مؤسسه محمد رسول الله(ص) بشاگرد؛ یک دهه فعالیت با حداقل امکانات + عکس و صوت
کد خبر: 4079631
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶

مؤسسه محمد رسول الله(ص) بشاگرد؛ یک دهه فعالیت با حداقل امکانات + عکس و صوت

مؤسسه‌ محمد رسول‌الله(ص) بلبل‌آباد بشاگرد با 10 سال فعالیت در عرصه برگزاری دوره‌های حفظ روزانه و شبانه روزی با طرح «الحافظون» طی تعامل با حسینیه روستا و آموزش و پرورش و بهره‌مندی از فضای مدارس، توانسته فعالیت خود را ادامه دهد.

مؤسسه قرآنی محمد رسول الله(ص) روستای بلبل‌آباد بشاگردمؤسسه قرآنی محمد رسول الله(ص) روستای بلبل‌آباد بشاگرد از سال ۱۳۹۰ با ثبت‌نام ۱۵۰ قرآن‌آموز از روستا فعالیت خود را به صورت روزانه آغاز و از سال 1395 دور‌ه‌های شبانه‌روزی این موسسه با پذیرش قرآن‌آموزان و علاقه‌مندان به حفظ کلام وحی از کل استان هرمزگان شروع شد. این مؤسسه با مدیریت حسن زارعی که از معلمان دینی، پرورشی، فلسفه و منطق مقطع متوسطه اول و دوم است، اداره می‌شود. زارعی دارای مدرک کارشناسی رشته تفسیر قرآن از دانشکده علوم قرآنی بندرعباس و مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم و معارف اسلامی از دانشگاه زاهدان است. در ادامه مشروح گفت‌وگو با وی را می‌خوانید؛

ایکنا ـ علاقه‌مندی شما به عرصه قرآنی از کجا نشئت گرفته است؟

هنگامی که دانش‌آموز مقطع دبستان بودم در کلاس‌های قرآنی تابستان شرکت می‌کردم و خانواده‌ام نیز قرآنی بود. خاطرم هست پدرم هر صبح، قرآنی با قطعه رحلی داشتند که برای تلاوت مقابلشان می‌گذاشتند و من را هم صدا می‌‌زدند و در کنار ایشان می‌نشستم تا باهم آیاتی از قرآن را همخوانی کنیم. اینها زمینه‌های علاقه‌مندی‌ام به عرصه‌های قرآنی را فراهم کرد. کمی که بزرگتر شدم در برنامه‌های روزانه‌ام تلاوت قرآن را قرار دادم.

ایکنا ـ روستای بلبل‌آباد به روستای بدون دخانیت معروف هست؟

بله. اهالی این روستا، قریب به 30 سال است که (با جمعیتی نزدیک به 900 تا هزار نفر) اصلاً از دخانیت استفاده نمی‌کنند. معتمدان روستا از سال 1370 تصمیم گرفتند که اهل روستا از دخانیات استفاده نکنند و حتی مغازه‌های این روستا نیز سیگار و قلیان عرضه نمی‌کنند و همه حتی جوانان و نوجوانان به عدم انجام این امر متعهد هستند.

ایکنا ـ شما حافظ قرآن نیز هستید؟

بله در برنامه حفظ یک ساله شرکت کردم.

ایکنا ـ درباره طریقه حفظتان توضیح دهید.

هنگام تحصیل در مقطع کارشناسی(طی بازه زمانی 91 تا 95) در کلاس‌های قرآن دانشگاه که با حضور اساتید برگزار می‌شد، شرکت کردم و بیشترین حفظ آیاتم را در این بازه زمانی انجام دادم. البته سال 1395 به مؤسسه بیت‌النور بندرعباس رفتم و در کلاس‌های حفظ آنجا نیز شرکت کردم.

طبق برنامه اساتید، روزی یک صفحه حفظ جدید انجام می‌دادم و در حال حاضر نیز برنامه مرور و تثبیت آیات را نیز دارم. در کنار آن نیز مدرک روخوانی و روان‌خوانی را تحت نظر استاد آخشمه، سپری کردم که مدرک را سازمان دارالقرآن الکریم صادر کرد.

ایکنا ـ درباره اهداف تأسیس مؤسسه بگویید.

سال 90 به صورت خودجوش فعالیت مؤسسه را طی همکاری با دارالقرآن استان و به منظور برگزاری کلاس‌های آموزش قرآنی و سواد قرآنی بین اهالی روستای بلبل‌آباد آغاز کردم، اما برای اخذ مجوز نیاز بود که مدرک کارشناسی و کارت خدمت سربازی داشته باشم که پس از تکمیل تحصیلاتم و اخذ کارت پایان خدمتم در سال 99 توانستم مجوز فعالیت مؤسسه را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب کنم.

ایکنا ـ آیا مؤسسه دارای امکانات و فضای آموزشی مناسب است؟

چه در آن زمان و چه در حال حاضر، هیچ گونه امکانات آموزشی و مکانی نداریم. تمام امکاناتی که در حال استفاده هستیم متعلق به حسینیه مکتب‌الزهرا(س) روستاست تا در مواقعی غیر از زمان اقامه نماز و مناسبت‌ها، از آن فضا استفاده کنیم. حتی به اساتیدمان حق‌الزحمه‌ای پرداخت نمی‌شود. از سال 95 که دوره‌های شبانه‌روزی حفظ موسسه برای تمام استان‌ هرمزگان برگزار شد، هر سال 50 نفر را پذیرش می‌کنیم که طی ارتباط و تعامل با آموزش و پرورش از فضای مدارس در دو ماه تابستان بهره‌مند شویم.  

ایکنا ـ محور فعالیت مؤسسه بر روی آموزش عمومی است یا دوره‌های آموزش تخصصی قرآن؟

مجوز مؤسسه آموزش عمومی شامل دوره‌های حفظ، تفسیر، احکام و مفاهیم قرآن و بعضا در حوزه‌های عترت و تبلیغ و ... است.

ایکنا ـ استقبال از دوره‌ها با توجه به اینکه بشاگرد جزو مناطق محروم است، چگونه است؟

پیش از فعالیت مؤسسه، دوره‌های آموزش قرآن به این شکل در سطح روستا نبود، البته پیش از آن کمیته امداد دوره‌های محدودی را در ایام تابستان برگزار می‌کرد اما به این گستردگی و با محوریت برگزاری دوره حفظ مؤسسه آن هم به صورت شبانه‌روزی و در کنار آن بهره‌مندی از دوره‌های فرهنگی و ورزشی، نبود.

در سطح روستا و بشاگرد بچه‌های مستعد و علاقه‌مند بسیاری هستند به طوری که پس از اطلاعیه‌ها و فراخوان پذیرش قرآن‌آموز، قریب به 250 نفر در این دوره حفظ شبانه‌روزی در گروه سنی متوسطه اول و دوم نام‌نویسی می‌کنند اما به دلیل محدودیت‌ها امکان پذیرش از تمامی متقاضیان را نداریم.

ایکنا ـ برنامه‌ای برای حفاظ تربیت شده، دارید؟

امسال دو نفر از این حفاظ تربیت شده در دوره شبانه‌رزوی که از سال 95 پای ثابت بودند و اینک حافظ 25 جزء قرآن هستند، به عنوان مربی با مجموعه همکاری دارند. بعضا از حفاظ تربیت شده به عنوان مربی استفاده می‌کنیم و حتی برخی از آنها پس از بازگشت به شهر خود کلاس‌های قرآن برگزار کرده‌اند.

ایکنا ـ فعالیت مؤسسه در این شرایط کرونایی چگونه است؟

الحمدلله در بشاگرد، کرونا فروکش کرده و خبری از این بیماری منحوس نیست. آخرین تابستانی که دوره شبانه‌روزی حفظ قرآن با عنوان طرح «الحافظون» برگزار شد در تابستان 1398 بود. دو تابستان به دلیل کرونا و عدم صدور مجوز شبانه‌روزی این دوره حضوری برگزار نشد و مدارس شبانه‌روزی تعطیل شد و طی آن ایام با قرآن‌آموزان به صورت مجازی ارتباط داشتیم و تماس می‌گرفتیم و به آنهها برنامه می‌دادیم. این تابستان نیز به دلیل فروکش کردن شرایط کرونایی کشور مجوزها صادر می‌شد و الحمدلله توانستیم ششمین دوره این طرح را طی بازه زمانی حدود ۳۵ روزه همزمان با آغازین روزهای تابستان برگزار کنیم.

ایکنا ـ راهکار شما برای خودکفایی مؤسسات و عدم اتکای مؤسسات به بودجه‌های دولتی چیست؟

اگر مؤسسات قرآنی می‌خواهند مستقل عمل کنند، نباید منتظر حمایت‌های مالی دولت و دستگاه‌های دولتی باشند. بلکه بهتر است خودشان وارد گود شده و طی تعامل با دستگاه‌ها و نهادها و مجموعه‌های سطح شهر و استان اقدام کنند و سطح فعالیت‌های خود را نشان دهند. چنانکه طی این سال‌ها در کنار آموزش و پرورش تعامل مؤسسه با بخش‌های مردمی موجب شد تا مؤسسه با 10 سال فعالیت، سرپا باشد اگر غیر از این بود، کار پیش نمی‌رفت. تمام فعالیت ما طی همکاری با بخش مردمی بوده است.

هنگامی که دستگاه‌های دولتی مجوز می‌دهند، انتظار همکاری از آنها نیز می‌رود، اگر همکاری نکنند قطعا بخشی از کار می‌لنگد و چه بهتر که دستگاه‌های دولتی پای کار باشند و حداقل امکانات اولیه را به مؤسساتی که خودشان مجوز آنها را تأیید و صادر کرده‌اند، بدهند تا بخشی از کار و فعالیت خود را پیش ببرند.

با توجه به اینکه مؤسسه هیچ امکاناتی نداشته است پس از 10 سال فعالیت دارای 150 قرآن‌آموز و حافظ بانو از یک جزء تا 15 جزء در دوره‌های روزانه خود از روستای بلبل‌آباد است  که البته به غیر از آن نیز در سطح استان هرمزگان قرآن‌آموزانی به طور ثابت در دوره‌های شبانه‌روزی مؤسسه شرکت کرده‌ و حافظان 1 تا 25 جزء شده‌اند.

همچنین در نظر داریم تا برای تشویق 40 نفر از این 150 حافظ را به مشهد مقدس اعزام کنیم و به دنبال این هستیم که خیر و یا خیرینی پیداکنیم تا با حمایت‌های خود وسیله ایاب و ذهاب تهیه کنند تا اینها را به عنوان تشویق به مشهد مقدس اعزام کنیم.

ایکنا ـ  چه تعداد مؤسسه در بشاگرد فعالیت دارد؟

بشاگرد مؤسسه فعال در بخش قرآن ندارد چون شهرستانی با حدود 40 -45 هزار نفر جمعیت است اما خانه‌های قرآن در سطح شهرستان کم و بیش فعال هستند.

ایکنا ـ آیا ارزیابی از فعالیت‌های مؤسسه می‌شود؟

خیر. درحالی که باید این ارزیابی طی برنامه‌ریزی مشخص و به صورت معین انجام شود تا مشخص شود که هر مؤسسه فعالیتش کجاست و آیا فعال هست و یا نیمه فعال است و یا حتی تعطیل است و تنها نامی از آن به جا مانده است.

ایکنا ـ مطالبه‌ای از مسئولان و دستگاه‌های متولی امور قرآنی دارید.

بنده قریب به سه، چهار سال است که پیگر تسطیح زمینی در روستای بلبل‌ آباد هستم. این زمین در روستا طی تصمیم معتمدین روستا به فعالیت قرآنی اختصاص داده‌ شد. زمین را گرفتیم اما این زمین تسطیح و هموار نیست تا خیری بیاید و کار ساخت رو شروع کند. قریب به سه سال است که از استانداری و سایر دستگاه‌ها پیگیر هموار کردن آن هستم اما هیچ همکاری نشده است.

ایکنا ـ آیا خیری برای ساخت زمین دارید؟

بله، هنگامی که زمین هموار باشد و از سوی دیگر خیرین برای بازدید از فعالیت‌های مؤسسه بیایند و ببیند شاید برای ساخت مؤسسه همکاری کنند. اگر ساختمانی داشته باشیم، می‌توانیم حفاظ بیشتری تربیت کنیم. ما در حال حاضر در ایام تابستان و هنگام تعطیلی مدارس، دوره شبانه‌روزی را برگزار می‌کنیم اما زمانی که ساختمان مستقل برای مؤسسه داشته باشیم می‌توانیم هم از استان و هم از خارج استان پذیرش داشته باشیم و حفاظی را تربیت کنیم.

کد

به عبارتی دیگر چون در نظر داریم هر ساله دوره‌های حفظ قرآن را به صورت شبانه روزی در سطح استان برگزار کنیم، نیازمند همکاری خیرین هستیم اگر امکان هست پای کار بیایند و ساختمان مؤسسه را بسازند و تجهیز کنند تا تربیت حافظان و پذیرش آنها به صورت شبانه روزی به ایام تابستان خلاصه نشود و در سال تحصیلی نیز بتوانیم حافظانی را به صورت شبانه‌روزی تربیت کنیم.

ایکنا ـ صحبت پایانی.

تمام هدف در راه‌اندازی مؤسسه لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن بود تا حداقل چند حافظ را مجموعه ما تربیت کرده باشد که امیدواریم با حمایت خیرین و مسئولان و دستگاه‌ها شاهد رونق بیش از این فعالیت‌های مؤسسه باشیم. البته اندک حمایتی از برخی از مسئولان از دوره‌های شبانه‌روزی مؤسسه است اما کافی نیست.

سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha