مسائل فرهنگی و تربیتی در رأس جنگ ترکیبی است
کد خبر: 4107736
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۴
عباس سلیمی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

مسائل فرهنگی و تربیتی در رأس جنگ ترکیبی است

پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه دشمنان اکنون این جنگ ترکیبی را برنامه‌ریزی کردند که در رأس آن مسائل فرهنگی و تربیتی وجود دارد، گفت: انس با قرآن و تربیت قرآنی موجب ایجاد مصونیت در انسان می‌شود.

عباس سلیمی پیشکسوت قرآنی

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، در خصوص نقش جامعه قرآنی در مقابله با جنگ ترکیبی اظهار کرد: اگر با دید عمیق به رسالت جامعه قرآنی نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که وظیفه ما صرفاً زیبا خواندن قرآن و مفاهیم قرآنی، برگزاری نمایشگاه‌ها و مسابقات متعدد و از این قبیل اقدامات پسندیده نیست و نباید به این موارد اکتفا کنیم، جامعه قرآنی باید با عبور از مرز الفاظ به عمق پیام‌های قرآنی دست پیدا کند.

وی افزود: پیام‌های قرآنی شامل پیاده کردن ارزش‌ها و احکام الهی در سراسر زمین در حدی که اکنون به پشتوانه خون پاک بیش از 230 هزار شهید، صدها هزار رزمنده، جانباز، آزاده و اشک چشمان مادران شهدا و فراق پدران و همسران و فرزندان شهداست که باید هدفمان این باشد که فرهنگ قرآنی در تمام شئون اجتماعی، اقتصادی، نظامی و امنیتی، اخلاقی و خانوادگی جاری شود.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه جامعه قرآنی رسالت دارد که در رابطه با حاکمیت، سبک زندگی اسلامی را به‌صورت کاربردی طراحی و پیاده کند، گفت: وظیفه جامعه قرآنی دفاع از امنیت کشور اسلامی است، زمانی که در یک کشور امنیت متزلزل شود هیچکدام از ارزش‌ها و حقوق محفوظ نخواهد ماند و پایمال می‌شود.

سلیمی گفت: خوشبختانه نیازی به مراجعه به تاریخ و نقل حکایت ندارد زیرا مردم در دوران اخیر دیدند وقتی حاکمیت در کشورهای مختلف متزلزل ‌شد، با حمایت‌های آمریکا فرقه‌ای به‌نام داعش شکل گرفت و امنیت در تمامی ابعاد در کشورهای همسایه مانند سوریه، عراق و افغانستان متزلزل شد.

این خادم‌القرآن بیان کرد: ریخته شدن به ناحق خون مردم بی‌گناه، تجاوز به حریم نوامیس مردم، هتاکی به خانواده‌ها، فروش زنان و دختران در بازار برده‌فروشان نیجریه همه از عوارض و تبعات ناگوار تزلزل امنیت است. دشمنان طی مراحل متعد پس از نخستین سال‌های پیروزی انقلاب توطئه‌های خود را شروع کردند، ابتدا با فتنه گروهک‌ها، بعد جنگ تحمیلی، سپس ترورهای مردمی و نخبگان و همچنین تحریم‌ها نمونه‌ این توطئه‌هاست.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه دشمنان اکنون نیز این جنگ ترکیبی را برنامه‌ریزی کردند که در رأس آن مسائل فرهنگی و تربیتی وجود دارد، افزود: متأسفانه به‌دلیل برخی از کوتاهی‌هایی که در چهار دهه گذشته اتفاق افتاد و قرآن را سرلوحه امور قرار ندادیم، در حوادث اخیر شاهد بودیم تعرضات مالی و جانی به مردم شد که در تمام این اتفاقات یک نفر را پیدا نمی‌کنید که از تربیت قرآنی برخوردار بوده و مرتکب این کارها شده باشد. بنابراین انس با قرآن و تربیت قرآنی موجب ایجاد یک مصونیت در انسان می‌شود.

سلیمی با اشاره به آیه 45 سوره اسرا گفت: خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید «وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا؛ و چون قرآن بخوانى ميان تو و كسانى كه به آخرت ايمان ندارند پرده‌اى پوشيده قرار مى‌دهيم»، با استناد به این آیه شریفه جامعه قرآنی نباید فقط وظیفه خود را در آموزش، تعلیم و تعلم ببیند بلکه جهاد تبیین یعنی بیان واقعیات که شامل عبرت‌آموزی از تاریخ و روشنگری و هدایت افراد می‌شود.

روشنگری موازین قانونی توسط جامعه قرآنی

این فعال و پیشکسوت قرآنی کشورمان با روایت حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر اینکه «النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا»، تصریح کرد: براساس این حدیث مردم دشمنان چیزهایی هستند که نسبت به آن آگاهی و علم ندارند، لذا ما اگر بتوانیم در زمینه مفاهیم کاربردی قرآن و نقش اساسی آن در زندگی اجتماعی نظیر مفهوم حجاب، آثار و برکات اقتصاد سالم، تولید، صرفه‌جویی، انسانیت، مهربانی و خانواده را به درستی بیان کنیم، به‌دلیل اینکه مردم از فطرت پاک، درک و شعور ملی برخوردار بوده و در دنیا مایه افتخار هستند، در این جنگ هم شاهد پیروزی مردم خواهیم بود. ناگفته نماند با کسی دعوا و جنگ نداریم بلکه آنها شروع‌ کننده جنگ بودند و ما ناگزیر به دفاع از ارزش‌ها و حیثیت، هویت، دین، استقلال و تمامیت ارضی هستیم.

وی بیان کرد: وقتی عده‌ای با وقاحت پرچم تجزیه ایران را طراحی می‌کنند، مگر می‌توان سکوت کرد؟! مشکل جوسازی و شیطنت رسانه‌ای غرب است که ما را متهم به خشونت می‌کند، می‌طلبد در رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی بر حجم برنامه‌های روشنگرانه بیافزاییم. اگر تصاویر مستند آشوبگرانی که وارد کاخ سفید شدند و ماموران هم از فاصله دو متری زنان را با شلیک مستقیم می‌کشند، یا چگونگی مرگ جورج فلوید زیر زانوی یک مأمور پلیس را نشان دهیم، آن زمان معلوم می‌شود ما خشونت طلب هستیم یا آنها.

سلیمی با اشاره به اینکه جامعه قرآنی باید حرمت احکام و موازین قانونی را برای افراد روشنگری کنند، گفت: باید با پرکاری، پرهیز از تنبلی و راحت‌طلبی واقعیات را بیان کنیم و احترام بگذاریم؛ مردم وقتی حقیقت مسئله‌ای را ببینند به‌دلیل برخورداری از صداقت حرف حق را باور می‌کنند و می‌پذیرند و آسایش در زندگی جریان می‌یابد.

پرهیز از شعارگرایی و ضرورت عمل به توصیه‌های قرآن

این خادم القرآن با توصیه به جامعه قرآنی استان ادامه داد: اولین توصیه خاضعانه‌‌ام به قرآنیان سرافراز استان گیلان رعایت دستور خداست، همان دستوری که به ما می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»، همدل، یکپارچه و متحد باشند؛ هرگونه اختلافی موجب خوشحالی شیطان می‌شود و آنها را از اهداف‌شان باز می‌دارد؛ باید از برخی سلایق فردی‌مان و اختلاف نظرها به‌خاطر رضای خدا، ارتقای جامعه قرآنی و همچنین به دلیل الگوی تربیتی برای کودکان و نوجوانان بگذریم و اجازه دهیم انرژی متراکم این جامعه نورانی قرآنی مردان و بانوان با ایمانی را که در مسیر خدا وقت و انرژی می‌گذارند، هدفمند در جهت تحقق اهداف پیش ببریم.

پیشکسوت قرآنی کشورمان گفت: توصیه بعدی این است، براساس سؤالی که خدا در آیه دو سوره صف فرموده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ، ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چرا چیزی می‌گویید که خلاف آن عمل می‌کنید؟»، شعار ندهیم و با پرهیز از شعارگرایی به طرف رعایت ضرورت اصل عمل‌گرایی، یعنی براساس توصیه‌های قرآن مبنی بر صداقت، امانت، عدالت، اخلاق، مدارا با مردم، بدون دنیاطلبی پیش ببریم، آن وقت تازه به مرحله‌‌ای می‌رسیم که وعده خداوند به نصرت ما می‌آید که فرموده آن کسانی که مخلصانه در مسیر من هدایت و روشنگری کنند، راه‌ها را به آنها نشان می‌دهم و یاریشان می‌کنم. همچنین خداوند در آیه 47 سوره روم می‌فرماید: «حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ؛ حقی به گردن ماست که مومنین را یاری کنیم و نجات دهیم»، لذا خدا از افرادی که با ایمان هستند دفاع می‌کند اگر با اخلاص، صداقت و امانت با مردم، دنبال منافع شخصی نباشیم یقیقاً خداوند کمک می‌کند و جامعه قرآنی استان به‌عنوان نمونه شاخصی که می‌تواند الگو باشد پا به عرصه خواهد گذاشت.

انتهای پیام
captcha