بایسته‌های موفقیت در مسابقات قرآن مالزی
کد خبر: 4091994
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
عبدالرسول عبایی بیان کرد:

بایسته‌های موفقیت در مسابقات قرآن مالزی

پیشکسوت قرآنی کشور که سابقه حضور در گروه داوری چندین دوره از مسابقات قرآن مالزی را دارد، ضمن معرفی برخی بایسته‌ها برای موفقیت در آن، گفت:‌ قاری برای خدا به مسابقات برود، چراکه مقام اصلی پیش خداست. زمانی که قاری وارد جایگاه اجرا می‌شود، به یاد غار حراء و زمان نزول قرآن بر قلب پیامبر بیفتد و اینکه پیامبر(ص) در آن زمان چه حالی داشت.

بایسته‌های موفقیت در مسابقات مالزی؛ مقام اصلی قاری پیش خداست

شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی از 27 مهر با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف از جمله ایران آغاز می‌شود و تا دوم آبان‌ در رشته قرائت تحقیق ادامه خواهد داشت. در این دوره از مسابقات مسعود نوری به نمایندگی از کشورمان حضور دارد و نصرت‌الله حسینی نیز به عنوان استاد راهنما او را همراهی می‌کند.

یکی از معدود افرادی که در ایران بیشترین نزدیکی را با برگزارکنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی دارد، عبدالرسول عبایی، پیشکسوت قرآنی، است. این چهره قرآنی علاوه بر حضور در چند دوره از این مسابقات به عنوان داور، در سه دوره نیز به عنوان راهنما نمایندگان ایران را همراهی کرده است و از قضا در هر سه دوره نمایندگان ایران حائز رتبه نخست شده‌اند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه قاری اعزامی به مالزی باید از نظر صوت و لحن قوی باشد، گفت: قاری‌ای که اعزام می‌شود باید یک استاد راهنما نیز به همراه داشته باشد. این استاد راهنما به لحاظ علمی در بحث صوت و لحن می‌تواند پشتیبان خوبی برای نماینده کشورمان باشد. نکته‌ مورد توجه این است که استاد راهنما در بحث روانشناسی آگاه باشد و بتواند قاری را آماده کند.

اهمیت لحن در مسابقات مالزی 

این پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: در این مسابقات همه چیز از جمله صوت و لحن مهم است، اما به لحن بیشتر اهمیت داده می‌شود. آنجا چندان به وقف و ابتدا نمی‌پردازند. صوت، قوی باشد و نغمات زیبا مورد استفاده قرار گیرد.

عبایی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن مالزی اهتمام عجیبی به مسائل ظاهری دارند، گفت: در ایام برگزاری مسابقات همه مردم جمع می‌شوند. مردم مالزی خونگرم و علاقه‌مند به قرآن هستند و پادشاه و نخست‌وزیر هم در اختتامیه حضور دارند.

سفارت ایران در مالزی پیگیر امور قاری اعزامی باشد

این پیشکسوت قرآنی بیان کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی باید پیگیر امور مربوط به نماینده کشورمان باشد تا به لحاظ روحی آماده تلاوت در سالن مسابقات شود. تاکنون همراه با سه قاری به مالزی رفته‌ام و سال 68 آقای کریم منصوری، سال 71 آقای منصور قصری‌زاده و سال 72 آقای احمد ابوالقاسمی را همراهی کرده‌ام. در آن سال‌ها کارکنان سفارت همکاری خوبی با نمایندگان ایران داشتند و آنها را از نظر روحی برای حضور در رقابت آماده می‌کردند.

وی به حضور در این مسابقات و همراهی با احمد ابوالقاسمی در سال 72 اشاره کرد و گفت: آن سال بخشی از قرعه نماینده ایران تلاوت آیه «وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا» بود. بلافاصله به او گفتم که شک نداشته باشد که اول است و نَفَس پدر و مادرش همراه اوست.

این داور مسابقات بین‌المللی با تأکید بر اینکه سالن محل اسکان قاریان و داوران جداست، بیان کرد: اتاق داوران در مسابقات مالزی خارج از سالن مسابقات است و هیچکس نمی‌تواند وارد این اتاق شود. داوران هم صرفاً تلاوت‌ها را می‌شنوند و از هویت شرکت‌کنندگان و اینکه نماینده کدام کشور هستند، هیچ اطلاعی ندارند.

عبایی گفت: در مسابقات مالزی تنها چهار پنج قاری قوی حضور دارند و لذا لازم نیست نماینده کشورمان اضطراب داشته باشد. یکی از لازمه‌های حضور موفق در این قبیل رقابت‌ها استراحت کافی است که باید مورد توجه قرار گیرد. نماینده کشورمان باید به خدا توکل کند. روحیه قاری بسیار مهم است. دیده‌ام برخی قاریان برای اینکه در رقابت آماده‌تر حضور یابند، خودشان را حبس می‌کنند تا شاید صدایشان دچار ضعف نشود. به نظرم به این مسائل نپردازند و راحت باشند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که می‌تواند برای قاری ایرانی وجود داشته باشد، موضوع تغذیه است. این احتمال وجود دارد که غذاهای آنجا مطابق ذائقه نماینده کشورمان نباشد. لذا باید بر روی این مورد نیز تمرکز کرد.

آیین‌نامه‌ای که تاکنون تغییر نکرده است 

عبایی با تأکید بر اینکه آیین‌نامه این مسابقات از ادوار ابتدایی تاکنون تغییری نکرده است، گفت: در چند دوره از این مسابقات که داور بودم، در مورد مسائل داوری 12 پیشنهاد را به برگزارکنندگان مسابقات ارائه دادم، از جمله اینکه مسائل داوری را باید سبک‌سنگین کنند و برخی نمرات در برخی آیتم‌ها نیاز به تغییر دارد. یکی از پیشنهادات من این بود که قطعاتی که برای تلاوت در اختیار متسابقان قرار می‌گیرد، مساوی باشد و وقف و ابتدای روانی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه توصیه‌ای به نماینده ایران برای حضور در این مسابقات دارد؟ اظهار کرد: قاری برای خدا به مسابقات برود، چراکه مقام اصلی پیش خداست. زمانی که قاری وارد جایگاه اجرا می‌شود به یاد غار حراء و زمان نزول قرآن بر قلب پیامبر بیفتد و اینکه پیامبر(ص) در آن زمان چه حالی داشت. همچنین، خواندن دو رکعت نماز حاجت قبل از اجرا توصیه می‌شود، ان‌شاءالله همراه با موفقیت خواهد بود.

عبایی گفت: به محض ورود قاریان به مالزی یک ویژه‌نامه به آنها داده می‌شود و نکاتی که باید رعایت کنند در این ویژه‌نامه آمده و آیین‌نامه مسابقات هم در آن نوشته شده است. اگر نماینده کشورمان به آیین‌نامه یکی از ادوار گذشته دسترسی داشته باشد، می‌تواند کمک خوبی به او باشد.  

وی تأکید کرد: مرکز اسلامی مالزی که برگزارکننده مسابقات است تا سال 76 زیر نظر عربستان سعودی فعالیت داشت، ولی الان را اطلاع ندارم. 

آیا نتایج مسابقات مالزی عادلانه است

این استاد دانشگاه قرآن و حدیث شهرری درباره عادلانه بودن نتایج مسابقات مالزی در ادوار مختلف بیان کرد: در بین سازمان جاکیم و مرکز اسلامی افرادی هستند که قاریان ایرانی را دوست دارند. شما شک نداشته باشید که از جانب ستاد برگزاری مسابقات عدالت برقرار است و اگر موردی باشد، از سوی برخی داوران است، برای مثال در سالی که من داور بودم به آقای قصری‌زاده در یک آیتم از 20 نمره 18 و نیم دادم و به قاری مالایی نمره 7 دادم، اما هیچکس به من نگفت که چرا این نمره را به قاری مالزیایی داده‌ام. اینگونه نیست که در نمرات دخالت کنند. مسابقات قرآن چه در ایران و چه در خارج از کشور باید طبق آیین‌نامه باشد.

عبایی اظهار کرد: گروه داوری مسابقات مالزی، ثابت است و داوران از عربستان، اردن، مصر، لیبی، لبنان و... هستند.

وی در پایان با اشاره به اینکه امیدوار است نماینده ایران در مسابقات مالزی به موفقیت برسد، گفت: نیت کنیم که قرآن را به جهانیان ارائه کنیم و از حریم اهل بیت(ع) و مکتب اهل بیت(ع) دفاع کنیم.

انتهای پیام
captcha