بگیرد.

نوروزی با استناد به نظریه ساختار-کارگزار در مباحث علوم سیاسی، تصریح کرد: ساختار علمی و دانشگاهی را باید بتوان برای نقش‌آفرینی دلدادگان انقلاب اسلامی فراهم کرد؛ طبعاً وقتی ساختار علمی نباشد و کارکرد جدی را نداشته باشد کارگزار نیز حتی اگر بخواهد نمی‌تواند در چنین ساختاری نقش ایفا کند.

وی ادامه داد: برای بهره‌گیری از ظرفیت اساتید دلداده اسلام و انقلاب حتی اگر به‌صورت اسمی عضو بسیج اساتید نباشند، باید ساختار بسیج اساتید مشارکت‌پذیر شود و اخذ مشارکت تمامی اساتید در گرو اصلاح ساختارها در دانشگاه است و می‌طلبد برای این موضوع نقشه عملیاتی و استراتژی داشته باشیم.

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید استان با تأکید بر فقدان ساختار کارآمد در دانشگاه جهت مشارکت دادن اساتید، بیان کرد: اگر در این حوزه یک پوست‌اندازی رخ بدهد و بسیج اساتید در این راستا حرکت کند، طبعاً مشارکت بیشتر و بهتر اساتید را شاهد خواهیم بود. قاطبه اساتید دانشگاه انقلابی و دغدغه‌مند و نسبت به نظام و انقلاب و وطن دلسوز هستند اما فضا برای نقش‌آفرینی آنان مهیا نیست.

نوروزی بیان کرد: نگاه امامین انقلاب در مقوله جذب حداکثری و دفع حداقلی باید در بسیج اساتید چراغ راه باشد و لذا از کج‌سلیقگی‌ها که منجر به دفع می‌شود باید پرهیز کرد و باید بتوان فضای اشتراکی را ایجاد کرد تا گفتمان اسلام و انقلاب که همه آحاد جامعه را در بر می‌گیرد، جاری و ساری شود. بسیج اساتید به جای درگیر شدن با کشمکش‌ها و قید و بندهای سیاسی، بیشتر باید مروج فضای علمی و نخبگانی باشد تا جمعیت حداکثری اساتید به این مجموعه و تحقق اهداف و برنامه‌های آن سوق یابند.

این مدرس دانشگاه در استان در خصوص نقش‌آفرینی بسیج اساتید در حمایت از دانشجویان نخبه و پیشگیری از گسیل جوانان فرهیخته به خارج از کشور، بیان کرد: البته بخش بزرگی از جوانانی که به خارج می‌روند، به کشور باز می‌گردند اما بسیج اساتید به‌ویژه در خصوص آینده کشور و انقلاب باید فضای امید را در دانشگاه زنده نگه دارد و همواره باید بستری برای دانشجوی نخبه و اساتید ایجاد کند که حس کارآمد بودن به آنان تفهیم شود و بدانند که تلاش آنان در داخل مملکت تا چه اندازه تأثیرگذار و ضروری است.

نوروزی گفت: بسیج اساتید باید بتواند این موضوع را فرهنگ‌سازی کند که نظام و انقلاب اسلامی برای نخبگان و جوانان دانشگاهی به‌عنوان سرمایه‌های واقعی کشور اهمیت ویژه قائلند؛ لذا بسیج اساتید امیدآفرین است و اگر بتواند ساختار دانشگاه را در جهت نقش‌آفرینی تمام نخبگان دانشگاهی فراهم کند، طبعاً پدیده مهاجرت نخبگان یا فرار مغزها را نیز شاهد نخواهیم بود.

انتهای پیام
captcha