هشت روایت کوتاه از کرامات امام هفتم(ع)
کد خبر: 4122500
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
روی میز مطالعه/ «زندان زاهر»

هشت روایت کوتاه از کرامات امام هفتم(ع)

کتاب «زندان زاهر» به روایت هشت داستان کوتاه از شرایط اجتماعی و سیاسی دوران زندگی امام موسی‌ کاظم(ع) می‌پردازد که در هرکدام از داستان‌ها به وجهی از زندگی امام موسی کاظم(ع) پرداخته شده است.

معرفی کتاب زندان زاهر

به گزارش ایکنا، زندگی امامان و معصومان(ع) به گونه‌ای است که هر بخش از آن که انعکاس یابد، قابلیت هدایت دارد و هر چه درباره ایشان نوشته شود، باز هم گویی چیزی نوشته نشده و به قطره‌ای از دریای بی‌کران وجود ائمه معصومین(ع) پرداخته شده است.

«زندان زاهر» به قلم محمدرضا عابدی شاهرودی یکی از کتاب‌های خوب در حوزه بازگرداندن و بیان بخش‌های از زندگی اهل بیت(ع) به زبان داستانی برای جوانان است.

نویسنده در «زندان زاهر» براساس منابعی از جمله «مدینه المعاجز»، «عیون‌الاخبارالرضا(ع)»، «الکامل فی التاریخ»، «ارشاد مفید» به روایت هشت داستان کوتاه از شرایط اجتماعی و سیاسی دوران زندگی امام موسی‌ کاظم(ع) می‌پردازد که در هرکدام از داستان‌ها به وجهی از زندگی امام موسی کاظم(ع) پرداخته شده و درباره شخصی هم‌عصر امام(ع) اطلاعاتی می‌دهد.

«پابرهنه»، «وضو»، «شتر»، «مزرعه»، «مباحثه»، «دزدی»، «پنجاه نفر» و «جانشین» از جمله داستان‌های کوتاه و تاثیرگذار این اثر است که در اولین داستان، تاثیرگذاری کلام امام موسی‌الکاظم(ع) در ماجرای مسلمان شدن «بُشر حافی» را می‌خوانیم.

نویسنده در کتاب «زندان زاهر» مخاطب را با روایت روشنی از شرایط اجتماعی و سیاسی دوران حکومت هارون‌الرشید، خلیفه عباسی همراه خود می‌کند؛ خلیفه‌ای که همه تلاش خود را به کار گرفت تا نور خدا را خاموش کند. در خلال همین روایت مخاطب با گوشه‌ای از معجزات و کرامات امام هفتم(ع) آشنا و روبه‌رو می‌شود، امام بزرگواری که برای سال‌ها در زندان و سیاه‌چال‌های زندان عباسی ماند، اما نور تابان او از اعماق تاریکی‌ها و ظلمات زندان تا به امروز روشنایی‌بخش مسیر رسیدن به خدا است؛ نور تابانی که اگر بر چهره هر کسی بنشیند، برایش از زاهر خواهد گفت و این روایت «زندان زاهر» است.

در یک نگاه کلی، در این اثر به مقطعی از زندگی امام کاظم(ع) پرداخته شده که هارون‌الرشید در دستگاه عباسی به قدرت رسیده و اختناق و خفقان عمومی به راه انداخته است تا هم جلوی ارتباط شیعیان با امام(ع) را بگیرد و هم ایشان را به حبس محصور کند. همه داستان‌ها در چنین فضایی اتفاق می‌افتد وگوشه‌ای از زندگی امام کاظم(ع) و شیعیانشان را در آن دوران به تصویر می‌کشد.

گفت‌وگوی امام موسی‌کاظم(ع) با هارون عباسی برای نشان دادن نسب خود به پیامبر، کمک مالی امام کاظم(ع) به بکّار قمی که  بعد از برگشتن از سفر حج، مغازه‌اش مورد سرقت قرار گرفته بود، نجات یقطین محدث بغدادی از مرگ حتمی به علم امام(ع)، لطف و عنایت امام هفتم شیعیان به مسیب‌ زندان‌بان زندان سندی بن‌شاهک، شکنجه‌ها، نحوه شهادت امام موسی‌الکاظم(ع) در زندان به دستور‌ هارون‌‌الرشید، تعیین جانشین امامت بعد از امام هفتم(ع)  از جمله مباحثی است که در کتاب «زندان زاهر» بیان می‌شود که همگی گواه از علم، بخشش، فروتنی امام(ع) در برابر یاران و اصحاب خویش حتی دشمنانشان است و اینکه برای کمک به شیعیان همواره پیشتاز بودند.

«زندان زاهر»، نوشته محمدرضا عابدی‌شاهرودی، نویسنده و پژوهشگر علوم اسلامی در ۱۲۰ صفحه با شمارگان هزار نسخه و بهای بیست‌هزار تومان، به همت انتشارات به‌نشر روانه کتابفروشی‌ها شده است.

انتهای پیام
captcha