تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره) و چهار تحلیل مؤثر در سیاستگذاری امور قرآنی
کد خبر: 4117248
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
اهم رویدادهای قرآنی هفته

تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره) و چهار تحلیل مؤثر در سیاستگذاری امور قرآنی

در هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری رویدادهای مختلفی از جمله مهم‌ترین آن خبر تشکیل پنجمین کاروان قرآنی انقلاب و تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام خمینی(ره) بودیم.

به گزارش ایکنا، در ادامه مروری خواهیم داشت بر مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته:

جامعه قرآنی با آرمان‌های امام(ره) و رهبر انقلاب تجدید میثاق کرد

مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) و تجدیدبیعت با مقام معظم رهبری و همچنین محفل انس با قرآن کریم جامعه قرآنی کشور در آستانه آغاز جشن‌های دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی، چهارشنبه، پنجم بهمن‌ماه در جوار حرم امام خمینی(ره) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس کمیته قرآن و نهج‌البلاغه در این مراسم ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت شهادت امام هادی(ع) و قدردانی از حضور اعضای جامعه قرآنی در این مراسم گفت: زمانی که امام(ره) قصد آغاز نهضت را داشتند، مکتوبه‌ای خطاب به جامعه ایران با عنوان قیام برای الله منتشر کردند که در صدر آن مکتوبه آیه شریفه قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا بود. در این نامه همگان را دعوت به این موعظه خدای متعال کردند.

وی افزود: حقیقتاً نهضت حضرت امام تحقق بخشیدن به این آیه شریفه بود، چراکه قیام را به تنهایی شروع کردند و گام به گام مردم این سرزمین با ایشان همراه شدند و نهضت انقلاب اسلامی شکل گرفت.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: حضرت امام حقیقتاً احیاگر قرآن بودند و رجوع به قرآن و سنت اتفاق عظیمی بود که توسط امام شکل گرفت و خود امام، مصداق این آیه شریفه شدند که «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ ۖ». امام در برابر زورگویان و مستکبران با شدت و قدرت ایستادند و در برابر محرومان و مستضعفان با لطافت و مهربانی پشتیبانی کردند و این بعد سیاسی و اجتماعی امام باعث نشد بعد اخلاقی و معنوی ایشان تحت تاثیر قرار گیرد.

انتظار جانمایی مناسب مؤسسات در سی‌امین نمایشگاه قرآن

حدود دو ماه به برپایی سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران فرصت باقی است، به همین منظور تعدادی از مدیران مؤسسات قرآنی از دست‌اندرکاران امر خواستند تا جبران مافات کرده و امسال بخش نهادهای مردمی ـ قرآنی، بهترین جانمایی و غرفه‌آرایی را در نمایشگاه داشته باشد. هرساله مکان‌نمایی فضای نمایشگاه برای بخش مؤسسات قرآنی جایی در انتهای شبستان اصلی مصلای تهران است که معمولا خستگی بازدیدکنندگان و مسئولان به آن قسمت می‌رسد، موضوعی که بارها از آن گلایه شده است.

تمهیدات دانشگاه فردوسی مشهد برای برگزیدگان جشنواره قرآنی

سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم طی روزهای آینده این روزها از روزهای آینده در دانشگاه‌های مختلف کشور آغاز می‌شود و بر اساس برنامه اعلامی در شیوه‌نامه برگزاری این جشنواره، دانشگاه‌ها تا پایان این ماه فرصت دارند تا نفرات برتر خود را برای حضور در مرحله کشوری معرفی کنند.

دانشگاه‌های مختلف کشور برای جذب بیشتر دانشجویان به جشنواره تمهیداتی در نظر گرفته‌اند، از جمله دانشگاه‌هایی که دست به ابتکاراتی برای جذب بیشتر دانشجویان زده است باید به دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد.

مسئولان فرهنگی این دانشگاه امتیاز فرهنگی حضور در جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم را برای معرفی دانشجوی نمونه در نظر گرفته‌اند.

رقابت ۴۸۰ نفر در آزمون پایانی مفاهیم مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

مرحله نهایی آزمون مفاهیم شانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن علی‌ابن‌ابیطالب(ع) از سه جزء ابتدایی مصحف شریف، به صورت سراسری و همزمان میان ۴۸۰ متسابق بانو و آقا از ساعت ۹ صبح به صورت سیستمی انجام می‌شود. متسابقان طی این بازه زمانی به ۳۵ سؤال چهارگزینه‌ای پاسخ خواهند داد.

همچنین مرحله نهایی رشته‌های حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل طبق جدول زمانبندی در مقطع بالای ۱۸ سال پنجشنبه، ششم بهمن‌ماه و در مقطع پایین ۱۸ سال جمعه هفتم بهمن‌ماه به صورت برخط از ساعت ۸ تا ۱۷ ضبط و سپس فایل‌های ضبط شده با حضور داوران، قضاوت می‌شود. عدم حضور فینالیست‌ها در ساعت تعیین شده به منزله انصراف از مسابقه است.

تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره) و چهار تحلیل مؤثر در سیاستگذاری امور قرآنی

مسابقه قرائت قرآن به صورت مجازی صرفاً یک غربالگری است

نصرت‌الله حسینی، داور بخش صوت سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص برگزاری مسابقات بین‌المللی به صورت تلفیق مجازی و‌ حضوری و معایب و محاسن این روش گفت: موضوع برگزاری مسابقات قرآن به شکل مجازی یا ارسال فایل بعد از قضیه کرونا اتفاق افتاد، اما در مجموع در مقایسه با حالت حضوری خیلی موافق این روش نیستم، چرا که در بخش‌هایی مانند صوت که انتظارات کیفی بالاست، صوت واقعی شرکت‌کننده شنیده نمی‌شود و شما بایستی به یک صوت با لحن تقلیل‌یافته نمره دهید.

این مدرس و قاری قرآن افزود: نکته دوم ضرورت ارتباط انسان‌ها با یکدیگر از لحاظ جسمی در داوری است. حضور به صورت نزدیک احساسات و هیجانات قاری را انتقال می‌دهد که در بخش داوری به آن‌ها نیازمندیم. لذا برگزاری به شکل مجازی در حالی که فرد در یک اتاق بسته تلاوتی را انجام داده است، آنچنان است که فرد باور ندارد این تلاوت را برای یک جمع و مخاطب می‌خواند و بایستی شبیه‌سازی کند.

اعزام مدرس به جلسات خانگی قرآن در ماه‌های رجب و شعبان

کارگروه بیوت نورانی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در ایام ماه‌های رجب و شعبان در خدمت میزبانان برای برپایی جلسات قرآن به نیت انس با رسول اکرم(ص) و فرزندشان حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج) است.

فعالیت این کارگروه بدین نحو است که مکان و مخاطب را میزبانان تعیین می‌کنند و ارسال مربی نیز از سوی کارگروه صورت می‌گیرد.

پنجمین کاروان قرآنی انقلاب تشکیل شد

نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس کمیته قرآن و نهج‌البلاغه ستاد بزرگداشت چهل‌وچهارمین دهه فجر انقلاب اسلامی، پیرامون تشریح برنامه‌های این کمیته در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، امروز سه‌شنبه، چهارم بهمن‌ماه در سالن جلسات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ابتدای این نشست ضمن بیان اینکه انقلاب اسلامی با زمینه‌سازی از مفاهیم قرآنی شکل گرفت، اظهار کرد: جامعه قرآنی وظیفه خود را در پاسداشت انقلاب اسلامی به خوبی می‌داند، چراکه انقلاب اسلامی با رجو‌ع به قرآن و تمسک به آن شکل گرفت و قدرت یافت. با توجه به این جایگاه و اهمیت قرآن در شکل‌گیری انقلاب اسلامی جامعه قرآنی کشور نیز تلاش می‌کند تا برای این ایام و جشن‌های دهه فجر برنامه‌هایی مناسبی را برگزار کند.

وی با اشاره به برنامه‌های ملی کارگروه قرآنی گفت: اولین برنامه ما در سطح ملی «چله قرآنی انقلاب اسلامی» خواهد بود. این برنامه از شهادت حاج قاسم سلیمانی آغاز و تا جشن ۲۲ بهمن ادامه خواهد داشت. براساس این برنامه برگزاری محفل انس با قرآن و شهدا در حسینیه بیت الزهرا(س) کرمان، برپایی محفل انس با قرآن و شهدا در حرم مطهر امام رضا(ع)، برپایی محفل انس با قرآن و شهدا در کشور‌های محور مقاومت، اعزام کاروان قرآنی شهید سلیمانی به استان‌های کرمان، یزد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان، پویش سراسرس قرائت سوره مبارکه صف، ختم قرآن هدیه به روح شهید سلیمانی، پویش ملی هزاران ختم قرآن هدیه به روح شهید سلیمانی، همایش سوره‌های سرخ، شهدای قرآنی، یاران سلیمانی و... اتفاق افتاد که برخی از آن‌ها انجام و برخی دیگر در حال طی شدن است.

قرآن تنها کتاب دیدنی، خواندنی و شنیدنی است

حجت‌الاسلام موسوی‌‌درچه‌ای در هجدهمین محفل قرآنی منادی بیان کرد: قرآن کتابی است که هم دیدنی است و هم شنیدنی و هم خواندنی. دیدنی است چون پیامبر اکرم(ص) فرمودند: النظر فی المصحف عبادة و شنیدنی است، چون خداوند می‌فرماید: فاستمعوا له و خواندنی است، چون می‌فرماید: فاقرءوا ما تيسر من القرآن. بنابراین قرآن را باید دید، شنید و خواند و همه اینها عبادت است و بلکه بالاترین عبادات است و مجموع اینها به زیباترین شکل ممکنش در حلقات و جلسات خوب قرآنی جمع شده است.

وی بیان کرد: برخی تصور می‌کنند قرآن یک دوره‌ای دارد و در نهایت قاری یا حافظ می‌شوند و تمام می‌شود اما خیر، این طور نیست، بلکه قرآن، کتاب زندگی ما و همراه اول و آخر ما است. دعا می‌کنیم که قرآن هم در این دنیا و هم در قبر و قیامت، ما را همراهی کند و این امر وقتی محقق خواهد شد که با قرآن انس مداوم داشته باشیم و در همه ابعادش، از دیدن و شنیدن و خواندن گرفته تا فهمیدن و عمل کردن.

موسوی‌درچه‌ای افزود: طبق فرمایش امام صادق(ع) کسی که در جوانی با قرآن و تلاوتش انس بگیرد، قرآن با گوشت و خونش آمیخته می‌شود، این یعنی اینکه تمام وجود او، قرآنی می‌شود و قرآن او را در همه بخش‌های زندگی همراهی می‌کند، لذا کسی که اهل قرآن است، بهتر فکر می‌کند بهتر تصمیم می‌گیرد و بهتر هم عمل می‌کند و در تمام مراحل زندگی قرآن مایه آرامش و هدایت او می‌شود. وقتی می‌خواهیم بگوییم یک خصلتی در یک فردی هست و از او جدا نمی‌شود، می‌گوییم این خصلت در خون اوست، لذا در روایت امام صادق (ع) نیز به همین نکته اشاره شده که قرآن با خون و گوشت کسی که اهل قرآن باشد، آمیخته می‌شود.

آمادگی اتحادیه قرآنی تهران در اجرای طرح «آموزش قرآن به کارکنان دستگاه‌های دولتی»

سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به صحبت‌های انجام شده حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مشهد در مجلس مبنی بر «اجرای طرحی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی»، گفت: اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ قرآنی در استان تهران آمادگی دارد با ارائه شیوه‌های نوین و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی این طرح را در استان تهران اجرا کند.

وی ادامه داد: امروز آموزش قرآن کریم نیاز به سرعت عمل بیشتر، تولید محتوای جذاب و استفاده از روش‌های نوین و دسترسی آسان دارد.

دهقان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر سپردن امور به مردم، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم یادگیری قرآن به عنوان یک فرهنگ در جامعه جاری شود، باید این کار را به مردم بسپاریم وگرنه دستگاه‌های دولتی به تنهایی قادر به اجرای این طرح نیستند چنانکه فعالیت سابق بر این آنها گواه این موضوع است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران افزود: در استان تهران حدود ۶۰۰ مؤسسه و تشکل قرآنی است که ۱۴۰ مؤسسه معین (مؤسسات توانمند در عرصه‌های شاخص) و مؤسسات دارای شرایط مناسب علمی و آموزشی داریم که آمادگی دارند در طرح آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن با کارکنان دستگاه‌های دولتی در استان تهران مشارکت کنند.

انتهای پیام
captcha