جزئیات اعزام کاروان «راویان مکتب حاج‌قاسم» از چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4106971
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰

جزئیات اعزام کاروان «راویان مکتب حاج‌قاسم» از چهارمحال‌وبختیاری

مسئول ستاد برگزاری سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری ضمن اعلام جزئیات اعزام کاروان «راویان مکتب حاج‌قاسم» به کرمان، به تشریح اهم برنامه‌های این ستاد در ایام سالگرد شهادت این شهید والامقام در استان پرداخت.

ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، مسئول ستاد برگزاری سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در چهارمحال‌وبختیاری امروز، ۲۳ آذرماه در «نشست خبری برنامه‌های ستاد استانی سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در چهارمحال‌وبختیاری» در تشریح اقدامات و برنامه‌های این ستاد و گرامیداشت یاد و خاطره این شهید والامقام و ترویج فرهنگ مکتب حاج‌قاسم، اظهار کرد: از ۹ تا ۱۹ دی‌ماه به‌مناسبت حوادثی که در کشور رخ داده است با عنوان دهه بصیرت نامگذاری شده و این دهه بستر ویژه‌ای برای اقدامات فرهنگی و کنش‌گری در راستای اهداف انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود.

وی با ذکر اینکه هدف راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی ناظر بر تعمیق و توسعه گفتمان انقلاب در بین آحاد جامعه است، ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی همان گفتمان اسلام ناب است که در مسیر حرکت شیعه به سمت تمدن نوین اسلامی قرار دارد و مقام معظم رهبری نیز همواره بر آن تأکید داشته‌اند.

برنامه‌ریزی در جهت تعمیق و توسعه گفتمان انقلاب

کارگر بیان کرد: برای تعمیق گفتمان انقلاب و اسلام ناب ناگزیر از برنامه‌ها و کنش‌هایی هستیم که بخشی از آن ناظر بر نشست و برخاست نخبگان و یاران جدی انقلاب با یکدیگر و با مردم و تبادل اندیشه‌هاست. بر این اساس، نشست‌های گفتمانی در میان اقشار مختلف نخبگانی اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب و روحانیون، اساتید حوزه و دانشگاه، کنش‌گران فرهنگی، فعالان رسانه و غیره برگزار می‌‌شود.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه از اول دی‌ماه برنامه‌های مربوط به گرامیداشت شهادت سردار سلیمانی در استان آغاز می‌شود، افزود: با توجه به اینکه هفته اول دی‌ماه متقارن با دهه فاطمیه است، این ایام بستر ویژه‌ای برای جهاد تبیین به‌شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

کارگر توسعه مخاطب انقلاب را نیز در کنار تعمیق گفتمان انقلاب اسلامی یادآور شد و گفت: سالگرد شهادت سردار سلیمانی مناسبتی است که این بستر را فراهم می‌کند تا نگاهمان از اقشار مذهبی و انقلابی و هیئتی به سمت عموم مردم گسترش یابد، به‌ویژه افراد و اقشاری که انس کمتری و ضعیف‌تری با گفتمان انقلاب دارند و نیاز دارند که از انقلاب و دین حرف‌های بیشتری بشنوند. برپایی دوره‌های مصباح‌الهدی یک و ۲ ویژه معلمان آموزش و پرورش در همین راستا بوده است.

مسئول ستاد برگزاری سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی تأکید کرد: ما معتقدیم که شهید سلیمانی برای هر دو هدف یعنی تعمیق و توسعه انقلاب اسلامی زحمت کشیدند و خدماتی داشتند و لذا ما نیز در این راستا وظیفه داریم. در ایام سالگرد این شهید، حضور در مدارس مقاطع مختلف تحصیلی و ارائه محتوا متناسب با سن دانش‌آموزان توسط اساتید و افراد آگاه در دستور کار ستاد قرار دارد.

برنامه‌های قرآنی ستاد بزرگداشت شهادت حاج قاسم

کارگر بیان کرد: در حوزه قرآنی نیز برگزاری نشست‌های قرآنیان، کرسی‌های تلاوت و تدبر و محافل قرآنی در دستور قرار دارد که با همکاری و مشارکت مؤسسات و خانه‌های قرآنی اجرا خواهد شد و برخی شهرستان‌ها برنامه‌ریزی قوی‌تری برای اجرای ویژه‌برنامه‌های سالگرد از پایگاه قرآن دارند.

وی با اشاره به مشارکت بسیار خوب مجموعه‌های فرهنگی در مقوله مواسات و کمک مؤمنانه، توضیح داد: مجموعه‌ هیئات مذهبی، مؤسسات و مراکز قرآنی، مبلغان و ... در ایام کرونایی اثبات کردند که می‌توانند در شرایط خاص در خدمت مردم باشند و در ایام سالگرد شهادت سردار نیز برنامه‌ریزی در جهت مواسات و کمک‌های مؤمنانه وجود دارد.

کارگر افزود: برپایی شب‌های شعر، شب‌های خاطره، مسابقات کتابخوانی و نقاشی، برپایی نمایشگاه‌ها، تهیه عکس‌نوشته‌ها و محصولات فرهنگی و مجموعه‌ای از فعالیت‌های هنری نیز در دستور کار قرار دارد که تأکید ویژه‌ای بر اشعار مرتبط با موضوع حاج قاسم سلیمانی شده است؛ همچنین فضاسازی اماکن تحت پوشش ادارات تبلیغات اسلامی و نیز فضاسازی محتوایی شهرها در ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی طی رایزنی با شهرداری‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه به‌دنبال هیچ اعتبار دولتی در راستای بزرگداشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی نبوده و صفر تا صد کار با نگاه مردم‌پایه برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز تأکید دارند برای معرفی و ترویج حاج‌قاسم، مردم باید به‌ میدان بیایند و مکتب این شهید را اشاعه دهند.

رویکرد مردمی‌سازی بزرگداشت شهادت حاج قاسم سلیمانی

کارگر با تصریح اینکه مردمی‌سازی کار به معنای سلب تکلیف از دستگاه‌ها نیست، بیان کرد: نهادها و دستگاه‌ها وظیفه بسترسازی کارها را برعهده دارند و در همین راستا، ستاد طرحی را در دستور کار قرار داده است که کنش‌گران و فعالان فرهنگی و اجتماعی، مجموعه‌های رسانه‌ای احصا و دعوت شدند تا در قالب یک کاروان از استان سفری دو روزه به کرمان داشته باشند، این افراد ضمن زیارت مزار شهید سلیمانی، از برنامه‌ها و نشست‌های تبیینی با حضور اساتید کشوری در این اردو استفاده می‌کنند.

مسئول ستاد برگزاری سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در استان در خصوص جزئیات اعزام کاروان «راویان مکتب حاج‌قاسم»، تصریح کرد: این اردو به‌صورت کاملاً مردمی و با حضور حدود ۵۰۰ نفر از فعالان فرهنگی بانو و آقا در سراسر استان از روز ۲۹ آذرماه با برگزاری افتتاحیه برنامه در مصلی شهرکرد آغاز می‌شود و به مدت دور روز در کرمان ادامه خواهد داشت.

جزئیات اعزام کاروان «راویان مکتب حاج‌قاسم»

کارگر تصریح کرد: برنامه‌های این کاروان با برگزاری برنامه قرائت دعای کمیل در بیت‌الزهرا(س) به پایان می‌رسد اما این درواقع افتتاحیه عملیات در استان خواهد بود و میثاق‌نامه‌ای خواهیم داشت که هر یک از این افراد و کنش‌گران دغدغه‌مند فرهنگی که بر اندوخته‌های خود افزوده و با مکتب حاج‌قاسم پیوند یافته‌اند، می‌توانند اقدامات تأثیرگذاری را در محدوده جامعه مخاطب خودشان داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی خدمات ویژه‌ و بدون چشمداشت و منت را به ملت و انقلاب و تمامی آزادیخواهان دنیا انجام داد، افزود: این خدمت بی‌منت را باید بتوانیم هر چه بیشتر به یک فرهنگ در جامعه تبدیل کنیم و لذا «نذر خدمت» به‌عنوان محور گفت‌وگوها در سفر کاروان راویان مکتب حاج‌قاسم انتخاب شده است؛ در این راستا، گفت‌وگوها از اتوبوس‌ها در مسیر رفت آغاز می‌شود که هر اتوبوس یک راهبر و راوی دارد و این موضوعات را به گفت‌وگو می‌گذارند. نتیجه این گفت‌وگو تبدیل به یک میثاق‌نامه خدمت می‌شود که هر یک از افراد بعد از بازگشت به استان حتی‌الامکان این میثاق‌ها را به منصه اجرا می‌گذارند.

کارگر در پایان گفت: امیدواریم این نذر خدمت نه‌ تنها در بین افراد شرکت‌کننده در کاروان راویان مکتب حاج‌قاسم بلکه در بین آحاد جامعه در اصناف و اقشار مختلف مردم اتفاق بیفتد و تعمیق داده شود، این دست اقدامات یقیناً در تعمیق گفتمان خدمت بی‌منت و توسعه مخاطب تأثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام
captcha