نخستین و مهم‌‌ترین وظیفه جامعه قرآنی
کد خبر: 4136313
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۸
سیدعلی سرابی مطرح کرد:

نخستین و مهم‌‌ترین وظیفه جامعه قرآنی

قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: نخستین و مهم‌‌ترین وظیفه جامعه قرآنی این است که خود را به صفات و ارزش‌های قرآنی متصف و آراسته کند، زیرا این شیوه بیشترین تأثیرگذاری را در جامعه دارد.

سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآنسیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در چند سال اخیر در محافل قرآنی که در طلیعه ماه رمضان برگزار می‌شود، اظهار کرد: بخشی از سخنان ایشان در این محافل قرآنی، در خصوص سبک زندگی قرآنی است، همچنین در سخنان نوروزی ایشان به مشکلات و برخی ناهنجاری‌هایی که در ارتباط با رفتار فردی و اجتماعی در جامعه وجود دارد از جمله اسراف و تجمل‌گرایی اشاره کردند که در تعالیم قرآنی آمده است.

وی ادامه داد: حدود سه سال قبل رهبر معظم انقلاب در یکی از محافل قرآنی در موضوع سبک زندگی قرآنی به داستان قارون و تجمل‌گرایی او، اشاره داشتند که اگر این مباحث در محافل قرآنی مطرح می‌شد، پیام عمومی برای مردم و یک پیام خاص برای جامعه قرآنی داشت.

سرابی تصریح کرد: کارکرد جامعه قرآنی در نشر معارفی که ارزش‌های اسلامی را چه در رابطه با رفتار فردی و چه در رابطه با رفتار اجتماعی مدنظر قرار می‌دهد، از دو جهت است. نخست آنکه قهرمانان قرآنی و آنان که منسوب به قرآن هستند، در جامعه به‌عنوان الگو برای مردم مطرح هستند و مردم به رفتار آنان مانند یک عالم دینی توجه ویژه می‌‎کنند، مانند اینکه به رفتار یک استاد فرهیخته دانشگاهی توجه ویژه دارند و او را الگو قرار می‌دهند. بنابراین نخستین و مهم‌‌ترین وظیفه جامعه قرآنی در این رابطه این است که خودشان به این صفات و ارزش‌های قرآنی متصف و آراسته شود، زیرا این شیوه بیشترین تأثیرگذاری را در جامعه دارد.

قائم مقام شورای عالی قرآن بیان کرد: نقش دومی که جامعه قرآنی می‌تواند ایفا کند، تبیین کردن ارزش‌ها برای مردم است. به‌عنوان مثال استاد قرائت با انتخاب آیات و توضیح و تبیین آنها بعد یا قبل از قرائت قرآن‌آموزان می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد، حافظان قرآن که عمدتاً با مفاهیم قرآنی آشنا هستند، می‌توانند در اینجا نقش بسیاری ایفا کنند و در مقاطع مختلف درباره مسائلی که پیش می‌آید، به قرآن استشهاد کنند و دستور و نظر قرآن در مورد مسائل مختلف مطرح کنند.

سرابی با اشاره به تعصب مردم نسبت به قرآن، گفت: اگر مردم ما بدانند توصیه‌ای از بطن قرآن گرفته شده، حتماً به آن توجه ویژه می‌کنند و تأثیرگزاری بیشتری خواهد داشت و الگوپذیر خواهند بود، بنابراین جامعه قرآنی می‌تواند این دو نقش مهم را داشته باشد.

انتهای پیام
captcha