مرحوم حیدر رحیم‌پور ازغدی، یک منتقد به نظام و انقلاب بود
کد خبر: 4084183
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹
رحیم‌پور ازغدی:

مرحوم حیدر رحیم‌پور ازغدی، یک منتقد به نظام و انقلاب بود

حسن رحیم‌پور ازغدی گفت: مرحوم پدرم، یک منتقد به نظام و انقلاب بود و بر این باور بود که پایداری نظام؛ نقد نظام است و همواره اعتقاد زیادی به نظام جمهوری اسلامی داشت.

حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه، امروز17 شهریورماه در مراسم اولین سالگرد درگذشت مرحوم حیدر رحیم‌پور ازغدی که در سالن همایش موسسه فرهنگی قدس برگزار شد، اظهار کرد: اگر مرحوم پدرم در این جلسه حضور داشت اولین کسی بود که این جلسه را بر هم می‌زد، زیرا اصلا دوست نداشت در جایی از او تجلیل یا تعریف کنند.

وی عنوان کرد: پدرم در مقالات و مطالب خود به ویژه بر روی کلمات و مفاهیم، حساسیت زیادی داشت و بر همین هر کسی که با ایشان کار می‌کرد، بر این باور بود که همکاری و همیاری با مرحوم سخت است، البته که اینگونه بود، چرا که ایشان بیش از همه به خود و سپس به نزدیکان خود سخت می‌گرفت.

فرزند مرحوم رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: از جمله اقدامات انقلابی که ایشان انجام می‌داد این بود که شب‌نامه‌ها و اعلامیه‌های قبل انقلاب را ایشان می‌نوشت و تا لحظه‌ای که از دنیا رفت نیز همچنان شب‌نامه می‌نوشت. همچنین با وجود آنکه ایشان مقالات زیادی می‌نوشت اما پس از گسترش فضای مجازی این مقالات که در گذشته در روزنامه‌های کیهان به چاپ می‌رسید دیگر منتشر نشد.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: در واقع باید بگویم که پدرم صدها و چندین هزار مقاله دارد که امروز می‌توان برای رفع مشکلات و معضلات جامعه از آن‌ها استفاده کرد و بر همین اساس خواهشمندم افراد فعال در این حوزه‌ها این مقالات را جمع‌آوری و منتشر کنند، زیرا این کار به نوعی خدمت بزرگی به جامعه اسلامی است، چرا که این مقالات 40 سال آسیب‌شناسی جمهوری اسلامی است و راه حل‌های مختلفی را نیز در این مقالات آورده است.

وی خاطرنشان کرد: پدرم مرد خطر، سختی و فرار از هر نوع محافظه‌کاری و نترس بود، به گونه‌ای که شب‌نامه‌هایی که پیش از انقلاب چاپ می‌کرد را در اختیار مردم قرار می‌داد و علاوه بر چنین روحیه‌ای که داشت باید گفت که ایشان هیچگاه مایوس نشد، از ریاکاری متنفر بود و هیچ چیز را صد درصد قبول نداشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرحوم ازغدی را یک منتقد به نظام و انقلاب دانست و افزود: همواره ایشان بر این باور بود که انقلاب حاصل چند قرن مبارزه است؛ چرا که به واسطه این مبارزات لطمات سنگینی به هزاران شهید و میلیون‌ها خانواده وارد شد. همچنین معتقد بود که پایداری نظام؛ نقد نظام است و همیشه برای تمام مشکلات پیشنهاد و راه‌حل داشت و علاوه بر این نیز اعتقاد زیادی به نظام جمهوری اسلامی داشت و ۹۹ درصد منتقد بود و به همه چیز منتقد بود و به نوعی اعتقاد اعتقاد و انتقاد را در کنار یکدیگر به کار می‌برد.

رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: کتاب‌های زیادی را مطالعه کرده است، به گونه‌ای که شاید 10 هزار جلد کتاب خوانده باشد و کتابی در کتابخانه آستان قدس نیست که مرحوم پدرم ندیده و آن را نخوانده باشد.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم پدرم شاگردان زیادی در ایران و خارج از کشور داشت و اکنون همه جزو افراد موفق جامعه خود هستند. همیشه به شاگردان خود توصیه می‌کرد که حرف حق را بزنند گرچه که آن حرف منجر به دستگیری آن‌ها شود. همچنین یکی دیگر از باورهای مرحوم پدرم این بود که انسان باید تا آخرین لحظه به مردم، دولت و خدای خود خدمت کند.

فرزند مرحوم رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: او پناه قشر ضعیف بود و درب خانه‌های ما همیشه به روی آن‌ها باز بود و در تمام مدت زندگی خود پناه این قشر از جامعه بود و برای کمک به آن‌ها از هیچ چیزی دریغ نمی‌کرد.

رحیم‌پور ازغدی عنوان کرد: پدرم هیچگاه دوست نداشت که رسانه‌ها از ایشان عکس بگیرند و بر همین اساس هیچ عکسی از ایشان در رسانه‌ها وجود ندارد. به آنچه که می‌گفت عمل می‌کرد. همیشه در زمستان به فکر پرندگان و حیوانات بود و برای آن‌ها غذا، نان و دانه‌ می‌پاشید و به همه توصیه می‌کرد که این کار را انجام دهند. او خود را نسبت به همه مسئول می‌دانست و هیچگاه خود را مالک هیچ چیزی نمی‌دانست و از هیچ چیز و هیچ‌کس محافظه‌کاری نمی‌کرد.

وی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در دوران جوانی انجام داد، راه‌اندازی اولین درمانگاه غیر دولتی به نام درمانگاه آیت‌الله بروجردی در سال‌های پیش از انقلاب بود که قشر ضعیف از آن استفاده می‌کرد. همچنین راه‌اندازی دبیرستان علوی نیز یکی دیگر از اقدامات ایشان در دوران زندگی خود بود که این مدرسه مخصوص ثبت نام فرزندان خانواده‌های قشر متوسط بود و حتی هزینه تحصیل ۱۰ دانش‌آموز را نیز متقبل می‌شد. اما در آن زمان بر علیه پدرم جوسازی شد و از این دو مکان بیرون آمد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ایشان همیشه پیش از انجام کارهای خود و فرزندانش حتما استخاره می‌گرفت و استخاره‌ها نیز همیشه معتبر بود و به واقعیت تبدیل می‌شد.

رحیم‌پور ازغدی اظهار کرد: مرحوم پدرم فردی کاملا سیاسی و اقتصادی بود و البته کاملا معنوی و ملکوتی بود و در هیچ امری محاسبه مادی نمی‌کرد اما در محاسبه‌های معنوی دقیق بود.

انتهای پیام
captcha