شاخصه ثبت جهانی یزد همزیستی ادیان است
کد خبر: 4070003
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹

شاخصه ثبت جهانی یزد همزیستی ادیان است

وزیر میراث فرهنگی گفت: یکی از دلایل عمده ثبت بافت تاریخی یزد در میراث جهانی یونسکو همزیستی مسالمت‌آمیز بین ادیان از اعصار گذشته تاکنون است که مورد توجه کارشناسان قرار گرفت.

سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریبه گزارش ایکنا از یزد، سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شب گذشته، 19 تیرماه در مراسم سالگرد ثبت یزد در فهرست جهانی یونسکو با اشاره به اینکه یزد به لحاظ میراث فرهنگی ملموس، ناملموس و معنوی در جهان سرآمد است، اظهار کرد: میراث فرهنگی معنوی این کهن شهر به قدری والا است که می‌توان گفت علت اصلی موافقت یونسکو با جهانی شدن یزد بیش از آثار و ابنیه، به میراث فرهنگی معنوی مردمان این خطه بستگی داشت.

ضرغامی افزود: در کنار مسجد در این شهر، کنیسه و کلیسا وجود دارد و در طول تاریخ تا امروز اینکه ادیان در کنار هم در صلح و صفا زندگی می‌کنند و این یک زندگی مسالمت آمیز است که این در جهان بی نظیر است همین امر موجب شد که یزد در یونسکو ثبت شود.

وی بیان کرد: یزد علاوه بر اینکه ابنیه شگفت انگیز دارد دارای اعتقادات مذهبی و مراسم آیینی ویژه و مهارت در کنار آمدن با طبیعت است و خاک آن تبدیل به بزرگترین شهر تاریخی و خشت گل شده است.

وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه میراث فرهنگی تجربه تاریخی گذشتگان و انباشت‌های ما و مدیریت داشته‌ها است، به ویژگی‌های قنات، قنوت و قناعت در یزد اشاره کرد و افزود: این قناعت و قنوت که نشانه ایمان و ایستادگی یزدی‌ها است باهم ترکیب می‌شود و از دل آن قنات بیرون می‌آید.

ضرغامی با اشاره به ادای احترام به یزد گفت: یزد ایران و جهانی کوچک است و به اعتراف یونسکو می‌توان آن را به عنوان الگوی صلح در جهان انتخاب کرد و امروز وظیفه داریم که این فرهنگ استقامت و خودباوری و بریدن از غیر را ترویج و به تمام دنیا صادر کنیم و الگوی استقامت و همزیستی بین ادیان را به عنوان یک ذخیره ارزشمند برای ایران اسلامی بین نسل‌هایمان ترویج و تبلیغ کنیم.

انتهای پیام
captcha