پایبندی جوانان به دین و انقلاب مرهم دلتنگی فرزند شهیدم می‌شود
کد خبر: 4112525
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۴
مادرانه‌ای از جنس شهادت

پایبندی جوانان به دین و انقلاب مرهم دلتنگی فرزند شهیدم می‌شود

مادر شهید طلبه سهراب نژداغی از شهدای هشت‌سال جنگ تحمیلی گفت: با تأسی از حضرت زینب(س) و حضرت ام‌البنین(س) پسرم را در راه خدا روانه جبهه کردم هر چند دلتنگی برای شهیدم طبیعی است ولی وقتی می‌بینم جوانان به ارزش‌های دینی و آرمان‌های انقلاب پایبند هستند، دلتنگی‌هایم مرهم می‌شود.

مادر شهید سهراب نژداغی

به گزارش ایکنا از گیلان، 16 دی ماه سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) در تقویم کشور به نام «روز تکریم مادران و همسران شهدا» نامگذاری شده است. همانطور که این بانو چهار فرزند خود را در واقعه کربلا از دست داد و سختی این درد را از نزدیک لمس کرد روز وفات ایشان را به عنوان روز تکریم مادران و همسران شهدا نامگذاری کرده‌اند تا فرصتی برای یادآوری قدر و جایگاه این بانوان در عرصه ایثار و شهادت باشد.

از خودگذشتگی، فداکاری، صبر و پایداری مادران و همسران شهیدان هشت سال دفاع مقدس و شهدای راه حق بر هیچکس پوشیده نیست اما امان از دلتنگی غم از دست دادن همسر و فرزند... و شاید بتوان گفت تنها ایمان به راه حق و وعده الهی است که آنها را در این راه دلگرم می‌دارد.

خدای متعال در آیات ۱۶۹ و ۱۷۰ سوره مبارکه آل عمران فرمود «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ؛ هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏‌اند مرده مپندار بلكه زنده‌ اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‌‏شوند».

«فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است‏ شادمانند و براى كسانى كه از پى ايشانند و هنوز به آنان نپيوسته‌اند شادى مى‌كنند كه نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين مى ‌شوند».

به همین مناسبت با حاجیه خانم سیده فاطمه میرجعفری‌بهزاد، مادر شهید طلبه «سهراب نژداغی» از شهدای هشت سال جنگ تحمیلی، به صحبت نشستیم و چقدر مادرانه از ما استقبال کرد و صمیمانه به گفت‌وگو نشست.

از مادر شهید در خصوص دلتنگی برای فرزند شهیدش پرسیدم، گفت: سهراب هدیه و امانت الهی بود و در راه خدا رفت. چرا باید غصه بخورم و دلتنگی کنم راضی به رضای خدا هستم و امیدوارم که با مادرمان حضرت فاطمه زهرا(س) محشور شود، همانطور که سهرابم موقع رفتن به جبهه همین را گفت.

مادر شهید نژداغی با بیان اینکه سهراب فرزند اولش بود و در 14 آذرماه سال ۱۳۴۱ در بندر انزلی به دنیا آمد، افزود: از همان ابتدا تلاش‌مان بر تربیت دینی فرزندان‌مان بود و بعد از آن هم که خدا دو پسر و دو دختر دیگر به ما داد، همین روش را ادامه دادیم و پدرش که چند سالی است مرحوم شده، همواره تأکید داشت که نان حلال باید سر سفره بیاورد.

وی با اشاره به اینکه سهراب علاوه‌بر درس خواندن از همان ابتدا علاقه زیادی به محافل و مجالس دینی و عقیدتی داشت، تصریح کرد: دیپلمش را که گرفت به سربازی رفت و بعد از پایان خدمت تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه برود و راهی قم شد.

مادر شهید نژداغی با بیان اینکه وقتی جنگ تحمیلی شروع شد، سهراب آرام و قرار نداشت و می‌گفت باید برای دفاع از اسلام و وطنم بروم، بیان کرد: شاید ذره‌ای از این تصمیم پسر ارشدم دلم لرزید ولی وقتی یاد مصیبت‌های حضرت زینب(س) و ام‌البنین افتادم، از خودم خجالت کشیدم. سهراب هدیه و امانت الهی بود و دفاع از راه حق هم وظیفه همه ماست و هر کس باید به سهم خودش در این راه حضور داشته باشد، به همین دلیل مصمم و با رضایت او را بدرقه کردم.

می‌پرسم سهراب ازدواج نکرده بود؟ انگار یاد صحبت‌هایی که آن سال‌ها در خانه داشتند، افتاد. با لبخند گفت: سهراب همیشه می‌گفت باید با دختری از سادات ازدواج کنم، برایش دختری را در نظر گرفته بودیم و قرار بود شب تولد امام حسن عسگری(ع) به خواستگاری برویم. ولی سهراب صبح همان روز به جبهه رفت و گفت مادر جان اگر برگشتم، نیمه شعبان به خواستگاری می‌رویم و عقد می‌کنیم و اگر هم برنگشتم دوست دارم مثل مادرم فاطمه زهرا(س) قبرم مخفی بماند.

مادر شهید نژداغی ادامه داد: سهراب رفت و تا هفت‌سال برنگشت! 19 اسفند سال ۱۳۶۵ و در امتداد عملیات کربلای پنج به شهادت رسید و تا هفت‌سال مفقودالأثر بود.

میرجعفری تصریح کرد: غصه نبود سهراب را نمی‌خورم چون در راه خدا رفت ولی وقتی می‌بینم عده‌ای به شعائر دینی و انقلابی آنطور که شایسته است، پایبند نیستند، دلم می‌گیرد. انقلاب کردن مهم نیست، نگهداری از انقلاب مهم است و نسل جوان باید با این مسأله بیشتر از این توجه داشته باشند.

وی با مهم برشمردن نقش مادران در تربیت فرزند، گفت: زندگی هر شخص از وجود مادر آغاز می‌شود مادران جوان به یاد خدا بودن، قرائت قرآن در دوران بارداری و داشتن ذهنی آرام و سالم را نباید فراموش کنند و بعد از تولد نیز به فراخور موقعیت‌ها، فرزندان خود را با مفاهیم دینی آشنا کنند.

مادر شهید نژداغی به نقش مهم آموزش و پرورش در تربیت فرزندان اشاره و تصریح کرد: البته پرورش باید مقدم بر آموزش باشد، با پرورش روح در راه تعالیم دینی است که می‌توان آموزش موفق هم داشت و مسیر مورد رضای الهی را برای فرزندان ترسیم کرد.

انتهای پیام
captcha