نشانه‌های 9 گانه حضرت موسی(ع) در سوره اسراء
کد خبر: 4092127
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
سوره‌های قرآن/ 17

نشانه‌های 9 گانه حضرت موسی(ع) در سوره اسراء

در جای جای قرآن کریم به داستان حضرت موسی(ع)، ویژگی‌ها و معجزات ایشان اشاره شده که یکی از این موارد در سوره اسراء است و 9 نشانه و معجزه این پیامبر الهی در آن بیان شده است.

سوره اِسراءبه گزارش ایکنا، سوره اِسراء یا بنی‌اسرائیل هفدهمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن است که با 111 آیه در جزء پانزدهم قرآن جای دارد. این سوره پنجاهمین سوره‌ای است که بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده است.

در این سوره از موضوعاتی چون توحید، معاد، نفی شرک، معراج پیامبر، دلایل نبوت، اعجاز قرآن و تأثیر گناه بر باورهای انسان ‌سخن به میان آمده است.

نام‌گذاری این سوره به نام «اِسراء» به سبب نخستین آیه آن است که به رخداد حرکت شبانه پیامبر از مسجدالحرام به مسجدالاقصی اشاره دارد. در برخی روایات نیز «بنی‌اسرائیل» را نام دیگر سوره اسراء عنوان کرده‌اند زیرا در آغاز و پایان آن به داستان بنی‌اسرائیل اشاره شده است.

در آغاز این سوره به فسادانگیزی قوم بنی اسرائیل اشاره شده است. خداوند به آنها هشدار داده که فساد شما در زمین چه عقوبت و مزاجاتی به همراه خواهد داشت و در پایان این سوره نیز به 9 نشانه و معجزه حضرت موسی‌(ع) و همچنین گفت‌وگو با فرعون، غرق‌شدن فرعونیان و سکونت بنی‌اسرائیل در مصر پرداخته است.

طبق آیات قرآن کریم، برای حضرت موسی 9 معجزه بیان شده که عبارت است از تبدیل شدن عصا به مار عظیم، درخشیدن دست موسی،  طوفان‌های کوبنده، مسلط شدن ملخ‌ها بر زمین‌های کشاورزی، قُمّل (نوعی آفت گیاهی)، ضفادع (قورباغه‌هایی که از رود نیل برخاستند)، خونین شدن رود نیل، خشکسالی و کمبود انواع میوه‌ها و غرق شدن فرعون و لشکرش در نیل.

تفسیر نمونه بحث‌های عقیدتی، اخلاقی و اجتماعی سوره اسراء را مجموعه کاملی می‌داند که برای ارتقا و تکامل بشر در زمینه‌های مختلف سودمند است.

یکی از مباحث فلسفی مربوط به رفتار انسان‌ها نیز در این سوره مورد توجه قرار گرفته، اینکه انسان اراده و اختیار دارد که کار خوب یا بد انجام دهد، در هر صورت نتیجه خوبی و بدی را خواهد دید. پس انسان در انتخاب مسیر دارای اراده است «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا: اگر نيكى كنيد به خود نيكى كرده‌‌ايد و اگر بدى كنيد به خود [بد نموده‌ ايد] و چون تهديد آخر فرا رسد، [بيايند] تا شما را اندوهگين كنند و در معبد[تان] چنانكه بار اول داخل شدند [به زور] درآيند و بر هر چه دست‏ يافتند يكسره [آن را] نابود كنند». (اسراء/ 7)

از دیگر نکاتی که در این سوره مورد توجه قرار گرفته فلسفه روز و شب، حق‌شناسی درباره پدر و مادر، بازخوانی اعمال انسان‌ها در قیامت، کمک به دیگران و پرهیز از اسراف، بخل، خوردن مال یتیمان، کم‌فروشی، تکبر و خونریزی و لجاجت است.

انتهای پیام
captcha