نقش ضلع‌های سه‌گانه مساجد در ایجاد پایگاه قرآنی
کد خبر: 4096317
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۲
تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی / ۱۳

نقش ضلع‌های سه‌گانه مساجد در ایجاد پایگاه قرآنی

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان فارس با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی، ائمه جماعت، هیئت امنا و اصحاب مسجد را سه ضلع این اماکن مقدس دانست و به تبیین نقش هرکدام در تحقق منویات معظم‌له پرداخت.

زهرا کسرایی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان فارسزهرا کسرایی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به راهکارهای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی گفت: خداوند در آیه 18 سوره جن می‌فرماید: «وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا؛ و مساجد ويژه خداست پس هيچ‌كس را با خدا مخوانيد» که نشان از جایگاه عظیم این اماکن مقدس دارد.

وی با بیان اینکه مساجد، مراکز بسیار مهمی در جهت ارتقای فکر، رشد اندیشه و کمال انسان هستند، افزود: اهمیت مساجد در کشورهای اسلامی بسیار است و متأسفانه یکی از مشکلات ما این است که از اهمیت مساجد غافل هستیم.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان فارس ادامه داد: چون در مساجد، اجتماعی از مؤمنان و انسان‌های خداشناس در ساعت معین در یک اقدام با نظم و بسیار عالی گرد هم می‌آیند تا خدای تعالی را پرستش کنند، اگر در کنار این اجتماع، کارهای فرهنگی نیز انجام شود، زمینه بسیار خوبی برای رشد و تعالی جامعه ایجاد می‌شود اما در مساجد، سه ضلع یک مثلث را داریم که باعث می‌شود بعضی از فعالیت‌ها در مساجد به خوبی انجام نشود.

کسرایی یادآور شد: یک ضلع، امام جماعت است و نقش آنان در مساجد بسیار مهم است که آیا این امام جماعت با کارهای فرهنگی در مساجد و همچنین با پایگاه مقاومت موافقت دارد؟ آیا اجازه فعالیت‌های فرهنگی در مسجد می‌دهد و به چه نحوی اجازه می‌دهد؟

وی هیئت امنای مساجد را ضلع دیگر این مثلث دانست و گفت: هیئت امنا نقش مهمی در اینکه  فعالیتی در مسجد انجام شود، دارند و در کنار آن حتی پایگاه مقاومت که ساعت‌هایی از مساجد را به برخی از برنامه‌ها اختصاص می‌دهند و برخی از آن برنامه‌ها هم بسیار عالی هستند، نقش مهمی دارند.

این حافظ کل قرآن با یادآوری اینکه ضلع دیگر خود اصحاب مسجد هستند، اظهار کرد: بعضی از اصحاب مسجد در برنامه‌های مسجد، نفوذ بسیار زیادی دارند. به‌طور کلی هر فعالیتی در مساجد مستلزم این است که هماهنگی و اتحاد بین هیئت امنا، پایگاه مقاومت، امام جماعت و  اصحاب مسجد باشد.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان فارس تصریح کرد: جمع کردن افکار و سلیقه‌های مختلف، مقداری مشکل است مگر اینکه از جاهای دیگر افراد را هدایت کنند که سنگ‌اندازی و مخالفت نکنند و همچنین به برنامه‌هایی که جوانان می‌خواهند در مساجد اجرا شود، احترام گذارند.

وی با بیان اینکه از ظرفیت مساجد برای پیشرفت کارهای قرآنی بسیار خوب می‌توانیم استفاده کنیم به شرط اینکه امام جماعت‌ها حمایت کنند و پایگاه مقاومت مانع ایجاد نکند و هیئت امنا نیز موافق باشند، اضافه کرد: قطعاً امور مساجد کشور باید فعالیت بیشتری انجام دهد و باید هیئت امنای مساجد را دور هم جمع کنند و اهمیت این مسئله را واضح کند و آن‌ها را متوجه کند که باید اجازه دهند در مساجد، کلاس‌های قرآن از سوی نهادهای فرهنگی برگزار شود.

کسرایی در پایان گفت: نهادهای فرهنگی مانند سازمان تبلیغات یا اوقاف باید بانی این مسئله شوند که در مساجد، صحت قرائت اصحاب مساجد را داشته باشیم و همچنین جلسات قرآنی برگزار شود و این‌ها مستلزم آن است که هماهنگی انجام شود و همچنین بین امام جماعت‌ها توسط امام جمعه باید هماهنگی انجام شود که آن‌ها مانعی ایجاد نکنند و اجازه دهند کلاس‌های قرآن در مساجد تشکیل شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha