ضرورت استفاده از ظرفیت نخبگان قرآنی در کانون‌های مساجد
کد خبر: 4095107
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۱
رئیس کانون‌های مساجد خراسان‌رضوی تأکید کرد

ضرورت استفاده از ظرفیت نخبگان قرآنی در کانون‌های مساجد

رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه افراد بسیاری از کانون‌های مساجد در جشنواره‌های قرآنی مانند مدهامتان شرکت داشته‌اند و به مقام‌های برتر دست یافته‌اند، بنابراین برای تقویت فعالیت‌های فضای قرآنی می‌توان با شناسایی این نخبگان از ظرفیت آنها استفاده کرد.

مسجدحجت‌الاسلام والمسلمین حسن افکار، رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان، اظهار کرد: مجموعه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در ابتدای دهه 70 در شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور تربیت نخبگان در زمینه‌های فرهنگی و هنری در فضای مسجد تشکیل شد تا این افراد بتوانند با انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری، قرآن و عترت و... با محوریت مسجد در جامعه مؤثر واقع شوند؛دقیقاً همین هدف نیز به دست آمد و امروز شاهد افراد موفقی هستیم که به شهرت رسیده و کارهای مؤثری را انجام داده‌اند، یکی از این افراد حسین سهیلی‌زاده، کارگردان سینما و تلویزیون است که در آن زمان در مسجد مالک اشتر فعالیت داشت.

وی گفت: بنابراین با توجه به این رویکرد و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «مسجد پایگاه قرآنی باشد»، یکی از مباحثی که در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد دنبال می‌کنیم، مباحث‌ قرآنی است و براساس فرمایش ایشان نیز مقرر شد در جهت تقویت این موارد گام‌هایی برداشته شود.

رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی افزود: از همین‌رو طی جلساتی که با معاون قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان داشتیم، بنا شد آن دسته از مؤسساتی که به فضای فیزیکی نیاز دارند شناسایی شده و این کانون‌ها آماده هستند تا این کمبودها را جبران کنند.

افکار ادامه داد: همچنین با سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد استان در راستای شناسایی مساجدی که کانون‌های فرهنگی در آنجا مستقر هستند، مجموعه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همچنین استاد سادات فاطمی، رئیس مجمع عمومی قاریان قرآن مشهد هماهنگی‌هایی انجام شده است تا بتوانیم مؤسسات فعال قرآنی را به‌عنوان پشتیبان فعالیت‌های قرآنی کانون‌های فرهنگی در استان انتخاب کنیم که در حال حاضر نیز اقدامات اولیه این طرح آغاز شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه افراد بسیاری از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در جشنواره‌های قرآنی مختلفی چون مدهامتان شرکت داشته‌اند و خوشبختانه مقام‌های خوبی هم در این جشنواره‌ها به دست‌آورده‌اند، به گونه‌ای که امسال در جشنواره مدهامتان دو نفر از بانوان موفق به کسب مقام کشوری شدند، بر همین اساس یکی از برنامه‌های متمرکز و قابل توجه، تقویت فعالیت‌های مربوط به فضای قرآن و عترت است.

رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی در ادامه تأکید کرد: البته با توجه به اینکه استفاده از ظرفیت نخبگانی در همه عرصه‌ها همیشه راهگشا بوده، از این‌رو بنا داریم که از ظرفیت نخبگان قرآنی استان نیز در این راستا استفاده کنیم.

افکار با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مورد توجه این است که آن دسته از افرادی که موفق به کسب رتبه‌های برتر می‌شوند را شناسایی کنیم، تصریح کرد: با وجود اینکه مسابقات قرآنی مدهامتان که ویژه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است از ظرفیت خوبی برای استعدادسنجی برخوردار است، اما باز هم بنا داریم که بتوانیم از ظرفیت‌های مجموعه‌های قرآنی فعال مانند مجمع عمومی قاریان قرآن مشهد برای استعدادهای بالفعل افرادی که استعدادهای خوبی در این زمینه دارند استفاده کنیم.

بازوان فرهنگی امام جماعت

وی با اشاره به کارکردهای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به‌ویژه در حوزه آموزش بیان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «امام جماعت، مدیر مسجد است»، در حقیقت امام جماعت هر مسجدی نیاز به بازوانی دارد که به ایشان کمک کند و به همین دلیل است که بازوی فرهنگی امام جماعت در هر مسجد نیز این کانون‌ها هستند.

رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی ادامه داد: فعالان ما در عرصه‌های قرآنی، کتابخانه‌ای، خدمت‌‌رسانی‌های اجتماعی، گروه‌های سرود، نمایش و فضای مجازی فعالیت دارند لذا این کانون‌ها می‌توانند به عنوان بازوان فرهنگی و هنری در راستای تقویت این موضوع که مسجد بتواند به عنوان محور اصلی هر محله‌ای باشد اقدام کنند.

افکار بیان کرد: در حوزه آموزش نیز تا پیش از این، مباحث‌ آموزشی بیشتر در عرصه فضای مجازی که شامل مباحثی چون جهاد تبیین، فعالیت‌های فرهنگی، مدیریت فرهنگی و ... بود را داشتیم، اما از این پس بنا داریم دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدتی برای مدیران و ارکان کانون‌ها داشته باشیم که شروع برگزاری این دوره‌ها از مشهد است.

وی در خصوص سایر کارکردهای مسجد افزود: مسجد کارکردهای مختلفی دارد و هدف ما نیز این است که بتوانیم به مسجد تراز اسلامی همانند مسجدالنبی(ص) در صدر اسلام که در آن تمام فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی انجام می‌شد دست پیدا کنیم و برای رسیدن به این هدف مهم نیاز است که ائمه جماعات، فرماندهان پایگاه‌های بسیج، مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری، اعضای هیئت امنا و خادمین مسجد با همکاری یکدیگر مسجد امروز را تبدیل به مسجدالنبی کنیم و یک مسجد ترازی را در هر محله و منطقه‌ای شکل دهیم تا این مساجد محور و مهد فعالیت‌های مثبت در سطح اجتماع قرار گیرند.

رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی با اشاره به شعار دولت که «نهضت بازگشت به مسجد باید احیا شود» است، اظهار کرد: پیرو این شعار نیز مساجد استان در ایام کرونا اقدامات بسیار مفیدی انجام دادند، به گونه‌ای که در بحث مواسات ما شاهد بودیم که مساجد مشهد و استان چه حماسه‌های بزرگی در بحث واکسیناسیون به صورت گسترده در شهر مشهد و به‌ویژه در حاشیه شهر انجام دادند.

انتهای پیام
captcha