آداب و رسوم عید فطر در مصر
کد خبر: 4135885
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲

آداب و رسوم عید فطر در مصر

نماز عید فطر و دیدارهای خانوادگی و فعالیت‌های تفریحی و رفتن به سینماها و پارک‌ها، رسومی است که مسلمانان مصر در عید فطر به آن عادت کرده‌اند و بخشی جدایی‌ناپذیر از این روزهای مبارک است که شور و شادی را برای همه به ارمغان می‌آورد.

به گزارش ایکنا؛ عید فطر، عید اتمام فریضه روزه است و نحوه جشن گرفتن برای عید فطر در کشورهای عربی و اسلامی مشابه است، زیرا با آداب و سنن یکسانی پیوند خورده است، به‌ویژه اشتیاق برای دیدار از بستگان و صله رحم و پخش کردن عیدی که از رسوم عید سعید فطر است.

جشن عید فطر با ادای نماز عید آغاز می‌شود؛ چنان که خانواده‌ها از بزرگ و کوچک برای ادای نماز عید فطر به مکان‌های ویژه برپایی نماز عید می‌روند.

جوانان، مساجد را با بادکنک تزئین می‌کنند که بلافاصله پس از اتمام نماز عید فطر بادکنک‌ها از همه جا فرو می‌ریزد و باعث شادی کودکان و نمازگزاران می‌شود.

پس از پایان نماز عید فطر و تبریک گفتن مردم به یکدیگر، همه برای تبریک عید فطر به دیدار بستگان و دوستان خود می‌روند.

یکی از مهم‌ترین آداب و رسوم جشن عید فطر در کشور مصر رسم دادن عیدی است که بیش از دیگر رسوم رواج دارد و از رسوم دادن عیدی این است که مبلغ پرداخت شده با توجه به سن متفاوت است و معمولا کودکان، عیدی خود را از نزدیکان دریافت می‌کنند و معمولا اسکناس‌هایی که به عنوان عیدی داده می‌شوند، اسکانس‌های نو هستند.

شیرینی و بیسکویت از بارزترین مظاهر جشن عید فطر است و ریشه‌های آن به دوران فراعنه بازمی‌گردد، زیرا آنها نخستین کسانی بودند که آن را شناختند.

در تاریخ اسلام، تاریخچه شیرینی عید فطر به زمان طولونیان برمی‌گردد که آن را در قالب‌های مخصوصی که روی آن نوشته شده بود «بخورید و شکرگزاری کنید» تهیه می‌کردند، سپس در دوره اخشیدیان جایگاه مهمی پیدا کرد و به یکی از مظاهر جشن عید فطر تبدیل شد.

برخی خانواده‌ها به زیارت اهل قبور، به ویژه در روز اول عید یا در ایام عید عادت دارند که بخشی از رسوم ثابت مردم مصر در ایام عید فطر به شمار می‌رود.

این کار برای نزول رحمت بر اموات آنها، قرائت برخی آیات قرآن و توزیع دائم صدقه میان فقرا و نیازمندان انجام می‌شود.

بسیاری از مردم مایل به سفر در ایام عید فطر هستند و اوقات خوشی را در سواحل سپری می‌کنند و همراه با خانواده به پارک‌ها می‌روند و در ایام عید برای تفریح به سینما‌ها و کافه‌ها می‌روند.

از مهم‌ترین غذاهای عید فطر در کشور مصر که بسیاری از مردم مصر به آن علاقه دارند، کشری و فسیخ ( تهیه شده از نوعی ماهی خشک) و رنجه (نوعی شاه ماهی) است و از غذاهای اصلی سفره عید فطر در مصر به شمار می‌روند.

شیرینی عید یکی از مظاهر عید فطر در مصر به شمار می‌رود و بانوان آن را در خانه می‌پزند و برخی آن را به صورت آماده می‌خرند.

در این ایام، محله‌های سنتی تزئین می‌شوند و نوارهای رنگی و چراغ‌ها آویخته می‌شوند و مردم، نماز عید فطر را در مساجد قدیمی ادا می‌کنند و به یکدیگر تبریک می‌گویند و به دیدار بستگان خود می‌روند و کودکان پس از دریافت عیدی به گردش می‌روند و اسباب بازی می‌خرند.

جواد پارسامهر 

انتهای پیام
captcha