مباحث اقتصادی از اولویت‌های امروز در مستندسازی است + فیلم
کد خبر: 4127826
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
حسین نظری:

مباحث اقتصادی از اولویت‌های امروز در مستندسازی است + فیلم

یک مستندساز گفت: مستندهایی که در آنها به مباحث اقتصادی توجه شده، جزء اولویت‌ها در عرصه مقاومت است، چون دشمن این روزها جنگ ترکیبی را پیش گرفته و باید در عرصه‌های مختلف به مقاومت نظر داشته باشیم.

حسین نظری، مستندساز در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون مستند جدیدش گفت: «مرد شنی» ششمین تجربه من در مقام کارگردان است. این کار در زمانی 30 دقیقه‌ای تولید شده و در آن به مقاومت با نگاهی متفاوت نظر شده است. در این کار تلاش شده نگاهی متفاوت به حوزه مقاومت داشته باشیم.

وی توضیح داد: فیلم درباره کارگری است که برای گذران زندگی به شکلی شریف، کار می‌کند تا بتواند نیازهای خانواده را تامین کند. این رویکرد از نگاه من در دایره مقاومت به لحاظ مفهومی قرار می‌گیرد.

وی افزود: آسیب رایج در حوزه فیلم‌های مقاومت این است که تصور کنیم تنها نبردهای نظامی جز این معنا هستند. این سطحی‌نگری باعث شده عمق از این دایره وسیع فاصله بگیرد. فیلمساز مستند باید بتواند با پژوهشگری و تحقیقات کافی نگاهی جدید به موضوعات داشته باشد تا به واسطه کارش جریان‌سازی لازم را داشته باشد.

این مستندساز در پاسخ به این سوال که در شرایطی فعلی چه نوع دیدگاهی نگاهی عمیق‌تر به مقاومت دارند، گفت: در شرایط فعلی که جنگ اقتصادی از طرف دشمن بر کشور ما حاکم شده است فیلم‌هایی که در آن موضوعات اقتصادی و مقاومت مردم مدنظر است کارکرد بیشتری دارد. البته نمی‌خواهم منکر کارهایی شوم که در آنها به صورت مستقیم به موضوع مقاومت نظر دارند اما حرفم این است در شرایط فعلی مردم بیشتر با کارهایی از جنس زندگی ارتباط برقرار می‌کنند.

نظری تاکید کرد: مقاومت در حوزه‌های فرهنگی هم نمود دارد. من فیلمی با عنوان «رود نیل» دارم که در آن به بحث کشف حجاب می‌پردازد. این فیلم داستان نوجوانی است که به دلیل کشف حجابی که در دوره رضاخان رخ داده به همراه مادرش به روستای دور افتاده مهاجرت می‌کنند. حضور آنها باعث می‌شود تا روستا حرکت رو به رشدی را طی کند. این فیلم به لحاظ فرهنگی کاری در حوزه مقاومت است.

وی با بیان اینکه حمایت از تولیداتی با محوریت مقاومت باید بیشتر شود، تاکید کرد: متاسفانه در حوزه فیلم کوتاه از کارهایی با محوریت مقاومت کمتر حمایت می‌شود و این بی توجهی درحالی‌ است که برخی از تولیدات مستند قادرند تاثیرگذاری بیشتری نسبت به برخی فیلم‌های سینمایی پرخرج داشته باشند. مثلا فیلم «پالایشگاه» با وجود هزینه‌های بسیاری که برایش شده، اثری درخور توجه نبود. در مقابل فیلمی چون «اتاقک گلی» کاری است که به نظرم به بهترین نحو موضوع مقاومت را به طور مستقیم مدنظر قرار داده است.

انتهای پیام
captcha