نگاه کوثری به زندگی، زمینه‌ساز حيات طیبه الهی است
کد خبر: 4110554
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

نگاه کوثری به زندگی، زمینه‌ساز حيات طیبه الهی است

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نگاه کوثری به زندگی را یعنی وصل شدن به حقایق عالم و مستغرق شدن در دریای بیکران عشق الهی دانست و گفت: درعالم دنیا انسان‌هایی بودند که به این نگاه کوثری و حيات طیبه معنا بخشیدند و سردار سلیمانی نمونه بارزی از انسان‌های بودند که به دنبال حيات طیبه ابدی بود و توانست به آن جامه عمل بپوشاند.

آیت الله میرکتولی عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین قمآیت‌الله سید مرتضی میرکتولی، عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئيس مجمع عالی تفسیرقرآن کریم در گفت وگو با ایکنا از گلستان ضمن تسلیت فرارسیدن سومین سالگرد سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی گفت: مهمترین ویژگی حاج قاسم که باعث شده بود او صاحب مکتب باشد ره آورد ولایت مداریِ او بود، حاج قاسم برای خودش مکتبی خلق نکرد، بلکه او رهرو مکتب اهل بیت(س) بود و این رهروی را در رکاب امام (ره) آموخته و زندگی خود را تمام و کمال در خدمت این معنی صرف کرد و نهایتا نیز در همین راه آسمانی شد.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین قم در ادامه به تفاوت علوم اسلامی و علوم انسانی اشاره کرد وگفت: آن چیزی که در حوزه علم و معرفت و دانش حسی وتجربی وجود دارد جدای از علوم اسلامی و الهی نیست هر چیزی که در حوزه عقلانیت و دانش به عنوان نقطه کمال، انسان به آن دست پیدا می‌کند همه اينها زیرمجموعه علم توحید و علوم الهی تعریف می‌شود.

آیت‌الله میرکتولی با اشاره به اینکه بحث‌های نانوتکنولوژی، دانش هسته‌ای و مباحث فیزیک و دانش پزشکی وپیراپزشکی و تمام دانش‌های رایج دردانشگاه‌های جهان بر محور فعل خداوند بحث می‌کنند، افزود: اما وقتی در حوزه دین صحبت می‌کنیم سخن در مورد قول خداوند است که خدا در آیات خود چه چیزی را بيان کرده و چه هدفی را دنبال می‌کند که براساس قؤل وفعل وتقریر معصوم(‌س) است.

رئیس مجمع عالی تفسیرقرآن حوزه علمیه، با بیان‌اینکه از نگاه قرآن، انسان‌ها به دو دسته تقسیم میشوند،یکی انسان‌های دنیا پرست و مادی گرا و دیگری انسان‌های حقیقت گرا و کوثری افزود: اگر قرآن را «تبیان لکل شیء» بدانیم و در آن تدبر داشته باشیم و آیات را آن طور که هست بشناسیم راهکار‌های بسیار برای همه مسائل زندگی بشر پیدا خواهیم کرد.

آیت‌الله میرکتولی به آیه ۲۰ سوره حدید مراحل زندگانی انسان را به پنج مرحله که شامل دوران کودکی، نوجوانی، جوانی، میان سالی و کهن سالی تقسیم کرد و گفت: لعب بازی دوران کودکی، لهو غفلت دوران نوجوانی، زینت ظاهری آرایشهای دوران جوانی، فخر فروشی بازی دوران میانسالی و شمارش کثرت‌های دنیایی بازی دوران پیری است(که چقدر سرمایه و چه مقدار طرفدار وچقدر رای اجتماعی و دوست و قبیله دارم) که هریک از این دوران‌ها با برنامه بهینه میتواند در سرنوشت انسان و رسیدن به تکامل و قرب الهی تاثیرگذار باشد.

آیت‌الله میرکتولی با اشاره به زندگانی حضرت زهرا(س) ایشان را نمونه کامل از زندگانی و حيات طیبه دانست وگفت: حضرت زهرا(س) از زندگی خوشحال بود نه خانه آنچنانی داشته نه مال و ثروت وباغ ها وقصرهای مجلل ومرکب گرانقیمت بلکه ایشان غرق در دریای عشق الهی بودند و منشأ جوشش خیر و رحمت و نمونه بارزی از انسان‌های کوثری بودند چرا که به حقیقت ابدی متصل شده‌اند.

رئیس مجمع عالی تفسیرقرآن حوزه علمیه نگاه کوثری به زندگی را یعنی وصل شدن به حقایق عالم و مستغرق شدن در دریای بیکران عشق الهی دانست و افزود: درعالم دنیا انسان‌هایی بودند که به این نگاه کوثری و حيات طیبه معنا بخشیدند و سردار سلیمانی نمونه بارزی از انسان‌های بودند که به دنبال حيات طیبه ابدی بود و توانست به آن جامعه عمل بپوشاند.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم تصریح کرد: نگاه کوثری، مهم‌ترین خدمتی است که اسلام و قرآن به ما می‌آموزد و نوع نگاه ما را تغییر می‌­دهد، اینکه دنیا هدف نیست و نباید به دنبال تکاثر باشیم. چون دنیا مزرعه آخرت است. در تفسیر المیزان، دو دیدگاه تکاثری و کوثری برای نگاه بشر به قرآن بیان شده است.

رئیس مجمع عالی تفسیرقرآن حوزه علمیه به تفاوت انقلاب‌های رهبران در ادوار مختلف اشاره کرد و گفت: در این دنیا رهبران زیادی برای تحقق اهداف خود دست به انقلاب زدند،نلسون ماندلا و چگوارا، هدفشان ایجاد عدالت و رفع تبعیض در جامعه بود ولی نگاه توحیدی وکوثری انقلاب رهبران دینی مانند حضرت امام (ره) و سردار سلیمانی برگرفته از نگاه حيات طیبه ابدی بود و برای همین هم جاودانه ماند.

وی همچنین در ادامه سخنان خود به تفاوت علوم تفسیری اشاره کرد و گفت: از نظر یادگیری در بين علوم، تفسیر در رتبه اول قرار دارد و مقدم بر همه علوم است وسایر علوم ،مقدمه تفسیر هستند،چون تمام علوم بر محور توحید، و توحید در رأس همه علوم است و تبلور واقعی توحید، و تجلی ذات اقدس الهی در قرآن است.

رئیس مجمع عالی تفسیرقرآن حوزه علمیه به روایتی از امام علی( ع) که میفرماید:  اگر بخواهید خدا را بشناسید قرآن بخوانید، اشاره کرد وگفت: اگر می‌خواهیم وارد مباحث و علوم تفسیری شویم باید قرآن شناس شویم ولی خود قرآن، انسان‌شناسی را به ما نشان داده و معرفی کرده است، لذا مراحل چند گانه دوران جنینی طفولیت تا دوران منازل برزخ و  مواقف قیامت و این سیر تحولی را از آغاز تا پایان آن را قرآن برای ما ترسيم نموده است که نشان دهنده شناخت قرآن نسبت به انسان است.

آیت‌الله میرکتولی با بیان اينکه همه علوم اسلامی مقدمه تفسیر است، تصریح کرد: برای رسیدن به درک عمیق معانی قرآن، انسان باید علوم زیادی را فرا گیرد تا بسترهای لازم برای دریافت حقایق معانی قرآنی را داشته باشد علوم عرفان، فقه و اصول، منطق و فلسفه و ادبیات و بلاغت و ... همه برای درک مفاهیم قرآنی است.

رئیس مجمع عالی تفسیرقرآن حوزه علمیه به اهمیت و جایگاه تفسیر قرآن در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: تفسیر قرآن همیشه در حوزه‌های علمیه بوده مثلا ١٤ جز قرآن درکتاب مغنی اللبیب تفسیرادبی شده و٢ هزار آیه در کتاب جواهرالکلام مورد استناد قرار گرفته است اما نوع نگاه‌ها به مبانی تفسیری متفاوت است واکنون  تفسیرجامع اجتهادی، در حوزه رایج شده است، لذا طلاب علوم دینی بعد از سپری کردن مراحل مقدماتی  و فراگیری مبانی توحیدی؛ وارد سطوح عالی خواهند شد که آنجا از تفاسیر مجمع البیان والمیزان وتسنیم آیت‌الله جوادی آملی و … بهره‌مند خواهند شد.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم، در پایان با بیان اينکه تقوای الهی و پذیرفتن ولایت الهی در بهره‌مندی از مواهب دنیا بسیار موثر است، تصریح کرد: اگر تقوی الهی را قبول نداشته باشیم در نتیجه سرپرستی ما به دست طاغوت می‌افتد و اگر افراد حکیم مسلط بر جامعه اسلامی شدند؛ کل زندگی بشر تغییر می‌کند. در نتیجه تحت ولایت انسان‌های حکیم آبادانی و در‌های آسمان و زمین بر روی انسان باز می‌شود.

انتهای پیام
captcha