توجه به مسائل اجتماعی از رسالت‌های جامعه قرآنی است
کد خبر: 4107251
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱

توجه به مسائل اجتماعی از رسالت‌های جامعه قرآنی است

سخنگوی جمعیت قرآنیان استان گیلان یکی از مأموریت‌های جمعیت قرآنیان را تبیین مسائل پیرامونی و توجه به مسائل اجتماعی دانست و گفت: جمعیت قرآنیان استان به دنبال این است که در پاسخ به مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری، کار تمیز فرهنگی در حوزه قرآنی انجام دهد.

امیرحجت مرادی سخنگوی جمعیت قرآنیان گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، امیرحجت مرادی، سخنگوی جمعیت قرآنیان استان گیلان امروز، ۲۴ آذرماه در همایش‌ جامعه قرآنی مسئولیت‌ها، چالش‌ها و راهکارها که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، با اشاره به برگزاری انتخابات مجامع تخصصی جمعیت قرآنیان گیلان، گفت: جمعیت قرآنیان استان 11 مجمع تخصصی دارد که امروز انتخابات مجامع مدرسین و معلمان، قاریان، حافظان، پیشکسوتان و جلسات،خانه‌ها و پایگاه‌های قرآنی برگزار و مجامع خیرین، هنرمندان، پژوهشگران نیز به دلیل عدم حد نصاب با تأخیر دو هفته‌ای برگزار می‌شود، انتخابات مجمع مؤسسات در قالب اتحادیه انجام پذیرفته و مجمع بانوان نیز از بانوان منتخب مجامع تخصصی تشکیل خواهد شد.

وی هدف از برگزاری انتخابات مجامع تخصصی را بهره‌مندی از نظرات و پیبشنهادات اعضا در پیشبرد فعالیت‌های قرآنی دانست و در بیان راهبردها و خط و مشی جمعیت قرآنیان افزود: یکی از کارهایی که قرار است در جمعیت قرآنیان استان دنبال کنیم این است تا نسبت به مسائل پیرامونی‌مان در جامعه حساس باشیم. در اتفاقات اخیر جامعه قرآنی چه نقشی ایفا نموده است و چقدر تاثیرگذار است؟ آنچه که امروز در جامعه اتفاق می‌افتد برون‌داد اقدامات برخی از مسئولین است که شایستگی مسئولیت در نظام اسلامی را نداشتند و موجب نارضایتی در سطح جامعه شده‌اند.

مرادی با اشاره به ایام فاطمیه و سیره عملی حضرت فاطمه(س) در توجه به مسائل پیرامونی خود، تصریح کرد: یکی از راهبردهای جمعیت قرآنیان این است که نسبت به مسائل روز حساس باشد و به مسائل اجتماعی توجه کند و آن را یکی از رسالت‌های خود بداند.

سخنگوی جمعیت قرآنیان گیلان با بیان اینکه حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش نقش مؤثری در جامعه دارند و وضعیت فعلی جامعه محصول عملکرد آنهاست، گفت: این همه سال گفتیم که ظرفیت خوب قرآنیان می‌توانست در اختیار آموز‌ش‌وپرورش قرار بگیرد اما توجهی نشد و امروز آثار این بی توجهی‌ها را شاهد هستیم.

مرادی با اشاره به اینکه توجه به رهنمودها و دغدغه‌های قرآنی مقام معظم رهبری باید محور برنامه‌های جمعیت قرآنیان استان باشد، گفت: توجه به مطالباتی که ایشان هر ساله مطرح می‌کنند باید مورد توجه بخش مردمی باشد و در این عرصه ضمن احترام به دستگاه‌های اجرایی نباید خیلی انتظاری از آنها داشته باشیم بلکه مردم باید ورود جدی داشته باشند.

سخنگوی جمعیت قرآنیان گیلان بیان کرد: جمعیت قرآنیان استان به دنبال این است که در پاسخ به مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری، کار تمیز فرهنگی در حوزه قرآنی انجام دهد که نمونه این مطالبات  فعال کردن مساجد، برگزاری کرسی‌های تلاوت و جلسات خانگی قرآن را می توان اشاره کرد، اما در این مسیر نباید منتظر هیچ دستگاه یا نهادی باشیم البته این به معنای تقابل با آنها نیست زیرا امروز تعامل خوبی با دستگاه‌های متولی قرآنی داریم اما در اجرای منویات رهبری نباید منتظر نهاد یا دستگاهی ماند.

مرادی تصریح کرد: راهبرد دیگر جمعیت قرآنیان توجه به مسائل صنفی است که ما به عنوان تشکل‌های حقوقی مردمی قرآنی دارای ساختار تعریف شده‌ای به نام اتحادیه هستیم اما امروز با گستردگی که در تربیت حفظ و قرا قرآن داریم نیازمند ساختار یا تشکیلات هستیم؛ بنابر فرمایش امام موسی صدر مبنی بر اینکه دنیای امروز، دنیای تشکیلات است، اگر تشکیلات نباشد نمی‌توان موفق عمل کرد. در لبنان دیدیم که کار تشکیلاتی شیعه ضعیف را به جایی می‌رساند که آقای جهان عرب و اسلام می‌شود و این نمونه یک کار تشکیلاتی است و ما هم باید به این نکته توجه کنیم.

وی با اشاره به راهبردهای دیگر جمعیت قرآنیان ادامه داد: جامعه قرآنی در حوزه فعالیت‌های تخصصی نیازمند این است که به این مسائل توجه کند، یکی دیگر از مأموریت‌های جمعیت قرآنیان این است که بتواند تلاش کند تحت آموزش‌های تخصصی، دانش و مهارت حفاظ و قرا را ارتقا دهد.

مرادی با بیان اینکه یکی از کارویژه‌های مجامع تخصصی توجه به آسیب‌ها و چالش‌های پیش‌رو است، تصریح کرد: از امروز که فعالیت‌های جمعیت قرآنیان با جدیت بیشتری دنبال می‌شود، آسیب‌ها و چالش‌هایی هم خواهیم داشت که عمده آن هم به برخی از دستگاه‌ها بر می‌گردد. جمعیت قرآنیان بر مبنای سند قرآنی استان و مصوبه شورای فرهنگ عمومی گیلان وظیفه انسجام‌بخشی و هم افزایی و توجه به حوزه صنفی را دارد.

عضو هیئت مؤسس جمعیت قرآنیان گیلان با اشاره به برخی اقدامات دستگاهای اجرایی در تشکل‌سازی و ایجاد ساختارهای موازی به وضعیت ادغام در اتحادیه‌های کشوری اشاره و بیان کرد: در اتحادیه کشوری قبل از ادغام گفته می‌شد پس از اتحاد دو اتحادیه همه امور غیر حاکمیتی واگذار خواهد شد اما امروز که بیش از دو سال از ادغام می‌گذرد نه تنها این وعده‌ها عملی نشده است که تلاش‌هایی برای ایجاد ساختارهای جدید به موازات اتحادیه هم صورت می‌گیرد و تشکیل هیات‌های اندیشه ورز در حوزه بانوان با کارکردهای اجرایی از نمونه‌های آن است.

وی چالش دیگر پیش روی جامعه قرآنی را نشانی نادرست دادن توسط برخی دستگاه‌ها عنوان کرد و گفت: به جای اینکه بخش مردمی از دستگاه‌ها مطالبه کنند کسانی را به انگیزه‌های خاص از درون جامعه قرآنی تشویق می‌کنند تا مطالبات را به سمت نهادهای صنفی مردمی سوق دهند و به‌جای پاسخگویی فرافکنی کنند.

وی تصریح کرد: باید هوشیار بود و سوال و مطالبه را درست تبیین کرد، در واقع این اتحادیه و جمعیت و نهادهای صنفی مردمی هستند که می‌بایست از دستگاه‌های مربوط و ذیربط سوال کنند که برای جامعه قرآنی و ارائه خدمت به آنان و توسعه فرهنگ و باورهای دینی و قرآنی در سطح جامعه‌ چه کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha