کتابت قرآن با 4 خط و روزی ۱۸ ساعت
کد خبر: 4128390
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸

کتابت قرآن با 4 خط و روزی ۱۸ ساعت

فرزند مرحوم استاد مرتضی شعبانی کاتب و خوشنویس همدانی با بیان اینکه پدرم در روز ۱۸ ساعت قرآن کتابت می‌کرد، گفت: مرتضی شعبانی در طول عمر پربرکت خود توانست قرآن را با چهار خط کتابت کند.

مرتضی شعبانی خوشنویس برجسته و کاتب قرآن همدانمحمدرضا شعبانی، فرزند مرحوم استاد مرتضی شعبانی کاتب و خوشنویس همدانی در گفت‌و گو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه پدرم در روز ۱۸ ساعت قرآن کتابت می‌کرد، اظهار کرد: مرتضی شعبانی در طول عمر پربرکت خود توانست قرآن را با چهار خط کتابت کند.

شعبانی گفت: پدرم هنگام کتابت قرآن روزانه سه یا چهار ساعت بیشتر نمی‌خوابید و به صورت میانگین 18 ساعت به کتابت قرآن مشغول بود.

وی تصریح کرد: پدرم بازنشسته ارتش بود، پدرش یدالله و برادرش منصور شعبانی هر دو به درجه رفیع شهادت نائل شده بودند و خود پدرم نیز جانباز بود. او شخصیت مذهبی داشت و به ائمه اطهار عشق می‌ورزید در همین راستا نیز عشقش به صورت هنر جلوه یافته بود.

شعبانی گفت: پدرم خوشنویسی را هنری مقدس می‌دانست و معتقد بود یک خوشنویس همواره سخن خوش را یک خط خوش می‌نگارد نه یک حرف عبث و بیهوده، او دوست داشت پس از مرگش چیزی با ارزش از او به یادگار بماند و چه چیزی با ارزش‌تر از کتابت قرآن و احادیث.

وی درباره خصوصیات اخلاقی استاد شعبانی گفت: خاطرم نمی‌آید با کسی که او را رنجانده بود، مقابله به مثل کند و او را برنجاند. حتی در قبال بدی انسان‌ها نیز جانب احترام و ادب را رعایت می‌کرد.

فرزند استاد شعبانی گفت: به گفته پدرم، او از 8 سالگی با خطاطی مأنوس بود تا اینکه در 12 سالگی کلاس‌های حرفه‌ای را طی می‌کند و در نهایت هم کاتب قرآن می‌شود.

وی ادامه داد: در مجموع رفتار پدرم برگرفته از اخلاق قرآنی بود. خوش خلق، خوش رفتار و مردم‌دار بود اما پس از اینکه به صورت جدی به کتابت قرآن پرداخت شخصیتش بسیار آرام‌تر شده بود، گویی قرآن مایه آرامش او را فراهم کرده بود.

یادآور می‌شود؛ مرحوم استاد شعبانی خطاط و کاتب قرآن بود که در سال 1335 در همدان دیده به جهان گشود و ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ در سن ۶۷ سالگی به علت بیماری سرطان دیده از دنیا فرو بست. این هنرمند همدانی قرآن را با چهار خط ریحان، نستعليق، نسخ ایرانی و نسخ عربی و عثمان طه کتابت کرده بود.

انتهای پیام
captcha