ارتقای معنویت لازمه زندگی مشترک است
کد خبر: 4126070
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
حجت‌الاسلام تراشیون:

ارتقای معنویت لازمه زندگی مشترک است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه لازمه زندگی مشترک این است که انسان رنگ بوی دینی و معنوی را در زیست‌بوم خود تقویت کند، گفت: معمولاً در خانه‌هایی که گناه زیاد و بی‌تقوایی وجود داشته باشد، آن خانه از خیر دور خواهد بود، چراکه خداوند متعال در هیچ بدی خیری قرار نداده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین تراشیون، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته، 13 اسفندماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه برخی از رفتارها، خانواده را از تراز و جایگاه حقیقی دور کرده و عملکرد آن‌را دچار چالش می‌کند، اظهار کرد: رسانه‌ها عامل سردی روابط زن و شوهر هستند و به هراندازه میزان استفاده از رسانه در خانه گسترش یابد، به همان میزان روابط بین زن و مرد رو به سردی می‌رود.

وی با اشاره به اینکه کم‌صحبتی و سکوت بین زن و شوهر نیز یکی از عوامل سردی بین زن و شوهر است، ادامه داد: زندگی که در آن زن و شوهر باهم گفت‌وگو نکنند به‌تدریج مشکلات در لایه‌های زیرین زندگی مشترک تقویت و در فرایند بحران و انفجار بنیان خانواده قرار می‌گیرد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت کسل بودن محیط خانه را از دیگر عوامل سردی در روابط زن و مرد دانست و گفت: وقتی در خانه‌ای تقوا کم‌رنگ شود، سردی روابط زن و شوهر را در پی خواهد داشت؛ تقوا در انسان همانند ترمز در ماشین است که او را از آسیب خطرات محفوظ می‌دارد.

وی بیان کرد: وقتی انسان در معرض خطا و گناهی قرار می‌گیرد، اگر تقوا در او فعال باشد به سمت خطا و گناه نمی‌رود؛ معمولاً در خانه‌هایی که گناه زیاد و بی‌تقوایی وجود داشته باشد، آن خانه از خیر دور خواهد بود، چراکه خداوند متعال در هیچ بدی خیری قرار نداده است.

کارشناس مباحث خانواده اظهار کرد: اگر حقیقت آسیب‌ها و گناهان را بدانیم، قطعاً تقوا و پرهیزکاری در انسان تقویت خواهد شد؛ اگر بدانیم نگاه به نامحرم به اصل زندگی آسیب می‌زند و یا خانم بداند به هر دلیلی چت با نامحرم در فضای مجازی خانواده او را  با آسیب روبرو می‌کند، یا مردی به همسرش دروغ بگوید، شک نکند که در جایی از زندگی دچار آسیب خواهد شد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: لازمه زندگی مشترک این است که انسان رنگ بوی دینی و معنوی را در زیست‌بوم خود تقویت کند، تقوا یکی از مهم‌ترین پایه‌های شکل‌گیری زندگی مؤمنانه است و انسان اگر به کنه آلودگی گناهی پی ببرد، بدون شک حتی فکر آن گناه را هم نخواهد کرد.

وی در تبیین روایتی از اهل‌ بیت(ع) با بیان اینکه انسان‌ها بر مرام و منش هم‌نشینان خودشان هستند، اظهار کرد: مراوده با انسان‌های پرهیزکار و منزه از آلودگی و حضور در خانواده پاک و به‌ دور از گناه در وجود آدمی اثر می‌گذارد؛ محیط از عناوین مهمی است که اثرات ویژه‌ای در تربیت دارد و انسان چه بخواهد چه نخواهد در همنشینی بر افراد از ایشان تأثیر می‌پذیرد.

تراشیون با تأکید بر اینکه مراوده و ارتباط با افراد آلوده به گناه، انسان را به مرز پلیدی می‌رساند، یادآور شد: فرد ممکن است در خانواده خیلی خوب هم پرورش پیدا کند، ولی در فرازهای دیگر زندگی با هم‌نشینی‌های نامناسب در روزگارش با آسیب‌های جدی مواجه شده است.

وی دروغ‌های بزرگ را وجه مشترک تمام میدان‌داران فتنه‌های سلسله‌وار کشور دانست و گفت: انسانی که کم‌تقوا و بی‌تقوا شود، راحت گناه می‌کند و انسانی هم که راحت گناه کرد، به او اطمینانی نیست و در افول اخلاقی به‌ راحتی دروغ می‌گوید؛ خداوند متعال در روز قیامت از کسانی که با دروغ‌هایشان جامعه‌ای را به آتش می‌کشند، نخواهد گذشت.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خدا فراموشی را از روش‌های رسانه‌ای جدید دشمنان اسلام توصیف کرد و بیان کرد: دشمنان اسلام از بستر رسانه، مردم را به سمتی سوق می‌دهند که در معادلات زندگی خدا را در نظر نگیرد؛ جامعه‌ای که خدا در او دیده نشود، بی‌تقوایی در آن جولان خواهد داد.

تراشیون با بیان اینکه برخی از موارد با گرفتار شدن در وادی بی‌حجابی، رشوه، دروغ و… فراموش می‌کنیم که خدا هم هست، تصریح کرد: جریان غیردینی چه در کشور ما و چه در جهان، خوب می‌داند که برای سلطه‌گری بر جوامع بشری، باید ارتباط انسان را از آسمان قطع نماید تا بتواند در حصار دنیا بر او مسلط شود.

وی با اشاره به اینکه انسان فطرتاً اتصال به آسمان و ارتباط با خداوند متعال را دوست می‌دارد و تا خدا را درک و فهم نکند، گمشده‌ای در زندگی داشته، هیچ‌گاه به آرامش نخواهد رسید، گفت: چه بسیار انسان‌هایی که علی‌رغم داشتن مواهب، امکانات دنیا و سرمایه بسیار به آرامش درونی دست نمی‌یابند، چراکه اینان خود را از مواهب آسمان الهی قطع کرده‌اند.

تراشیون با بیان اینکه صبر بر بداخلاقی همسر سکوی رشد و تعالی انسان است، یادآور شد: اگر زنی به خاطر خدا بر بداخلاقی همسرش صبر کند، خداوند متعال چهار پاداش به او خواهد داد، اول عذاب قبر از او برداشته خواهد شد، دوم با زهرای مرضیه(س) محشور می‌شود، سوم ثواب یک سال بندگی خالص خدا در نامه عملش ثبت می‌شود و چهارم ثواب هزار شهید در نامه عمل او قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha