جزئیاتی از انفجار تروریستی در مرکز تبیان افغانستان + بیانیه مجمع تقریب
کد خبر: 4127654
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵

جزئیاتی از انفجار تروریستی در مرکز تبیان افغانستان + بیانیه مجمع تقریب

گزارش جدید از وضعیت شهدا و زخمی‌های حمله تروریستی شنبه، 20 اسفند به دفتر نمایندگی مرکز تبیان و خبرگزاری صدای افغان(آوا) در مزارشریف، حاکی از 3 شهید و بیش از 30 زخمی است که بخش قابل توجهی از قربانیان از خبرنگاران بوده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری صدای افغان، ریاست بهداشت ولایت بلخ تأیید می‌کند که در انفجار روز شنبه، 20 اسفند دو نفر در دفاتر نمایندگی مرکز تبیان و خبرگزاری آوا در ولایت بلخ جان باخته‌اند.

با این حال، صمیم سادات، خبرنگار آوا و یکی از حاضران در محل رویداد می‌گوید که انتقال سه تن از شهدای حادثه‌ انفجار را از محل مشاهده کرده است. حسین نادری، یک خبرنگار خبرگزاری صدای افغان(آوا) و اکمل نظری، دانشجوی دانشکده ژورنالیزم بلخ، دو تن از شهدای این واقعه هستند. هویت نفر سوم تاکنون مشخص نشده است.

همچنین رحمیه یزدانی، مسئول نمایندگی خبرگزاری آوا در مزار شریف در سخنانی می‌گوید که وضعیت عمومی زخمی‌های حمله تروریستی روز گذشته مساعد گزارش شده است. تنها وضعیت یک تن از زخمی‌ها، فرزند خواجه صدیقی خبرنگار تلویزیون ملی اطمینان‌بخش نیست و تاکنون به هوش نیامده است.

از سویی هم، سیدسجاد موسوی، یکی دیگر از خبرنگاران آوا که جزو مجروحان این رویداد است با نشر ویدئویی از مساعد بودن وضعیت سلامتی خود خبر داده است. وی با قدردانی از حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مزاری، ریاست مرکز تبیان و خبرگزاری آوا از بابت روشنگری به موقع در مورد ابعاد و زوایای مختلف حمله‌ی تروریستی روز گذشته، بر ادامه‌ مسیر شهدای این انفجار تأکید کرده است.

حسینی مزاری: در عرصه‌های دین، فرهنگ و نیز امنیت به مبارزات نفس‌گیر خود ادامه می‌دهیم

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مزاری، رییس مرکز تبیان و خبرگزاری صدای افغان(آوا) در پی این انفجار در دفاتر نمایندگی این دو نهاد، با صدور بیانیه‌ای با بیان اینکه دشمنان افغانستان می‌دانند آگاهی و بیداری جامعه به ضرر تحقق اهداف‌ شوم‌شان در راستای به بند کشیدن کشور و اسارت مردم است، تأکیدکرد: «افغانستان وطن ماست و تا جان در بدن داریم برای تمامیت ارضی آن جان‌فشانی کرده، برای اقتدار کشور و اعتلای مردم مسلمان آن در عرصه‌های مختلف به ویژه دین، فرهنگ و اقتصاد و نیز امنیت به مبارزات نفس‌گیر خود تداوم خواهیم بخشید.»

بیانیه دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری با انتشار بیانیه‌ای حادثه تروریستی مزارشریف که در آن تعدادی از مردم و جمعی از اصحاب رسانه و فرهنگ کشته و زخمی شدند، را محکوم کرد.
متن بیانیه به شرح زیر است:

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری

«بسم الله الرحمن الرحیم
ملت بزرگ و مسلمان افغانستان بار دیگر شاهد عملیات تروریستی دیگری بودند که در آن تعدادی از مردم و جمعی از اصحاب رسانه و فرهنگ کشته و زخمی شدند.

این اقدام تروریستی و ناجوانمردانه که در مراسم تقدیر از خبرنگاران در مزارشریف و در شمال افغانستان صورت گرفت حرکتی سخیف در راستای ایجاد تفرقه و گسست بین امت اسلامی و خصوصاً اقوام و مذاهب گوناگون در کشور افغانستان بود.

بی‌شک آمران و عاملان اینگونه حملات غیر انسانی بدخواهان و دشمنانی هستند که همدلی و وحدت و امنیت و پیشرفت آن ملت عزیز را نشانه گرفته‌اند.

اینجانب با عرض تسلیت به بازماندگان شهدای این ترور و آرزوی صحت و سلامت برای مصدومان و مجروحان این حادثه اعلام می دارم هرگونه اقدامی که باعث ایجاد تنش و تنازع در کشور افغانستان و نیز سایر بلاد اسلامی گردد محکوم بوده و در راستای اهداف ضدانسانی دشمنان اسلام ومسلمین می‌باشد.

از مراکز امنیتی داخلی آن کشور و همچنین مراکز مربوطه بین‌المللی هم می‌خواهیم ضمن شناسایی عامل و یا عوامل حمله مزبور برخورد سخت قانونی و بازدارنده لازم را اعمال نمایند.»

واکنش سازمان ملل

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز حمله به خبرنگاران در این مرکز فرهنگی را محکوم کرده است.

یوناما در صفحه‌ فیس‌بوک خود نوشته است که حمله به خبرنگاران یک «واقعه‌ غیرقابل قبول» است و خشونت باید متوقف شود.

یوناما همچنین نوشته است که خبرنگاران افغانستان «شجاعت عظیمی» از خود نشان می‌دهند و باید از آن‌ها محافظت شود.

ریچارد بنت خواستار پیگیری دقیق شد

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل برای افغانستان، خواستار بررسی و پی‌گیری دقیق وقوع این انفجار شده است.

گزارشگر ویژه شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل برای افغانستان شب گذشته در توییتی نوشته است که حمله بر تجمع خبرنگاران در مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان در شهر مزارشریف، ضربه‌ دیگری به آزادی بیان در افغانستان است.

ریچارد بنت، گزارشگر سازمان ملل

بنت در نوشته‌ خود همچنین خواستار حمایت بیشتر از روزنامه‌نگاران در افغانستان شده است.

واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا: اعمال خشونت بی‌معنا را محکوم می‌کنیم

تام وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان در توییتر خود ضمن ابراز تأسف عمیق انفجار در مرکزی فرهنگی تبیان و خبرگزاری آوا و آماج قرار گرفتن خبرنگاران را محکوم کرده و آن را یک حمله تروریستی خوانده است.

جزئیاتی از انفجار تروریستی در مرکز تبیان افغانستان + بیانیه مجمع تقریب

‏نماینده ویژه آمریکا امروز یکشنبه حمله به مرکز فرهنگی تبیان در مزار شریف را «اعمال خشونت بی‌معنا» خواند و آن را محکوم کرد.

نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان تأکید کرده که به استقامت مردم افغانستان باور دارد.

در همین حال ‏رافیلا ایودیس، کاردار نمایندگی اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز وقوع دو حمله در روزهای اخیر در ولایت بلخ را به شدت محکوم کرده است.

ایودیس در توییتر خود نوشت: این خشونت باید متوقف شود.

این انفجار حدود ساعت 10:50 دقیقه قبل از ظهر و نیم ساعت پس از آغاز همایشی با نام «مهدویت، رسانه و ترویج فرهنگ» روز گذشته صورت می‌گیرد که قرار بوده در حاشیه آن، در آستانه روز ملی خبرنگار در کشور، از خبرنگاران فعال در شهر مزارشریف نیز تقدیر به عمل آید، به همین خاطر، این همایش با حضور گسترده خبرنگاران و تصویربرداران همراه بوده است.

جزئیاتی از انفجار تروریستی در مرکز تبیان افغانستان + بیانیه مجمع تقریب

به دنبال این انفجار، تمام شیشه‌ها و پنجره‌های محل برگزاری مراسم که در زیرزمین بوده، شکسته است. پس از انفجار، زخمی‌ها و افرادی که سالم ماندند، سراسیمه زیرزمین دفتر را ترک کردند و زخمی‌ها به سرعت به بیمارستان منتقل شدند. با ورود نیروهای امنیتی نیز محل به محاصره درآمده و وضعیت در کنترل قرار گرفته است.

هرچند منابع امنیتی تلفات این انفجار را یک شهید و 8 زخمی عنوان کرده‌اند، اما منابع محلی در گفت‌وگو با خبرنگار آوا، از شهادت سه نفر و زخمی شدن 37 تن دیگر خبر می‌دهند.

انتهای پیام
captcha